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Partial Breast Radiation to the Lumpectomy Cavity With IMRT in Elderly Women

13. Juni 2006 aktualisiert von: University of Vermont

Phase I/II Trial to Evaluate Partial Breast Radiation to the Region of the Lumpectomy Cavity Using Intensity Modulated Radiation in Elderly Women With Breast Cancer

The standard treatment for women with invasive breast cancer is local excision follow by whole breast radiation. The local recurrence rates are low, side effects are low, and the cosmetic outcome is excellent. The treatments, however, need to be given daily for 5 1/2 to 6 1/2 weeks, making the treatment difficult, particularly for the elderly and for women who need to travel long distances for the therapy. The goal of this study is to determine the toxicity and efficacy of giving the radiation in a shorter time, using higher daily doses of radiation.

The risk of recurrence in the elderly population is lower, and since majority of recurrences occur close to the area where the tumor previously was, it is hypothesized that radiation to that area of the breast would be sufficient to obtain low risk of recurrence. When a smaller volume of tissue is treated, more radiation can be given daily, and therefore the treatment can be shortened. The risk of side effects increases as the dose per daily treatment increases. Therefore, the goal is to study the short term side effects, long term side effects, and cosmetic outcome of daily radiation using higher daily doses for shorter period of time. We will also follow the recurrence rate. Because less of the breast tissue will be treated, there may be a small increased risk of recurrence. Because the higher fraction size can result in more side effects we will be using intensity modulated radiation (IMRT). IMRT is the most advanced individually tailored radiation treatment technique that results in the least amount of side effects. It allows tight monitoring of the dose in the untreated breast.

Seventy five women diagnosed with stage I breast cancer will participate. Participants must have a lumpectomy, clear margins and no lymphovascular invasion to be eligible. A treatment planning CT scan will be obtained. If the lumpectomy cavity can be clearly delineated, an IMRT plan will be generated with predefined strict dose requirement criteria. The patients will be treated once daily, 5 days a week, for a total of 10 treatments (instead of standard 28-33). The patients will be evaluated for toxicity weekly during the treatment, and weekly for additional 4 weeks. At each of these evaluations, they will fill out a short 10 minute questionnaire detailing their side effects. Follow-up will continue every 3 months for 3 years, and every 6 months for 2 more years. At each of these follow-ups a short questionnaire will be filled out by the patients detailing any toxicity, as well as their perception of the cosmetic outcome. A cosmesis questionnaire will be also be filled out by the evaluating physician before radiation, at 6, 12, 18, and 24 months, and yearly for 3 more years. A total of 5 years of follow-up is planned. Participants will also have the option of consenting to the photograph portion of the study. Those who do will have photographs taken of their breasts (excluding faces) at the time they complete the cosmetic questionnaire, to evaluate the cosmetic outcome.

Studienübersicht

Status

Unbekannt

Intervention / Behandlung

Studientyp

Interventionell

Einschreibung

75

Phase

  • Phase 2
  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Vermont
      • Burlington, Vermont, Vereinigte Staaten, 05401
        • Rekrutierung
        • Fletcher Allen Health Care, Radiation Oncology
        • Kontakt:
        • Hauptermittler:
          • Ruth Heimann, M.D., Ph.D.

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

65 Jahre und älter (Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Weiblich

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Stage I ductal breast cancer,
  • Status post lumpectomy/partial mastectomy and axillary dissection or sentinel lymph node biopsy
  • Age over 65
  • Pathologically negative margins
  • No lymphovascular invasion
  • Able to begin radiation treatment 3-8 weeks post surgery, unless receiving chemotherapy first
  • Lumpectomy cavity is visible in CT
  • Patient is female

Exclusion Criteria:

  • Lymphovascular invasion
  • Positive nodes or tumor size greater than 2 cm
  • Positive margins
  • Age less than 65
  • Patient is male

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Nicht randomisiert
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Acute sdie effects
Percent of times that the target definition on planning CT is attained
Percent of times that the treatment is within the prescription goals

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Kosmetisches Ergebnis
Set up variations
Subacute and long-term side effects
Percent experiencing local failure, time to recurrence and percent who can be retreated with radiation following recurrence

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Ruth Heimann, M.D., Ph.D., University of Vermont

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Juni 2006

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

13. Juni 2006

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

13. Juni 2006

Zuerst gepostet (Schätzen)

15. Juni 2006

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

15. Juni 2006

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

13. Juni 2006

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2006

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

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