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Use of the MiCK Assay for Apoptosis in AML

25. Januar 2012 aktualisiert von: Pierian Biosciences

Use of the MiCK Assay for Apoptosis to Predict Complete Remission in Acute Myeloid Leukemia

A previous preliminary study performed at Vanderbilt University with funding from the Leukemia Society of America demonstrated that the response of leukemia cells in vitro to the chemotherapeutic agent idarubicin in the microculture kinetic assay for apoptosis (MiCK assay) predicted survival in patients with newly diagnosed acute myeloid leukemia (AML). In this previous study, achievement of complete response (CR) to induction therapy with idarubicin and cytarabine was used as the clinical indicator for determining whether leukemia specimens taken prior to treatment were sensitive or not sensitive in the MiCK assay. This group of patients has been followed for 7 years and their long term survival rates show that their responses in the MiCK assay to idarubicin but not cytarabine predict survival. In the present proposal a separate group of patients with newly diagnosed AML will be recruited to provide leukemia cell samples that will be used to establish criteria for sensitivity and non-sensitivity to idarubicin and cytarabine in the MiCK assay. The achievement of CR will be used to determine in vitro sensitivity as it was done in the previous study. With the in vitro sensitivities as determined in this proposed study, the long term survivals of patients in the previous study will be analyzed prospectively.

The proposed study is expected to have an approximate duration of one year. Patient population will include newly diagnosed AML patients with both de novo AML and AML arising from a previously diagnosed myelodysplastic syndrome. The study will not include patients with previously treated leukemia that has relapsed

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

A previous preliminary study performed at Vanderbilt University with funding from the Leukemia Society of America demonstrated that the response of leukemia cells in vitro to the chemotherapeutic agent idarubicin in the microculture kinetic assay for apoptosis (MiCK assay) predicted survival in patients with newly diagnosed acute myeloid leukemia (AML). In this previous study, achievement of complete response (CR) to induction therapy with idarubicin and cytarabine was used as the clinical indicator for determining whether leukemia specimens taken prior to treatment were sensitive or not sensitive in the MiCK assay. This group of patients has been followed for 7 years and their long term survival rates show that their responses in the MiCK assay to idarubicin but not cytarabine predict survival. In the present proposal a separate group of patients with newly diagnosed AML will be recruited to provide leukemia cell samples that will be used to establish criteria for sensitivity and non-sensitivity to idarubicin and cytarabine in the MiCK assay. The achievement of CR will be used to determine in vitro sensitivity as it was done in the previous study. With the in vitro sensitivities as determined in this proposed study, the long term survivals of patients in the previous study will be analyzed prospectively.

STUDY DESIGN

  1. Recruit patients and assign them unique number at the time of sample collection. All samples and data will be recorded by unique number. The key to the unique numbers assigned to each patient will be kept by the principal investigators at Vanderbilt.
  2. After obtaining informed consent, collect specimens from patients whose induction therapy will include cytarabine and idarubicin. Collect and ship to DiaTech by overnight courier fifty (50) bone marrow or peripheral blood [if available, both bone marrow and peripheral blood] specimens from newly diagnosed patients with AML. Newly diagnosed AML patients include those diagnosed de novo or arising from a previously diagnosed myelodysplastic syndrome, but do not include patients with previously treated leukemia that has relapsed. An adequate specimen for analysis will contain sufficient numbers of viable leukemia cells to perform the MiCK assay with 7 doses of cytarabine and 7 doses of idarubicin..
  3. Each patient's clinically recognized predictors of leukemia treatment outcome will be recorded. These predictors include age, sex, presence or absence of preceding myelodysplastic syndrome, blood leukocyte count at diagnosis, percentage of leukemic cells in the blood, and leukemic cell karyotype.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Voraussichtlich)

50

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Tennessee
      • Nashville, Tennessee, Vereinigte Staaten, 37212
        • Vanderbilt University Medical Center and DiaTech Oncology

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Patient population will include newly diagnosed AML patients with both de novo AML and AML arising from a previously diagnosed myelodysplastic syndrome. The study will not include patients with previously treated leukemia that has relapsed

Beschreibung

Inclusion Criteria:

patients with newly diagnosed acute myeloid leukemia (AML

Exclusion Criteria:

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
1
II
physician determined

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Cary Presant, MD, Pierian Biosciences

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Januar 2006

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2009

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

16. Januar 2006

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

3. Februar 2006

Zuerst gepostet (Schätzen)

6. Februar 2006

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

26. Januar 2012

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

25. Januar 2012

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2012

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • Diatech Leuk II Vand

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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