- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT01964742
Analysis of Host Genetic Factors in the Occurrence of Anemia and on the Virological Response to a Peg-interferon/Ribavirin Therapy in HIV-HCV Co-infected Patients
The treatment of HCV (hepatitis C virus) infection has made significant progress over the past decade with the therapy combining pegylated interferon (Peg-IFN) to ribavirin (RBV). The cure of HCV infection which consists to obtain a sustained virological response (SVR) (undetectable HCV RNA 24 weeks after end of treatment) is reached in more than 50% of patients infected with HCV. However, this rate is much lower, around 30 to 40% in HIV-HCV co-infected patients and sometimes can be less than 20% for patients infected with HCV genotype 1. Haemolytic anemia is a dose-limiting adverse effect which occurs frequently under RBV therapy. RBV-induced anemia represents the main cause of treatment discontinuation or dose reduction of RBV, thus limiting the chances of achieving a SVR. RBV has a large inter-individual pharmacokinetic variability and a relationship between the occurrence of anemia and RBV concentration was clearly demonstrated. However, other factors, including genetic factors, could be predictive of hematotoxicity and/or a better efficiency. In particular, IL-28B polymorphism analysis, in patients infected with HCV genotype 1, before starting antiviral therapy could predict the response to treatment (positive predictive value). The genetic polymorphism of inosine triphosphate pyrophosphatase (ITPA) is also strongly associated to a protective effect towards the RBV-induced-anemia. But most of these data are issued from studies performed in a Japanese HCV mono-infected population treated with Peg-IFN-RBV therapy for which there is no other causal variant that the rs1127354. Only few studies are reported in the literature in caucasian HIV-HCV co-infected patients. Moreover, data on RBV plasma exposure are very scarce in all these studies showing an impact of the ITPA polymorphism on the occurrence of anemia. In addition, others polymorphisms of SCL29A1/A2 and SCL28A2/A3 coding for RBV transporters, ENT (equilibrative nucleoside transporter) et CNT (concentrative nucleoside transporter) would be associated to either rapid virological response or anemia in HCV infected patients treated by Peg-IFN plus RBV. No study considering both polymorphisms of ITPA, IL-28B, SCL29A1/A2 and SCL28A2/A3 genes and RBV plasma exposure data has so far been conducted in HIV-HCV co-infected patients.
Thus, it would be interesting in a first time to assess the impact of the ITPA polymorphism on both the RBV plasma exposure and the protective effect towards RBV-induced anemia in HIV-HCV co-infected patients. This study could be helpful to the literature for possible further RBV dose adjustments according to ITPA activity.
Then, it would be relevant to further complete these data by assessing other genetic polymorphisms as IL-28B, SCL29A1/A2 and SCL28A2/A3 and thus evaluate the overall pharmacogenetic relationships towards RBV-induced anaemia and/or virological response to a Peg-IFN/RBV therapy.
Studienübersicht
Status
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Studientyp
Einschreibung (Tatsächlich)
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Studienorte
-
-
-
Marseille, Frankreich, 13354
- Assistance Publique Hopitaux de Marseille
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Adult ≥ 18 years
- Patients co-infected HIV-HCV (HCV serology and HCV positive CV before starting HCV treatment)
- Patients who have been treated with combination therapy Peg-IFN/RBV for at least 12 weeks and having at least a given plasma RBV available in the patient record
- Free Consent, informed and signed
Exclusion Criteria:
- Adult <18
- Mono-infection with HCV or HIV
- Co-infection with HBV (HBsAg +)
- Pregnant or lactating woman
- Not obtaining free and informed consent signed
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Zuteilung: N / A
- Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Experimental: HIV-HCV co-infected patients
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
|---|---|
|
blood samples
Zeitfenster: 12 months
|
12 months
|
Mitarbeiter und Ermittler
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
Studienabschluss (Tatsächlich)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Schätzen)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- 2013-A00505-40
- 2013-12 (Andere Kennung: CCRRC)
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
Klinische Studien zur HIV-HCV Co-infected Patients
-
National Taiwan University HospitalUnbekanntHBV/HCV-KoinfektionTaiwan
-
ANRS, Emerging Infectious DiseasesBristol-Myers SquibbAbgeschlossen
-
Gilead SciencesNational Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID)AbgeschlossenHepatitis C | HIV | Leberfibrose | HIV/HCV-KoinfektionVereinigte Staaten
-
Kaohsiung Medical University Chung-Ho Memorial...Abgeschlossen
-
National Institutes of Health Clinical Center (CC)Bristol-Myers Squibb; National Institute of Allergy and Infectious Diseases...Abgeschlossen
-
Assistance Publique Hopitaux De MarseilleUnbekannt
-
Assistance Publique - Hôpitaux de ParisGilead SciencesBeendetHIV | HBV | HCVFrankreich
-
Fundacion SEIMC-GESIDAAbbottAbgeschlossenHIV-Infektionen | HIV/HCV-KoinfektionSpanien
-
All India Institute of Medical Sciences, New DelhiNational AIDS Control OrganisationAbgeschlossenHIV/TB-KoinfektionIndien
Klinische Studien zur Blutproben
-
Hillel Yaffe Medical CenterUnbekannt
-
Haydarpasa Numune Training and Research HospitalAbgeschlossenBlutgerinnungsstörungTruthahn
-
TCI Co., Ltd.AbgeschlossenDermatologieTaiwan
-
HemanextAbgeschlossenVollblutspende und LeukoreduktionVereinigte Staaten
-
University of UtahAlbert Einstein College of Medicine; University of California, San Francisco; National... und andere MitarbeiterAbgeschlossen
-
University Hospital, RouenRekrutierungHepatitis B | Hepatitis C | AIDSFrankreich
-
University Hospital, BonnAbgeschlossenPostoperative Schmerzen | Muskelatrophie | Spondylolisthese | SpondylodiskitisDeutschland
-
Centre Hospitalier Princesse GraceAbgeschlossen
-
George Fox UniversityUnbekanntMuskelschwäche | Kann eine Therapie zur Einschränkung des Blutflusses den Kraftzuwachs in der Rotatorenmanschette steigern?Vereinigte Staaten
-
Applied Science & Performance InstituteAbgeschlossenEisenmangel (ohne Anämie)Vereinigte Staaten