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Temozolomide Plus PEG-Interferon Alfa-2B in Treating Patients With Advanced Solid Tumors

28. März 2018 aktualisiert von: Lionel.D.Lewis, MD, Dartmouth-Hitchcock Medical Center

A Phase-I Study Of Cyclical Oral Administration Of Temozolomide In Combination With PEG12000-Interferon Alfa-2B In Patients With Refractory And/Or Advanced Solid Tumors

RATIONALE: Drugs used in chemotherapy use different ways to stop tumor cells from dividing so they stop growing or die. PEG-interferon alfa-2B may interfere with the growth of cancer cells. Combining temozolomide with PEG-interferon alfa-2B may be an effective treatment for advanced solid tumors.

PURPOSE: Phase I trial to study the effectiveness of combining temozolomide and PEG-interferon alfa-2B in treating patients who have advanced solid tumors.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

  • Determine the safety and tolerability of temozolomide and PEG-interferon alfa-2b in patients with advanced refractory solid tumors or chemotherapy-naive advanced cancer.
  • Determine the maximum tolerated dose (MTD) and dose-limiting toxicity of this regimen in this patient population.
  • Determine the pharmacokinetics of PEG-interferon alfa-2b at the MTD when administered with temozolomide in this patient population.
  • Determine the anti-tumor activity of this regimen in these patients.

OUTLINE: This is a dose-escalation study.

Patients receive oral temozolomide on days 1-7 and 15-21 and PEG-interferon alfa-2b subcutaneously on days 1, 8, 15, and 22. Treatment repeats every 28 days in the absence of disease progression or unacceptable toxicity.

Cohorts of 1-9 patients receive escalating doses of temozolomide and PEG-interferon alfa-2b until the maximum tolerated dose (MTD) is determined. The MTD is defined as the dose preceding that at which at least 2 of 3 or 6 patients experience dose-limiting toxicity.

PROJECTED ACCRUAL: A maximum of 24 patients will be accrued for this study.

Studientyp

Interventionell

Phase

  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • New Hampshire
      • Lebanon, New Hampshire, Vereinigte Staaten, 03756-0002
        • Norris Cotton Cancer Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 120 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

DISEASE CHARACTERISTICS:

  • Histologically confirmed advanced solid tumor that is refractory to standard therapy OR
  • Histologically confirmed chemotherapy-naive advanced cancer for which no curative therapy or higher priority palliative chemotherapy exists
  • Brain metastasis allowed
  • No bone marrow involvement of tumor

PATIENT CHARACTERISTICS:

Age:

  • 18 and over

Performance status:

  • ECOG 0-2

Life expectancy:

  • Not specified

Hematopoietic:

  • Absolute neutrophil count greater than 1,500/mm^3 AND/OR
  • Platelet count greater than 100,000/mm^3

Hepatic:

  • ALT or AST less than 3 times upper limit of normal (ULN) (5 times ULN if liver metastases present)
  • No autoimmune hepatitis

Renal:

  • Creatinine less than 2.5 times ULN

Cardiovascular:

  • No severe coronary artery disease
  • No congestive heart failure

Pulmonary:

  • No severe chronic obstructive pulmonary disease

Gastrointestinal:

  • No frequent vomiting
  • No medical condition that would interfere with oral medication intake (e.g., partial bowel obstruction, partial intestinal bypass, or external biliary diversion)

Other:

  • No other malignancy within the past 5 years except adequately treated basal cell or squamous cell skin cancer or carcinoma in situ of the cervix
  • No known or suspected hypersensitivity to imidazotetrazin, interferon alfa, or any excipient or vehicle included in the formulation or delivery system of study drug
  • No history of autoimmune disease
  • No preexisting severe psychiatric condition or history of severe psychiatric disorder (including suicidal ideation or attempt)
  • No life-threatening condition or severe preexisting condition
  • No uncontrolled thyroid abnormalities
  • No nonmalignant systemic disease
  • No active uncontrolled infection
  • HIV negative
  • No AIDS-related illness
  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test
  • Fertile patients must use effective contraception

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

Biologic therapy:

  • At least 3 weeks since prior biologic agents (e.g., bi-specific antibodies, interleukin-2, or interferon) and recovered (excluding alopecia)
  • No prior allogeneic, syngeneic, or autologous bone marrow or stem cell transplantation
  • No other concurrent biologic therapy
  • No concurrent colony stimulating factors or epoetin alfa for the prevention of myelotoxicity

Chemotherapy:

  • See Disease Characteristics
  • At least 4 weeks since prior chemotherapy (more than 6 weeks for nitrosoureas, melphalan, or mitomycin) and recovered (excluding alopecia)
  • No prior high-dose chemotherapy and stem cell transplantation
  • No more than 3 prior chemotherapy regimens
  • No other concurrent chemotherapy

Endocrine therapy:

  • Not specified

Radiotherapy:

  • At least 6 weeks since prior wide-field radiotherapy to at least 25% of bone marrow (e.g., pelvic radiotherapy)
  • More than 6 weeks since prior strontium chloride Sr 89 or samarium Sm 153 lexidronam pentasodium
  • Recovered from prior radiotherapy (excluding alopecia)
  • No concurrent radiotherapy

Surgery:

  • At least 4 weeks since prior major surgery
  • At least 1 week since prior minor surgery

Other:

  • At least 4 weeks since prior investigational therapy

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienstuhl: Lionel D. Lewis, MD, Norris Cotton Cancer Center

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Oktober 2000

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. November 2002

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. November 2002

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

10. April 2001

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

29. Juli 2003

Zuerst gepostet (Schätzen)

30. Juli 2003

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

30. März 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

28. März 2018

Zuletzt verifiziert

1. März 2018

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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