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Anti-Oxidant Therapy In Chronic Renal Insufficiency (ATIC) Study

4. Oktober 2006 aktualisiert von: Amsterdam UMC, location VUmc

Effect of an Oxidative-Stress-Reducing Strategy Consisting of Pravastatin, Vitamin E and Homocysteine-Lowering on Carotid Intima-Media Thickness in Patients With Mild-to-Moderate Chronic Kidney Disease

The ATIC study is a randomised, double- blind, placebo-controlled trial in which the effects of oxidative stress-lowering treatment on vascular function and structure are studied in patients with chronic non-diabetic renal failure who are free from manifest arterial occlusive disease. Participants in the trial were randomised to active treatment consisting of add-on therapy with pravastatin, vitamin E and homocysteine-lowering therapy, or to placebo. Subjects not using angiotensin converting enzyme inhibitors (ACE-inhibitors) or angiotensin receptor blockers (ARBs) at inclusion were put on ACE-inhibitors for at least two weeks before the baseline measurement and randomisation. Those who were on ARBs continued their ARBs. We excluded individuals with diabetes mellitus (ADA criteria), active vasculitis, nephrotic syndrome (>3gr/24hr urine protein), renal transplantation, fasting total cholesterol > 7 mmol/L, cholesterol-lowering therapy within three months prior to inclusion or known ischemic cardiac, cerebrovascular or peripheral arterial disease. Ninety-three patients (out of 118 eligible patients) took part in the study and written informed consent was obtained from all participants.

Studienübersicht

Status

Beendet

Detaillierte Beschreibung

Background: Patients with mild-to-moderate renal failure have an increased risk of cardiovascular disease (CVD), which is not fully explained by the presence of classical cardiovascular risk factors. Oxidative stress has been proposed to play a major role in the development of CVD among renal failure patients. We investigated, in patients with mild-to-moderate chronic kidney disease (CKD), the effect of an oxidative-stress-lowering therapy with pravastatin, vitamin E and homocysteine-lowering on carotid intima-media thickness and endothelial function (two strong surrogate markers of cardiovascular risk), and renal function.

Methods: 93 patients with CKD (Cockcroft-Gault equation; mean: 41±17 ml / min per 1.73 m2) who were free of manifest arterial occlusive disease and diabetes mellitus were included in the Anti-oxidant Therapy In Chronic renal insufficiency (ATIC) study, a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. The active treatment group received pravastatin 40 mg/day to which after 6 months vitamin E 300 mg/day was added and after another 6 months homocysteine-lowering therapy (folic acid 5 mg/day, pyridoxine 100 mg, vitamin B-12 1 mg/day). The placebo group received matching placebos at onset, and 6 and 12 months later. Blood pressure in both groups was managed according to a standard protocol to achieve a blood pressure of < 140/90 mmHg. Patients were followed up for two years. Measurements of common carotid artery intima-media thickness (CCA-IMT) and brachial artery endothelium-dependent, flow-mediated dilatation (BA-FMD) were performed at randomisation and after 6, 12 and 18 months. Plasma oxidized LDL (oxLDL) and plasma malondialdehyde (MDA) were measured as markers of oxidative stress at randomisation and after 6, 12, 18 and 24 months. We used generalized estimating equations (GEE) for data analysis.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung

100

Phase

  • Phase 4

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • North Holland
      • Amsterdam, North Holland, Niederlande, 1007 MB
        • VU University Medical Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 80 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:chronic

  • kidney disease (clearence between 15-70ml/min)

Exclusion Criteria:

  • diabetes mellitus (ADA criteria), active vasculitis, nephrotic syndrome (>3g protein/24h urine), renal transplantation, fasting total cholesterol > 7 mmol/L, cholesterol-lowering therapy within three months prior to inclusion or known ischaemic coronary, cerebrovascular or peripheral arterial disease

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Doppelt

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Common carotid artery intima media thickness
Brachial artery flow mediated vasodilatation

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Nierenfunktion

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienleiter: Prof. Peter M ter Wee, MD, PhD, Depratment of Nephrology, VU University Medical Center

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Mai 2001

Studienabschluss

1. August 2005

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

4. Oktober 2006

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

4. Oktober 2006

Zuerst gepostet (Schätzen)

6. Oktober 2006

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

6. Oktober 2006

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

4. Oktober 2006

Zuletzt verifiziert

1. Oktober 2006

Mehr Informationen

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