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Combination Chemotherapy Followed by Peripheral Stem Cell Transplantation or Bone Marrow Transplantation in Treating Patients With Brain Cancer

25. März 2011 aktualisiert von: NYU Langone Health

Dose Escalation of Temozolomide in Combination With Thiotepa and Carboplatin With Autologous Stem Cell Rescue in Patients With Malignant Brain Tumors With Minimal Residual Disease

RATIONALE: Drugs used in chemotherapy use different ways to stop tumor cells from dividing so they stop growing or die. Peripheral stem cell transplantation or bone marrow transplantation may allow the doctor to give higher doses of chemotherapy drugs and kill more tumor cells.

PURPOSE: Phase I trial to study the effectiveness of combining temozolomide, thiotepa, and carboplatin followed by peripheral stem cell transplantation or bone marrow transplantation in treating patients who have brain cancer.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

  • Determine the maximum tolerated dose of temozolomide in combination with thiotepa and carboplatin followed by autologous peripheral blood stem cell or bone marrow transplantation in patients with recurrent high-grade brain tumors with minimal residual disease or newly-diagnosed malignant glioma with minimal residual disease following irradiation.

OUTLINE: This is a dose-escalation study of temozolomide.

Patients receive filgrastim (G-CSF) subcutaneously (SC) once daily for 3 consecutive days. After the third dose of G-CSF, patients undergo leukapheresis to collect peripheral blood stem cells (PBSC). Patients who do not have adequate PBSC may undergo bone marrow harvest.

Patients then receive oral temozolomide every 12 hours on days -10 to -6 and thiotepa IV over 3 hours and carboplatin IV over 4 hours on days -5 to -3.

PBSC or bone marrow are reinfused on day 0. Beginning on day 1, patients receive G-CSF SC or IV until blood counts recover.

Cohorts of 3-6 patients receive escalating doses of temozolomide until the maximum tolerated dose (MTD) is determined. The MTD is defined as the dose preceding that at which 2 of 3 or 2 of 6 patients experience dose-limiting toxicity.

Patients are followed at day 42, at 3 months, every 3 months for 2 years, every 4 months for 1 year, every 6 months for 1 year, and then annually thereafter.

PROJECTED ACCRUAL: A total of 18-30 patients will be accrued for this study.

Studientyp

Interventionell

Phase

  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Western Australia
      • Perth, Western Australia, Australien, 6001
        • Princess Margaret Hospital for Children
    • New York
      • New York, New York, Vereinigte Staaten, 10016
        • NYU Cancer Institute at New York University Medical Center
    • Ohio
      • Columbus, Ohio, Vereinigte Staaten, 43205-2696
        • Columbus Children's Hospital
    • Pennsylvania
      • Philadelphia, Pennsylvania, Vereinigte Staaten, 19104
        • Children's Hospital of Philadelphia

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

1 Jahr bis 49 Jahre (Kind, Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

DISEASE CHARACTERISTICS:

  • Diagnosis of one of the following malignant brain tumors:

    • Anaplastic astrocytoma
    • Glioblastoma multiforme
    • Anaplastic oligodendroglioma
    • Medulloblastoma
    • High-grade ependymoma
    • Germ cell tumors
    • Pineoblastoma
    • Other primitive neuroectodermal tumors
  • Recurrent disease or resistant to conventional therapy (e.g., surgery, radiotherapy, or standard chemotherapy)

    • No prior myeloablative doses of thiotepa OR
  • Newly diagnosed malignant glioma with minimal residual disease after prior radiotherapy

    • Minimal residual disease is defined as tumor with maximum diameter of less than 1.5 cm by MRI and no corticosteroid dependency

PATIENT CHARACTERISTICS:

Age:

  • Over 1 to under 50

Performance status:

  • Karnofsky 70-100% OR
  • Lansky 70-100%

Life expectancy:

  • More than 12 weeks

Hematopoietic:

  • Absolute neutrophil count at least 1,500/mm3
  • Platelet count at least 100,000/mm3
  • Hemoglobin at least 10 g/dL (transfusion allowed)

Hepatic:

  • Bilirubin less than 1.5 times upper limit of normal (ULN)
  • SGOT/SGPT less than 2.5 times ULN
  • Alkaline phosphatase less than 2.5 times ULN

Renal:

  • Creatinine less than 1.5 times ULN
  • Creatinine clearance at least 70 mL/min
  • BUN less than 1.5 times ULN

Cardiovascular:

  • Ejection fraction greater than 50% OR
  • Shortening fraction greater than 27%
  • No evidence of myocardial ischemia on EKG if over 40 years of age

Other:

  • HIV negative
  • No AIDS-related illness
  • No frequent vomiting or medical condition that would preclude oral medication (e.g., partial bowel obstruction)
  • No other malignancy within the past 2 years except surgically cured carcinoma in situ of the cervix or basal cell or squamous cell skin cancer
  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test
  • Fertile patients must use effective contraception

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

Biologic therapy:

  • At least 2 weeks since prior biologic therapy or immunotherapy

Chemotherapy:

  • See Disease Characteristics
  • At least 4 weeks since prior chemotherapy (6 weeks for nitrosoureas or mitomycin) and recovered

Endocrine therapy:

  • See Disease Characteristics

Radiotherapy:

  • See Disease Characteristics
  • At least 6 weeks since prior radiotherapy and recovered
  • At least 6 weeks since prior brachytherapy or radiosurgery

Surgery:

  • See Disease Characteristics
  • Recovered from prior major surgery

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienstuhl: Sharon L. Gardner, MD, NYU Langone Health

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Oktober 2000

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Mai 2007

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

11. Oktober 2001

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

26. Januar 2003

Zuerst gepostet (Schätzen)

27. Januar 2003

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

28. März 2011

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

25. März 2011

Zuletzt verifiziert

1. März 2011

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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