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Open-label Study on Treatment of Primary Aldosteronism With Everolimus

8. Januar 2019 aktualisiert von: University Hospital, Basel, Switzerland
The overall objective is to evaluate everolimus as an aldosterone-lowering drug in the treatment of primary hyperaldosteronism.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

The purpose of this study is to evaluate everolimus as an aldosterone-lowering drug in treatment of primary aldosteronism.

Primary aldosteronism is defined as a group of disorders in which aldosterone production is inappropriately high and relatively autonomous from regulation by the renin-angiotensin-aldosterone system. It often presents with increased blood pressure and constitutes the most common cause of endocrine hypertension. It is associated with an increased risk of cardiovascular complications, structural and functional renal abnormalities and metabolic syndrome. The goal of primary aldosteronism treatment is to prevent mortality and morbidity associated with hypertension, hypokalemia and direct aldosterone-associated organ damage.

Treatment depends on the underlying cause of primary aldosteronism. In general, patients with aldosterone-producing adenoma and unilateral adrenal hyperplasia are recommended to have adrenalectomy while patients with bilateral adrenal hyperplasia and those not willing to obtain surgery are offered targeted treatment with mineralocorticoid receptor antagonists. However, the use of mineralocorticoid receptor antagonist is related to side effects that include breast tenderness, gynecomastia, sexual dysfunction and menstrual irregularities.

The primary purpose of this proof-of-concept study is to evaluate whether inhibition of adrenocortical mammilian target of rapamycin (mTOR) signalling with everolimus decreases circulating aldosterone levels. The study also aims to determine whether potential changes in aldosterone levels result solely from a direct effect of everolimus on the adrenal gland or could be caused by changes in aldosterone metabolism and/or levels of canonical regulators of adrenal function (ACTH, AngII). The secondary purpose of this study is to test whether everolimus treatment ameliorates hypertension, improves cardiac function and to better understand molecular mechanisms leading to the development of primary aldosteronism.

Participants will receive Everolimus 0.75mg b.i.d. orally for a duration of 14 days. Blood pressure measurements, haemodynamic measurements, blood tests, 24h urine collection and saline Infusion tests will be conducted in order to compare changes in blood pressure, cardiac and kidney function, aldosterone and steroid hormone metabolite levels, activity of the renin-angiotensin-aldosterone system before and after treatment.

In patients undergoing adrenalectomy, adrenocortical cells will be isolated and primary adrenocortical cell cultures will be established from excised adrenal glands. Cultured cells will be treated with mTOR inhibitors and their proliferation and steroidogenic potential will be assessed. Cells treated with mTOR inhibitors will be subjected to transcriptomic, proteomic and phosphoproteomic analyses that will allow identification of mTOR signaling effectors in the adrenal cortex and to better understand molecular mechanisms leading to the development of primary aldosteronism.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

12

Phase

  • Phase 2

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Basel Stadt
      • Basel, Basel Stadt, Schweiz, 4031
        • University Hospital Basel

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patient with primary aldosteronism
  • Age ≥ 18 years
  • Office blood pressure <160/90 mmHg on antihypertensive therapy
  • For subjects with reproductive potential, willingness to use contraceptive measures adequate to prevent the subject or the subject's partner from becoming pregnant during the study

Exclusion Criteria:

  • Signs of current infection
  • Neutropenia (leukocyte count < 1.5 × 109/L or absolute neutrophil count (ANC) < 0.5 × 109/L)
  • Anemia (hemoglobin < 11 g/dL for males, < 10 g/dL for females)
  • Clinically significant kidney or liver disease (creatinine > 1.5 mg/dL, aspartate aminotransferase (AST)/alanine aminotransferase (ALT) > 2 × ULN, alkaline phosphatase > 2 × ULN, total bilirubin > 1.5 × ULN)
  • Current immunosuppressive treatment or documented immunodeficiency
  • Uncontrolled congestive heart failure
  • Currently pregnant or breastfeeding

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Intervention
Everolimus 0.75 mg b.i.d. orally for 14 days.
Everolimus 0.75 mg b.i.d. orally for 14 days.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Aldosterone level
Zeitfenster: 28 days
Change in aldosterone level after saline infusion test after the treatment period (Day 15) and after the washout period (Day 28) compared to baseline (Day 0).
28 days

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Blood pressure values
Zeitfenster: 28 days
Change in mean systolic and diastolic blood pressure during standardized office and home blood pressure measurement after the treatment period (Day 15) and after the washout period (Day 28) compared to baseline (Day 0).
28 days
Kidney function
Zeitfenster: 28 days
Change in albumin in 24 hour-urine after the treatment period (Day 15) and after the washout period (Day 28) compared to baseline (Day 0).
28 days
Steroid hormones in serum
Zeitfenster: 28 days
Change in steroid hormones in serum in 24h-urine after the treatment period (Day 15) and after the washout period (Day 28) compared to baseline (Day 0).
28 days
Level of plasma renin activity
Zeitfenster: 28 days
Change in Renin-angiotensin-aldosterone System after the treatment period (Day 15) and after the washout period (Day 28) compared to baseline (Day 0).
28 days
Level of Potassium
Zeitfenster: 28 days
Change in potassium level and need of potassium substitution after the treatment period (Day 15) and after the washout period (Day 28) compared to baseline (Day 0).
28 days
Steroid hormone metabolites in urine
Zeitfenster: 28 days
Change in steroid hormone metabolites in 24h-urine after the treatment period (Day 15) and after the washout period (Day 28) compared to baseline (Day 0).
28 days
Level of plasma ACTH
Zeitfenster: 28 days
Change in the Renin-angiotensin-aldosterone system after the treatment period (Day 15) and after the washout period (Day 28) compared to baseline (Day 0).
28 days
Level of plasma angiotensin II (ATII)
Zeitfenster: 28 days
Change in the Renin-angiotensin-aldosterone system after the treatment period (Day 15) and after the washout period (Day 28) compared to baseline (Day 0).
28 days

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Marc Y Donath, Prof., University Hospital, Basel, Switzerland

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

22. Mai 2017

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

25. Juni 2018

Studienabschluss (Tatsächlich)

25. Juni 2018

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

24. Mai 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

30. Mai 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

2. Juni 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

9. Januar 2019

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

8. Januar 2019

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2019

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

Nein

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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