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Vorinostat and Gemcitabine in Treating Patients With Metastatic or Unresectable Solid Tumors

13. Dezember 2013 aktualisiert von: National Cancer Institute (NCI)

A Phase 1 Study of Suberoylanilide Hydroxamic Acid (SAHA) in Combination With Gemcitabine in Patients With Epithelial Tumors

This phase I trial is studying the side effects and best dose of vorinostat and gemcitabine in treating patients with metastatic or unresectable solid tumors. Drugs used in chemotherapy, such as vorinostat and gemcitabine, work in different ways to stop the growth of tumor cells, either by killing the cells or by stopping them from dividing. Vorinostat may also stop the growth of tumor cells by blocking some of the enzymes needed for cell growth and by blocking blood flow to the tumor. Giving more than one drug (combination chemotherapy) may kill more tumor cells.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

PRIMARY OBJECTIVES:

I. Determine the dose-limiting toxicity, maximum tolerated dose, and pharmacokinetics of vorinostat (SAHA) and gemcitabine in patients with metastatic or unresectable epithelial solid tumors.

SECONDARY OBJECTIVES:

II. Determine tumor activity of this regimen in these patients.

OUTLINE: This is a dose-escalation, open-label study.

Patients receive oral vorinostat (SAHA) once daily on days 1-14 and gemcitabine IV over 1-2 hours on days 3 and 10. Courses repeat every 21 days in the absence of disease progression or unacceptable toxicity.

Cohorts of 3-6 patients receive escalating doses of SAHA and gemcitabine until the maximum tolerated dose (MTD) is determined. The MTD is defined as the dose preceding that at which 2 of 3 or 2 of 6 patients experience dose-limiting toxicity. A minimum of 6 patients are treated at the MTD.

After completion of study treatment, patients are followed for 30 days.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

21

Phase

  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Texas
      • Houston, Texas, Vereinigte Staaten, 77030
        • M D Anderson Cancer Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • ECOG 0-2 OR Karnofsky 60-100%
  • AST and ALT =< 2.5 times ULN
  • Bilirubin =< 1.5 times upper limit of normal (ULN)
  • Platelet count >= 100,000/mm3
  • Absolute neutrophil count >= 1,500/mm3
  • Creatinine normal OR creatinine clearance ≥ 60 mL/min
  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test
  • Fertile patients must use effective contraception
  • Any number and type of prior chemotherapies are allowed including prior use of gemcitabine chemotherapy. A washout phase of at least 2 weeks since use of prior chemotherapy or radiation therapy, 6 weeks if the last regimen included nitrosoureas or mitomycin C, is required.
  • Patients must have histologically confirmed epithelial malignancy that is metastatic or unresectable and for which standard curative or palliative measures do not exist or are no longer effective.
  • Ability to understand and the willingness to sign a written informed consent document.
  • Patients must have at least one measurable lesion as per the RECIST Criteria that can be accurately measured in at least one dimension, with minimum lesion size equal to or more than twice the slice thickness of the imaging study used.

Exclusion Criteria:

  • No symptomatic congestive heart failure
  • No cardiac arrhythmia
  • No ongoing or active infection
  • No psychiatric illness or social situation that would preclude study compliance
  • No history of allergy, significant side effects, or poor tolerance to gemcitabine
  • No history of allergic reaction attributed to compounds of similar chemical or biological composition to vorinostat (SAHA)
  • At least 2 weeks since prior radiotherapy
  • Recovered from prior therapy
  • No concurrent combination antiretroviral therapy for HIV-positive patients
  • No other uncontrolled illness
  • More than 2 weeks since prior valproic acid
  • No other concurrent investigational drugs
  • No other concurrent anticancer therapy
  • Patients with known brain metastases are excluded from this clinical trial because of their poor prognosis and because they often develop progressive neurologic dysfunction that would confound the evaluation of neurologic and other adverse events.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Arm I

Patients receive oral vorinostat (SAHA) once daily on days 1-14 and gemcitabine IV over 1-2 hours on days 3 and 10. Courses repeat every 21 days in the absence of disease progression or unacceptable toxicity.

Cohorts of 3-6 patients receive escalating doses of SAHA and gemcitabine until the maximum tolerated dose (MTD) is determined. The MTD is defined as the dose preceding that at which 2 of 3 or 2 of 6 patients experience dose-limiting toxicity. A minimum of 6 patients are treated at the MTD

Gegeben IV
Andere Namen:
  • Gemzar
  • Gemcitabin
  • dFdC
  • Difluordesoxycytidinhydrochlorid
Mündlich gegeben
Andere Namen:
  • SAHA
  • Zolinza
  • L-001079038
  • Suberoylanilidhydroxamsäure

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Maximally tolerated dose of a combination of SAHA and gemcitabine determined by dose-limiting toxicity as measured by NCI CTCAE v3.0 continuously
Zeitfenster: 21 days
21 days
Pharmacokinetics of SAHA
Zeitfenster: -0.5, 0.5, 1, 2, 2.5, 3, 4, 6 and 8 hours after day 1 dose; -0.5 hours day 2; and -0.5, 0.5, 1, 2, 2.5, 3, 4, 6 and 8 hours day 3
-0.5, 0.5, 1, 2, 2.5, 3, 4, 6 and 8 hours after day 1 dose; -0.5 hours day 2; and -0.5, 0.5, 1, 2, 2.5, 3, 4, 6 and 8 hours day 3

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Best overall response (complete + partial response rate) as measured radiologically by RECIST
Zeitfenster: Up to 6 years
Up to 6 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Gauri Varadhachary, M.D. Anderson Cancer Center

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. November 2005

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. August 2011

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

20. Oktober 2005

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

20. Oktober 2005

Zuerst gepostet (Schätzen)

21. Oktober 2005

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

16. Dezember 2013

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

13. Dezember 2013

Zuletzt verifiziert

1. Dezember 2013

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • NCI-2009-00091 (Registrierungskennung: CTRP (Clinical Trial Reporting Program))
  • U01CA062461 (US NIH Stipendium/Vertrag)
  • CDR0000445401
  • 2005-0140 (Andere Kennung: M D Anderson Cancer Center)
  • 6865 (Andere Kennung: CTEP)

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Klinische Studien zur Gemcitabinhydrochlorid

3
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