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Effect of Strategies for the Treatment of Chronic Hepatitis C in Colombia (HEPCSTRATEGY)

5. Juni 2019 aktualisiert von: Universidad de Antioquia

Effect of Strategic Purchasing of Antiviral Drugs and the Clinical Pathway for the Treatment of Chronic Hepatitis C in Colombia

Hepatitis C is a public health problem and the high cost of the Direct-Acting Antivirals (DAA) is one of the main limitations for treatment worldwide.

In Colombia, the Ministry of Health and Social Protection (MoHSP) has made progress in addressing Hepatitis C problem in order to control the infection and resolve barriers to access to medicines. One of the strategies implemented was the purchase of DAA, in association with the PAHO, and the instauration of the Clinical Pathway for the treatment of chronic hepatitis C.

The implementation of the Clinical Pathway has required the integration of health care processes and the respective report in the health information systems, allowing a high level of control in the monitoring of the Hepatitis C and the subsequent generation of indicators. However, there is limited information on the effects of the strategic purchase and the instauration of the Clinical Pathway on the costs of care, clinical outcomes and the quality of health care for patients with Hepatitis C in Colombia.

The aim of this study is to establish the effect of strategic purchasing and the Clinical Pathway for the treatment of chronic Hepatitis C, in the clinical results, in the general costs and quality of health care of Hepatitis C patients in Colombia.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

A quasi-experimental design with a non-equivalent control group will be performed, where there will be an intervention group and a control group formed naturally before the investigation. In order to reduce the possible selection bias due to the lack of randomization, the propensity score method will be used. 62 patients will be included in each arm.

An estimation and comparison of the direct costs of the care of patients with Hepatitis C, before and after the implementation of the strategic purchase and the Clinical Pathway will be made, using a "top to bottom" method.

A questionnaire will be applied to the patients of the intervention group in order to identify barriers and facilitators to Hepatitis C health care and patient satisfaction with health care process under the Clinical Pathway.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Voraussichtlich)

124

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studienorte

    • Antioquia
      • Medellín, Antioquia, Kolumbien
        • Rekrutierung
        • Medicarte
        • Kontakt:
        • Unterermittler:
          • Julieth Gómez, Pharmacist

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patients diagnosed with Chronic Hepatitis C confirmed by quantitative HCV RNA test
  • Patient affiliated to the contributory system of one Health Promoting Enterprise from Colombia.
  • Patients with prescription of pharmacological treatment for Hepatitis C.

Exclusion Criteria:

  • Patients with incomplete information in at least one of the following variables: fibrosis, cirrhosis (if applicable), antiviral drug.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Versorgungsforschung
  • Zuteilung: Nicht randomisiert
  • Interventionsmodell: Sequenzielle Zuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Health care under the strategic purchase-Clinical pathway
Health care under the strategic purchase and the Clinical pathway for the treatment of chronic Hepatitis C
1) purchase of DAA by the MoHSP; 2) diagnosis of the patient (confirmed by quantitative HCV RNA test); 2) prescription of the treatment by a specialist in internal medicine, hepatology or Infectious disease; 3) daily supervised drug administration by a nurse or weekly treatment dispensing by pharmacist; 4) Pharmaceutical Care (includes: consultation with pharmacist at weeks 0, 4, week of the end of treatment (8, 12 or 24) and week of evaluation of effectiveness (week 12 or 24 after the end of treatment); health education and administrative support. In case of identifying any Drug-related Problem, the respective pharmaceutical intervention was made.
Aktiver Komparator: Usual care process prior strategic purchase-clinical pathway
Usual care process prior to the establishment of the strategic purchase and the Clinical Pathway
1) diagnosis of the patient (confirmed by quantitative HCV RNA test); 2) prescription of the treatment by a specialist in hepatology; 3) weekly treatment dispensing by pharmacist; 4) patient use; 5) Pharmaceutical Care (includes: consultation with pharmacist at weeks 0, 4, 8, week of the end of treatment (12 or 24) and week of evaluation of effectiveness (week 12 or 24 after the end of treatment); health education and administrative support). In case of identifying any Drug-related problem, the respective pharmaceutical intervention was made.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Access to treatment
Zeitfenster: 2 months
Proportion of patients who initiates treatment, in comparison with the total number of patients with indication of treatment (confirmed diagnosis and prescription of treatment).
2 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Opportunity at the start of treatment
Zeitfenster: 2 months
The difference in days between the date of the first prescription of the antiviral treatment and the start date.
2 months
Effectiveness
Zeitfenster: 6 months
Proportion of treated patients that achieved Sustained Virological Response (SVR), that is, undetectable HCV viral load (lower than the Lower Quantification Limit -LL-), 12 weeks after the end of the DAA therapy (SVR12) or 24 weeks after the end of treatment for the schemes that include interferon (SVR24)
6 months
Drug-related problem
Zeitfenster: 6 months
Proportion of patients who initiated treatment and who presented at least one Drug-Related Problem registered in the clinical history, database and / or pharmacovigilance reports.
6 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Mónica Ledezma, Msc, Universidad de Antioquia
  • Studienleiter: Pedro Amariles, PhD, Universidad de Antioquia
  • Studienstuhl: Andrea Salazar, PhD, Universidad de Antioquia

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. April 2019

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

31. Juli 2020

Studienabschluss (Voraussichtlich)

30. November 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

28. März 2019

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

28. März 2019

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

29. März 2019

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

7. Juni 2019

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

5. Juni 2019

Zuletzt verifiziert

1. März 2019

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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