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Temozolomide Plus Irinotecan in Treating Patients With Recurrent Malignant Glioma

Phase I-II Trial of CPT-11 and Temozolomide (Temodar) in Patients With Recurrent Malignant Glioma

RATIONALE: Drugs used in chemotherapy use different ways to stop tumor cells from dividing so they stop growing or die. Combining more than one drug may kill more tumor cells.

PURPOSE: Phase I/II trial to study the effectiveness of temozolomide plus irinotecan in treating patients who have recurrent malignant glioma.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

  • Determine the maximum tolerated dose and dose-limiting toxicity of irinotecan when administered with temozolomide in patients with recurrent malignant glioma.
  • Determine the safety profile of this regimen in this patient population.
  • Determine the efficacy of this treatment regimen as measured by 6-month progression-free survival and objective tumor response in these patients.
  • Characterize the pharmacokinetics of this treatment regimen in these patients.
  • Determine the antitumor activity of this treatment regimen in these patients.

OUTLINE: This is a multicenter, dose-escalation study of irinotecan. Patients are stratified according to concurrent enzyme-inducing anti-epileptic drugs (EIAEDs) (e.g., phenytoin, phenobarbital, carbamazepine, or primidone) (yes vs no).

In phase I of the study, patients receive oral temozolomide on days 1-5 and irinotecan IV over 90 minutes on days 1 and 14. Treatment continues every 28 days for up to 1 year in the absence of disease progression or unacceptable toxicity.

Patients concurrently on EIAEDs undergo dose escalation of irinotecan. Cohorts of 3 to 6 patients receive escalating doses of irinotecan until the maximum tolerated dose (MTD) is determined. The MTD is defined as the dose preceding that at which 2 of 3 or 6 patients experience dose-limiting toxicity.

In phase II of the study, patients receive the same treatment as in phase I at the MTD.

Patients are followed every 2 months for 1 year, every 3 months for 1 year, every 4 months for 1 year, every 6 months until progression, and then every 4 months for survival.

PROJECTED ACCRUAL: A total of 30 patients will be accrued for phase I within 10 months and 48 patients will be accrued for phase II within 6-8 months.

Studientyp

Interventionell

Phase

  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • California
      • Los Angeles, California, Vereinigte Staaten, 90095
        • Jonsson Comprehensive Cancer Center, UCLA
      • San Francisco, California, Vereinigte Staaten, 94143
        • UCSF Comprehensive Cancer Center
    • Maryland
      • Bethesda, Maryland, Vereinigte Staaten, 20892-1182
        • Warren Grant Magnuson Clinical Center - NCI Clinical Studies Support
    • Massachusetts
      • Boston, Massachusetts, Vereinigte Staaten, 02115
        • Dana-Farber/Harvard Cancer Center at Dana Farber Cancer Institute
    • New York
      • New York, New York, Vereinigte Staaten, 10021
        • Memorial Sloan-Kettering Cancer Center
    • Pennsylvania
      • Pittsburgh, Pennsylvania, Vereinigte Staaten, 15232
        • Hillman Cancer Center at University of Pittsburgh Cancer Institute
    • Texas
      • Houston, Texas, Vereinigte Staaten, 77030-4009
        • University of Texas - MD Anderson Cancer Center
      • San Antonio, Texas, Vereinigte Staaten, 78284-6220
        • University of Texas Health Science Center at San Antonio
    • Wisconsin
      • Madison, Wisconsin, Vereinigte Staaten, 53792
        • University of Wisconsin Comprehensive Cancer Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 120 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

DISEASE CHARACTERISTICS:

  • Histologically confirmed supratentorial malignant primary glioma of one of the following subtypes:

    • Glioblastoma multiforme
    • Anaplastic astrocytoma
    • Anaplastic oligodendroglioma
    • Mixed malignant glioma
  • Original histology of low-grade glioma allowed if subsequent histological confirmation of malignant glioma
  • Measurable recurrent or residual primary disease by MRI

    • Lesions with clearly defined margins
  • Evidence of tumor recurrence or progression by MRI or CT scan
  • Confirmation of true progressive disease by PET or thallium scan, magnetic resonance spectroscopy, or surgical documentation after prior interstitial brachytherapy or stereotactic radiosurgery
  • No more than 3 relapses after prior chemotherapy/cytotoxic therapy (including polifeprosan 20 with carmustine implant) for phase I and no more than 2 relapses for phase II

PATIENT CHARACTERISTICS:

Age:

  • 18 and over

Performance status:

  • Karnofsky 60-100%

Life expectancy:

  • Not specified

Hematopoietic:

  • WBC at least 3,000/mm^3
  • Absolute neutrophil count at least 1,500/mm^3
  • Platelet count at least 100,000/mm^3
  • Hemoglobin at least 10 g/dL

Hepatic:

  • Bilirubin no greater than 1.5 mg/dL
  • SGOT no greater than 2 times upper limit of normal

Renal:

  • Creatinine no greater than 1.5 mg/dL

Cardiovascular:

  • No uncontrolled hypertension, unstable angina, or symptomatic congestive heart failure
  • No myocardial infarction within the past 6 months
  • No serious uncontrolled cardiac arrhythmia

Other:

  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test
  • Fertile patients must use effective contraception
  • No mental incapacitation
  • HIV negative
  • No AIDS-related disease
  • No significant ongoing alcoholism or substance abuse
  • No severe nonmalignant systemic disease
  • No active infection
  • No other severe disease that would preclude study

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

Biologic therapy:

  • At least 1 week since prior interferon or thalidomide and recovered
  • No concurrent anticancer immunotherapy
  • No concurrent sargramostim (GM-CSF)
  • No concurrent prophylactic filgrastim (G-CSF) during first course of study therapy

Chemotherapy:

  • See Disease Characteristics
  • Recovered from prior chemotherapy
  • At least 2 weeks since prior vincristine
  • At least 3 weeks since prior procarbazine
  • At least 4 weeks since prior cytotoxic chemotherapy (6 weeks for nitrosourea)
  • Prior radiosensitizers allowed
  • No prior temozolomide or irinotecan
  • No other concurrent anticancer chemotherapy

Endocrine therapy:

  • At least 1 week since prior tamoxifen and recovered
  • No concurrent anticancer hormonal therapy
  • Phase II:

    • Non-increasing dose of corticosteroids allowed

Radiotherapy:

  • See Disease Characteristics
  • At least 4 weeks since prior radiotherapy and recovered
  • No concurrent anticancer radiotherapy

Surgery:

  • See Disease Characteristics
  • At least 1-3 weeks since prior surgical resection and recovered

Other:

  • At least 1 week since prior noncytotoxic agents (e.g., isotretinoin) and recovered
  • Concurrent enzyme-inducing anti-epileptic drugs with or without steroids allowed
  • No concurrent valproic acid as a single agent
  • No concurrent medication that would preclude study (e.g., nonsteroidal immunosuppressive agents)
  • No other concurrent investigational drugs
  • No concurrent participation in other clinical study

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienstuhl: Wai-Kwan A. Yung, MD, M.D. Anderson Cancer Center

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

5. Januar 2001

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

10. Januar 2005

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2007

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

5. Juli 2000

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

26. Januar 2003

Zuerst gepostet (Schätzen)

27. Januar 2003

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

27. Juni 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

25. Juni 2018

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Ja

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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