- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT07663201
Cardiovascular Risk in Patients With IBD (DICOM-IBD)
Dissecting the Complexity of Inflammatory Bowel Disease (IBD) A Prospective Study With Focus on Cardiovascular Risk
Studienübersicht
Status
Bedingungen
Detaillierte Beschreibung
Emerging evidence points to shared pathophysiological mechanisms between IBD and Cardiovascular disease (CVD), including genetic overlap (e.g., NOD2, CDKN2B, stromelysin, and ApoE polymorphisms), shared environmental triggers like smoking, and convergent immune pathways Disruption of both intestinal epithelial and vascular endothelial barriers through cytokines like TNF-a may provide a mechanistic link between gut inflammation and vascular pathology. In addition, gut microbiota alterations commonly seen in IBD have been implicated in the pathogenesis of cardiovascular conditions such as atherosclerosis.
There is still an unmet need to evaluate the real amount of CV risk in patients with IBD because of the lack of prospective trials, and the limitation of the available CV risk scores designed for an older background population compared to the patients with IBD. In addition, there is a lack of a systematic and combined evaluation of other possible shared risk factors, such as genetic polymorphisms or dysbiosis, and more importantly, the need to evaluate the full systematic dataset prospectively and with a hypothesis-free powerful methodology, such as artificial intelligence (AI)-driven algorithms.
Our first objective is to prospectively evaluate the occurrence of MACEs in a large cohort (±300) of IBD patients enrolled within the Unit of Gastroenterology of the IRCCS San Donato Policlinic, San Donato Milanese (Mi), and followed for 2 years. The occurrence of MACEs will be compared as a whole or individually with those of an age/gender-matched cohort under follow-up at the Unit of Cardiology of the same Institution in the CV PREVITAL study (NCT053399841). The occurrence of the MACEs in IBD patients will be evaluated by the PI and collaborators during the periodic control visit that will occurred at least after one and 2 years since the enrolling in this study, but that usually occur also more frequently (every 3-6 months) according to the underlying condition of IBD.
The secondary objectives will be to correlate the clinical characteristics of IBD patients (disease activity, therapy, etc.) and to undertake an extensive multi-omics, metabolic, and histological evaluation to identify additional risk factors which might increase the occurrence of MACES as compared to control population.
Studientyp
Einschreibung (Geschätzt)
Kontakte und Standorte
Studienkontakt
- Name: Vito Annese, Prof. PI
- Telefonnummer: +39 2 5277 4722
- E-Mail: vito.annese@grupposandonato.it
Studieren Sie die Kontaktsicherung
- Name: Antonella Bianchi, Study Coordinator
- Telefonnummer: 0039 02 5277 4951
- E-Mail: antonella.bianchi2@grupposandonato.it
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Probenahmeverfahren
Studienpopulation
Beschreibung
Inclusion Criteria:
Established diagnosis of ulcerative colitis and Crohn's disease
Exclusion Criteria:
Age > 18 years Not compliant with study protocol
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
Kohorten und Interventionen
Gruppe / Kohorte |
|---|
|
Inflammatory Bowel Disease
Healthy controls
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Major cardiovascular events
Zeitfenster: 2 years
|
Stroke, myocardial infarction, atrial fibrillation, ischemic heart disease, cardiovascular death, arterial embolism
|
2 years
|
Mitarbeiter und Ermittler
Publikationen und hilfreiche Links
Allgemeine Veröffentlichungen
- 1.Ng, S.C.; Shi, H.Y.; Hamidi, N.; Underwood, F.E.; Tang, W.; Benchimol, E.I.; Panaccione, R.; Ghosh, S.; Wu, J.C.Y.; Chan, F.K.L.; et al. Worldwide incidence and prevalence of inflammatory bowel disease in the 21st century: A systematic review of population-based study. Lancet 2018, 390, 2769-2778. 2. Burisch, J.; Zhao, M.; Odes, S.; De Cruz, S.; Vermeire, S.; Bernstein, C.N.; Kaplan, G.G.; Duriicova, D.; Greenberg, D.; Melberg, H.O.; et al. The cost of inflammatory bowel disease in high-income settings: A Lancet Gastroenterology & Hepatology Commission. Lancet Gastroenterol. Hepatol. 2023, 8, 458-492. 3. Gros, B.; Kaplan, G.G. Ulcerative Colitis in Adults: A Review. JAMA 2023, 330, 951-965. 4. Cushing, K.; Higgins, P.D.R. Management of Crohn Disease: A Review. JAMA 2021, 325, 69-80. 5. Harbord, M.; Annese, V.; Vavricka, S.; Allez, M.; Barreiro-de Acosta, M.; Boberg, K.M.; Burisch, J.; De Vod, M.; De Vries, A.M.; Dick, A.D.; et al. The First European Evidence-based Consensus on Extra-intestinal Manifestations in Inflammatory Bowel Disease. J. Crohns Colitis 2016, 10, 239-254. 6. Jostins, L.; Ripke, S.; Weersma, R.K.; Duerr, R.H.; McGovern, D.P.; Hui, K.Y.; Lee, J.C.; Schumm, L.P.; Sharma, Y.; Anderson, C.A.; et al. Host-microbe interactions have shaped the genetic architecture of inflammatory bowel disease. Nature 2012, 491, 119-124. 7. Kumarapperuma, H.; Wang, R.; Little, P.J.; Kamato, D. Mechanistic insight: Linking cardiovascular complications of inflammatory bowel disease. Trends Cardiovasc. Med. 2024, 34, 203-211. 8. Lakhanpal, S.; Aggarwal, K.; Kaur, H.; Kanwar, K.; Gupta, V.; Bhavsar, J.; Jain, R. Cardiovascular disease: Extraintestinal manifestation of inflammatory bowel disease. Intest. Res. 2025, 23, 23-36.
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Geschätzt)
Primärer Abschluss (Geschätzt)
Studienabschluss (Geschätzt)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Zerebrovaskuläre Erkrankungen
- Erkrankungen des Gehirns
- Erkrankungen des zentralen Nervensystems
- Erkrankungen des Nervensystems
- Gefäßerkrankungen
- Herz-Kreislauf-Erkrankungen
- Pathologische Prozesse
- Herzkrankheiten
- Darmerkrankungen
- Arrhythmien, Herz
- Erkrankungen des Verdauungssystems
- Magen-Darm-Erkrankungen
- Infarkt
- Nekrose
- Darmerkrankungen
- Gastroenteritis
- Ischämie
- Colitis
- Pathologische Zustände, Anzeichen und Symptome
- Streicheln
- Kolitis, Geschwür
- Vorhofflimmern
- Morbus Crohn
- Myokardischämie
- Entzündliche Darmerkrankungen
- Herzinfarkt
Andere Studien-ID-Nummern
- CET 229-2026
- RF-2024-12377843 (Andere Zuschuss-/Finanzierungsnummer: Research Minister)
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
Beschreibung des IPD-Plans
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .