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Relation of Diet to Serum Homocysteine Level in Youths

1. März 2016 aktualisiert von: Voula Osganian, Boston Children's Hospital
To examine the relation between diet and plasma total homocysteine levels in an ethnically and geographically diverse cohort of adolescents.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

BACKGROUND:

Data from observational studies suggest that plasma total homocysteine (tHcy) concentration may be an independent and modifiable risk factor for cardiovascular disease (CVD) in adults. Plasma tHcy levels respond rapidly to nutrient supplementation with folic acid and vitamins Bl2 and B6, alone or in combination. The available data and the potential for prevention provide a strong rationale for understanding determinants of tHcy in youth. However, no large U.S. studies have examined the relation between tHcy levels to individuals' dietary intakes of folic acid and vitamins Bl2 and B6 in youth.

DESIGN NARRATIVE:

During the Child and Adolescent Trial for Cardiovascular Health (CATCH) Phase 3, a cross-sectional study of serum tHcy levels was conducted in eighth grade students (Jan-June 1997). Higher mean levels of plasma total homocysteine were observed among males, Blacks, and non-users of multi-vitamins and a strong, inverse association with serum levels of folic acid and to a lesser extent, with serum vitamin Bl2. A second measurement of the cohort at grade 12 was conducted in order to assess the dose-response relation between serum tHcy and dietary intakes (not measured in grade 8) of folic acid, vitamin B12 and vitamin B6. In addition and of equal importance, changes were evaluated in serum folic acid and tHcy levels from grade 8 to 12, after full implementation of fortification of cereal and grain products in the U.S. with folic acid and its impact on the distribution of tHcy levels in adolescents described. Effective January 1, 1998, the U.S. Department of Agriculture mandated the addition of folic acid to all flour and grain products in the United States. CATCH had a unique opportunity to examine the effect of "this natural experiment" on the distribution of serum tHcy in the cohort, because serum tHcy levels were measured in grade 8, just prior to full implementation of the mandate. Furthermore, the study had adequate sample size to examine these changes among important demographic subgroups such as, males vs. females and Caucasians vs. African Americans vs. Hispanics. Information generated by this study will be valuable for designing specific dietary interventions for youth and targeting subgroups of children who may be at higher risk for CVD.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

2445

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

10 Jahre bis 18 Jahre (Kind, Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

The CATCH study initially recruited 5,106 third grade students to participate in a risk factor screening at baseline. Of these, 3645 (71%) participated in risk factor screening at the end of grade 8 when serum tHcy, folate, vitamin B6 and vitamin B12 were first assessed and 2909 (57%) students participated in the follow-up risk factor screening in grade 12. Of these students, 2445, attended both grade 8 and grade 12 examinations and provided blood at both examinations. This group constituted the study population for this report.

Beschreibung

The subjects for this analysis were had to be part of CATCH, a trial designed to evaluate the effectiveness of a multi-component school-based cardiovascular health promotion intervention, described elsewhere in detail(29-30). The main trial (1991-1994) was conducted among students in grades 3-5 attending 96 public elementary schools (56 intervention and 40 control schools) in California, Louisiana, Minnesota, and Texas. Following the main trial, two observational studies were conducted that measured physiologic and behavioral risk factors in study participants from grades 6 to 8 (1994-1997) (pre-fortification) and in grade 12 (post-fortification) (2000-2001).

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Serum homocysteine (tHcy) concentrations
Zeitfenster: 4 years
4 years
Serum folic acid concentrations
Zeitfenster: 4 years
4 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Stavroula Osganian, MD, ScD, Boston Children's Hospital

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Nützliche Links

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. September 2000

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. August 2001

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. November 2002

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

16. Mai 2002

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

16. Mai 2002

Zuerst gepostet (Schätzen)

17. Mai 2002

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

3. März 2016

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

1. März 2016

Zuletzt verifiziert

1. Februar 2005

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 1173
  • R01HL066643 (US NIH Stipendium/Vertrag)

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Beschreibung des IPD-Plans

Data Sharing was not required at the time the study was conducted.

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