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Neuropsychiatric Adverse Effects in Patients With Chronic Hepatitis C Treated by Direct Acting Antiviral Drugs

29. August 2017 aktualisiert von: Mariana Tharwat, Assiut University
Neuropsychiatric adverse effects of direct acting antiviral drugs, especially Sofosbuvir and Daclatasvir combination therapy (with or without ribavirin) in patients with chronic hepatitis C , genotype four (the predominant genotype in Egypt).

Studienübersicht

Status

Unbekannt

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

Treatment of hepatitis C virus, a virus infecting over one hundred seventy million worldwide, has evolved over the last two decades and moved from interferon-alpha monotherapy to pegylated interferon-alpha in combination with ribavirin therapy. Despite enhanced sustained virological response rates, psychiatric illness remains a barrier to widespread hepatitis C virus treatment uptake due to the neuropsychiatric risks associated with interferon-alpha.The next generation of hepatitis C virus therapeutic agents is direct acting antivirals that still require the use of interferon-ribavirin combination therapy.

Poorly managed psychiatric illness can lead not only to treatment discontinuation,but also poor adherence to treatment and serious psychiatric sequels, such as suicide.

Data on neuropsychiatric adverse effects of direct acting antivirals is limited and predominantly derived from landmark clinical trials for boceprevir and telaprevir.These first generation direct acting antivirals are currently not in use due to their multiple side effects ,the need for concomitant interferon-alpha ,and there wide drug-drug interactions. Recently the treatment of hepatitis C virus has undergone a paradigm shift with the introduction of the second generation of direct acting antivirals. This interferon-free modality has brought about exceptional cure rates with sustained virological response exceeding ninety hundred percent, with better tolerability, minimized side effects and short duration of treatment . Of the current hepatitis C virus treatment regimens, the combinations of Sofosbuvir plus daclatasvir have shown a high efficacy rate in achieving sustained virological response in genotype one patients.

To the investigators' knowledge, the development of neuropsychiatric side effects with the use of these second generation direct acting antivirals in absence of interferon therapy, as well as the impact of the expected high sustained virological response to therapy on the psychiatric condition of patients with chronic hepatitis C (in absence of cirrhosis) have not been studied. Therefore, the purpose of this work is to evaluate the neuropsychiatric adverse effects of direct acting antivirals,especially Sofosbuvir and Daclatasvir combination therapy (with or without ribavirin) in patients with chronic hepatitis C, genotype four (the predominant genotype in Egypt).

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Voraussichtlich)

100

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Kind
  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

Patients will be recruited from the Viral Hepatitis Clinic of Tropical Medicine Department, at Al-Rajhi Liver University Hospital Assiut, Egypt where these medications (DAAs) are available free for all insurance uncovered patients.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patients with chronic hepatitis C only will be included.
  • Patients who are eligible for treatment by DAAs only.

Exclusion Criteria:

  • Cirrhotic patients will be excluded based on USS, APRI score index and FIB4 index.
  • Hepatitis B infected patients will also be excluded.
  • Patients with current or previous history of neuropsychiatric disorders will be excluded.
  • Failure to obtain consent.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Beobachtungsmodelle: Kohorte
  • Zeitperspektiven: Interessent

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Patients with chronic hepatitis C treated by DAAs
All subjects will be given the same treatment regimen which includes Sofosbuvir 400 mg orally/24 hours (pre-breakfast) and Daclatasvir 60 mg orally/24 hours after lunch with or without ribavirin for a total period of 12 weeks.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Hamilton anxiety scale (HAM-A) in patients with chronic hepatitis C treated by DAAs
Zeitfenster: 12 months
12 months
Hamilton depression scale (HAM-D) in patients with chronic hepatitis C treated by DAAs
Zeitfenster: 12 months
12 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
EEG in patients with chronic hepatitis C treated by DAAs
Zeitfenster: 12 months
12 months
Visual evoked potential in patients with chronic hepatitis C treated by DAAs
Zeitfenster: 12 months
12 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Voraussichtlich)

1. Januar 2018

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. Januar 2019

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. Januar 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

25. August 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

29. August 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

31. August 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

31. August 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

29. August 2017

Zuletzt verifiziert

1. August 2017

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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