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Clopidogrel Response and CYP2C19 Genotype in Ischemic Stroke Patients (CLOGIS)

20. Dezember 2017 aktualisiert von: Zealand University Hospital
Personalized therapy as prophylaxis in ischemic stroke patients is not yet an option. From patients with ischemic heart disease, we know that patients with in vitro high on treatment platelet reactivity (HTPR) have an increased risk of stent thrombosis following per-cutaneous coronary intervention. Other studies have shown association of CYP2C19 genotypes with different responses to the anti platelet drug Clopidogrel. We measure HTPR in ischemic stroke patients on increasing doses of clopidogrel and investigate the CYP2C19 genotype for each patient.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Background: Clopidogrel (CLO) is a pro-drug metabolized in the liver by the Cytochrom-P450 system to its active component. Studies in acute ischemic stroke (IS) patients have proven that genetic differences in coding of an enzyme responsible for the metabolism of CLO (CYP2C19) results in different response to CLO when tested in the blood. An American study in cardiac patients have shown an association between the genotype and the CLO-response to different dosages of CLO, meaning that patients who are non-responders to low dosages of CLO may be responders to higher CLO dosages. Furthermore, the study showed that patients with a distinct genotype does not gain CLO response even at high CLO dosages (300 mg/day).

Perspective: The study will have an impact on the patient, the relatives and the social economy. The project answers if it is possible to give personalized therapy to IS patients securing the best possible prophylactic treatment for each single patient. Hereby reducing the risk of early death, disability and dependency. The project determines the genetic distribution of CYP2C19 alleles in the Danish IS population and determine the association between genotype and CLO-response in clinically relevant dosages in a Caucasian population of IS patients.

Objective: To determine the correlation between genotype and Clopidogrel response to different CLO dosage and to determine the distribution of different alleles of CYP2C19 genotypes in a Danish IS population.

Hypothesis: CLO response is determined by CYP2C19 genotype, and there is a correlation between drug-response and CYP2C19 genotype.

Method: Systematic recording of data on 103 IS patients receiving prophylactic treatment with CLO 75 mg/day.

Genotype is determined in collaboration with Division of Clinical Biochemistry, Dept. of Diagnostics, Glostrup Hospital determining the CYP2C19 genotype *1(wild-type), *2(Loss Of Function=LOF) and *17(Gain Of Function=GOF). CLO responder status is determined using the VerifyNow P2Y12 assays.

Patients receiving CLO 75 mg/day who are non-responders when testing with VerifyNow P2Y12 assays have a blood sample for genetic testing. Patients carrying the *2 genotype on one or both alleles are CLO responder status tested on increasing doses of CLO, rising 75 mg/day every 14 days (150/225/300 mg) until maximum CLO 300 mg/day. Responder status is tested at the end of every second week, before increasing dosage. If the patient is CLO responder on the tested dose (150/225/300 mg) or non-responder on CLO 300 mg/day, the patient is ended in the study and switched to treatment with ASA in combination with Dipyramidole.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

103

Phase

  • Phase 4

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Roskilde, Dänemark, 4000
        • Zealand University Hospital, dept of neurology

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Ischemic stroke diagnosis
  • treatment with clopidogrel 75 mg/day

Exclusion Criteria:

  • increased risk of bleeding
  • treatment with NOAC, vitamin K antagonist or other antiplatelet drug than clopidogrel
  • unable to give informed consent

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Verhütung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Clopidogrel non-responders
Increasing doses og Clopidogrel depending on PRU values measured on VerifyNow
increasing doses of clopidogrel depending on PRU values (75-300 mg)

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Number of patients who has clopidogrel HTPR
Zeitfenster: 7 days
Clopidogrel responder status measured with VerifyNow
7 days
Number of patients who are carriers of CYP2C19 loss-of-function alleles
Zeitfenster: 1 day
Genotyping patients for different loss-of-function CYP2C19 alleeles (*2, *3)
1 day
Number of patients who are carriers of P2Y12-receptor loss-of-function alleles
Zeitfenster: 1 day
genotyping patients for different loss-of-function P2Y12 receptor alleeles
1 day

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Charlotte Rath, MD, Zealand University Hospital

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. November 2015

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

30. Juli 2017

Studienabschluss (Tatsächlich)

30. Juli 2017

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

21. August 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

20. Dezember 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

28. Dezember 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

28. Dezember 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

20. Dezember 2017

Zuletzt verifiziert

1. Dezember 2017

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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