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SimCare: Physician Intervention to Improve Diabetes Care

20. August 2014 aktualisiert von: HealthPartners Institute
This randomized trial will test the hypotheses that (a) a physician opinion leader intervention, (b) a "narrative process trace" physician feedback intervention, or (c) the combined intervention (a + b), are no more effective than (d) usual care in improving the clinical care of adult patients with type 2 diabetes.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

This randomized trial will test the hypothesis that (a) an influential physician feedback intervention, (b) a "narrative process trace" feedback intervention, or (c) the combined intervention (a + b), are no more effective than (d) usual care in improving the clinical care of adult patients with diabetes mellitus.

The unit of randomization and the unit of analysis will be primary care physicians who have more than 10 adult patients with diabetes mellitus. The 162 physicians eligible for this study provide care to about 6,804 adults with diagnosed diabetes at 24 primary care clinics. The narrative process trace intervention uses automated medical record (AMR)-mounted clinical cases to assess physicians' diabetes care decisions, with results provided as feedback to physicians. The influential physician feedback intervention emphasizes individualized education of physicians, which will be guided by the narrative process trace in the combined intervention group. Usual care includes the use of a diabetes clinical guideline, use of a diabetes patient registry that provides key clinical data for each adult patient with diabetes, and access to clinic-based diabetes education nurses. We have shown in previous controlled studies that the guideline, diabetes registry, and clinic-based diabetes education nurses have failed to significantly improve diabetes care on a population basis, thus justifying the additional, stronger interventions that now will be tested.

Dependent variables include glycemic control and cardiovascular risk reduction of all 3,360 patients cared for by the 80 study physicians. Secondary analysis will assess rates of screening for microvascular complications. Physicians will be randomized in blocks based on specialty, number of diabetes patients, and years of practice experience. Hierarchical data analysis will be used to accommodate the nested data and propensity scores will be used to correct for selection effects and missing data. Results of this experiment will advance our theoretical understanding of physician behavior change and quantify cost and impact of three specific intervention strategies to improve chronic disease care in the primary care setting. The study will have substantial impact on clinical practice and policy whether the results are positive or negative. If successful, the interventions will be easily disseminated to other primary care practice settings.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

2020

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Minnesota
      • Minneapolis, Minnesota, Vereinigte Staaten, 55440
        • HealthPartners Research Foundation

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 80 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patients- Diabetes patients associated with the n=57 physicians were selected according to the following criteria: (1) enrolled in HealthPartners on January 1, 1998, (2) be at least 19 years of age on January 1, 1998, (3) have an established diagnosis of diabetes mellitus in 1998 based on meeting at least one of the following two criteria: (a) have one or more inpatient, or two or more outpatient International Classification of Diseases-9 (ICD-9) diagnostic codes 250.xx for diabetes, or (b) have a filled prescription for a diabetes-specific drug including insulins, sulphonylureas, biguanides, alpha-glucosidase inhibitors, thiazolidinediones, or meglitinides.
  • Physicians-All primary care adult care physicians (family physicians or primary care internists) employed full-time at HealthPartners medical groups as of 2000 were eligible for this study.

Exclusion Criteria:

  • None

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Versorgungsforschung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Fakultätszuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Kein Eingriff: Group A
Control group
Aktiver Komparator: Group B
Simulated case-based customized learning
Formal Analysis of Diabetes Practice Style, Using SimCare cases with Process Trace Feedback
Aktiver Komparator: Group C
Simulated case based customized learning + leader feedback
Formal Analysis of Diabetes Practice Style, Using SimCare cases with Process Trace Feedback + Physician Opinion Leader Feedback Tailored to Provider's Specific Practice Style

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
glycemic control
Zeitfenster: All A1c and LDL values and test dates were recorded for a defined 12-month period before and after the date of intervention for all diabetes patients under the care of study physicians
Glycosylated hemoglobin (A1c) values and A1c test rates were used to assess glycemic control.
All A1c and LDL values and test dates were recorded for a defined 12-month period before and after the date of intervention for all diabetes patients under the care of study physicians
lipid control
Zeitfenster: All A1c and LDL values and test dates were recorded for a defined 12-month period before and after the date of intervention for all diabetes patients under the care of study physicians
LDL-cholesterol levels and test rates were used to assess lipid control.
All A1c and LDL values and test dates were recorded for a defined 12-month period before and after the date of intervention for all diabetes patients under the care of study physicians

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Patrick J O'Connor, MD MPH, HealthPartners Institute

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Dezember 2001

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. August 2002

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. September 2002

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

6. Dezember 2005

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

6. Dezember 2005

Zuerst gepostet (Schätzen)

7. Dezember 2005

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

21. August 2014

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

20. August 2014

Zuletzt verifiziert

1. August 2014

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 0001600
  • R01HS010639 (US-AHRQ-Zuschuss/Vertrag)

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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