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Diet, Exercise and/or Rosiglitazone for HIV-Associated Insulin Resistance

26. Oktober 2007 aktualisiert von: St. Luke's-Roosevelt Hospital Center

Effect of Diet, Exercise and Rosiglitazone on Regional Fat and Insulin Resistance in HIV-Infected and Uninfected Men and Women

The purpose of this study is to determine if, in men and women with excess abdominal fat and insulin resistance, people with HIV infection respond differently than people without HIV to interventions that typically improve body fat distribution and insulin resistance. The specific interventions are:

  1. Diet + exercise program.
  2. Rosiglitazone treatment.
  3. A combination treatment of diet + exercise program and rosiglitazone.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

A constellation of nutritional alterations in HIV-infected patients receiving highly active antiretroviral therapies (HAART), including body fat redistribution with subcutaneous adipose tissue (SAT) wasting and visceral adipose tissue (VAT) accumulation, hyperlipidemia, and insulin resistance (IR) has been described. There is a major concern that these developments will be associated with adverse clinical outcomes related to atherosclerosis, as suggested by several case reports (Henry 1998, Behrens 1998, Gallet 1998, Vittecoq 1998). Although there are well documented associations among body fat distribution, insulin resistance, and adverse health outcomes, especially accelerated atherosclerosis, in non-HIV infected individuals, it is unclear if the relationships are affected by HIV infection, or if they reflect the same outcomes. This information is important, since understanding the interrelationships between body fat distribution and metabolism may guide the development of treatment strategies.

The specific hypotheses to be tested are:

  1. HIV infection does not affect the relative reductions in visceral (VAT) and subcutaneous adipose tissue (SAT) resulting from diet + exercise, but decreases the effect of this therapy on insulin resistance.
  2. HIV infection decreases the changes in insulin resistance and body composition (increase in SAT and decrease in VAT) expected with rosiglitazone.
  3. The combination treatment of diet+exercise and rosiglitazone will reduce VAT to a greater extent than rosiglitazone alone, and will improve insulin resistance to greater extent than diet and exercise alone, however these effects will be blunted in HIV-infected subjects.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Voraussichtlich)

48

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • New York
      • New York, New York, Vereinigte Staaten, 10025
        • St. Luke's-Roosevelt Hospital Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

20 Jahre bis 60 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • HIV-infected or uninfected.
  • Body mass index (BMI) at least 25.
  • Excess visceral adipose tissue. Excess VAT will be determined in HIV+ and HIV- groups of men by a waist hip ratio > 0.95 and a waist circumference >88.2 cm, and in women by a waist:hip >0.9 and waist circumference >75.3 cm.
  • Insulin resistance (fasting serum insulin level >16 μU/ml).

Exclusion Criteria:

  • Unable to tolerate magnetic resonance imaging (MRI)
  • Clinical evidence of active liver disease or a significantly abnormal liver function test (ALT >2.5x the upper limit of normal).
  • Severe hyperlipidemia (fasting plasma triglycerides >500 mg/dL or fasting total cholesterol >300mg/dL)
  • Current coronary artery disease including angina
  • Peripheral vascular disease
  • Uncontrolled hypertension
  • Participation in a regular exercise program

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Doppelt

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Insulinsensitivität
Körperzusammensetzung

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Lebensqualität
Lipidprofil
Strength and fitness
Additional cardiovascular risk indicators

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Donald P Kotler, MD, St. Luke's-Roosevelt Hospital Center, Columbia University
  • Hauptermittler: Jeanine B Albu, MD, St. Luke's-Roosevelt Hospital Center, Columbia University

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Juli 2005

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. August 2007

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

9. Dezember 2005

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

9. Dezember 2005

Zuerst gepostet (Schätzen)

12. Dezember 2005

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

29. Oktober 2007

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

26. Oktober 2007

Zuletzt verifiziert

1. Oktober 2007

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur HIV-Infektionen

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