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Primary Prevention of Major Depression Based on the Level and Profile of Risk of Primary Care Attenders: Cluster, Controlled, Randomised Trial (predictD-CCRT)

17. November 2014 aktualisiert von: Juan Ángel Bellón Saameño, The Mediterranean Institute for the Advance of Biotechnology and Health Research
The main objective is to measure the effectiveness of a new intervention for primary prevention of major depression based on the level and profile of risk of primary care attendees. Among the secondary objectives is to evaluate the cost-effectiveness and cost-utility of the intervention versus usual care. METHODS: This is a cluster, randomised controlled trial of a community intervention with cluster at the level of practice. It will be undertaken in primary medical care in 7 Spanish cities and 5 autonomous communities.The aim is to evaluate a new intervention for primary prevention of major depression based on patients' level and profile of risk. Family doctors in the intervention practices will provide the intervention for patients at risk. Patients at risk who are recruited in control practices will receive usual primary care. The main outcome is the accumulated incidence of major depression (measured by CIDI) during the follow-up. The investigators will assess main outcomes and other covariables at baseline, 6, 12, and 18 months. A random sample of 3,381 primary care attendees (1,690 for each arm), aged 18-75 and without major depression will be recruited in 70 health centres (140 family doctors) in 7 cities. The investigators shall undertake a logistic regression multilevel model with 4 levels (time, patient, doctor and health centre). The investigators shall also undertake multivariate gamma and quantile regression to assess respectively the cost-effectiveness and cost-utility of the new intervention versus usual care, estimating their standard errors by bootstrap.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

3326

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Málaga, Spanien
      • Málaga, Spanien, 29009
        • Servicio Andaluz de Salud. Distrito Sanitario Málaga

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 75 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patients among those attending to primary care centers.

Exclusion Criteria:

  • Age under 18 or over 75 years.
  • Unable to understand or speak Spanish.
  • Represented patients (that is, someone else comes to visit on behalf of the patient).
  • Cognitive impairment.
  • Psychosis.
  • Terminal illness.
  • Planning to be outside of the the city during 4 or more months during the next 18 months.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Verhütung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Psychosocial Intervention

The intervention we propose to test has 3 actives components. The first one is the fact of giving information to the GPs about the level and risk profile of depression of their patients. The second one is the transmission of this information from the GP to the patient. The third one is the interaction GP/Patient once both have the information about the risk profile of depression and the psychoeducational intervention that the GP will provide to the patient.

We will develop psychoeducational booklet, DVDs and websites for patients included in the intervention group.

The psychoeducative intervention will be tailored to each patient based on his/her profile, risk level and patients' risk factors.

The GPs will receive a 20-hours training course in the intervention. Moreover, we will assume a communitarian view, considering the patient as an active agent for change (empowerment). That is, GPs and patients will work together in order to promote patients' resources.

The intervention we propose to test has 3 actives components. The first one is the fact of giving information to the GPs about the level and risk profile of depression of their patients. The second one is the transmission of this information from the GP to the patient. The third one is the interaction GP/Patient once both have the information about the risk profile of depression and the psychoeducational intervention that the GP will provide to the patient.

We will develop psychoeducational booklet, DVDs and websites for patients included in the intervention group.

The psychoeducative intervention will be tailored to each patient based on his/her profile, risk level and patients' risk factors.

The GPs will receive a 20-hours training course in the intervention. Moreover, we will assume a communitarian view, considering the patient as an active agent for change (empowerment). That is, GPs and patients will work together in order to promote patients' resources.

Kein Eingriff: Usual Care
The kind of care that general practitioners usually provide when not knowing the level and risk profile of depression of the patients

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Accumulated incidence of major depression
Zeitfenster: 18 months
18 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Cost-effectiveness and cost-utility
Zeitfenster: 18 months
To evaluate the cost-effectiveness and cost-utility of the intervention versus usual care.
18 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Oktober 2010

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2012

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Januar 2013

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

25. Juni 2010

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

28. Juni 2010

Zuerst gepostet (Schätzen)

29. Juni 2010

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

19. November 2014

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

17. November 2014

Zuletzt verifiziert

1. November 2014

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

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Klinische Studien zur Psychosocial Intervention

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