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Erlotinib in Treating Patients With Persistent or Recurrent Cancer of the Cervix

16. Januar 2013 aktualisiert von: National Cancer Institute (NCI)

A Phase II Evaluation Of OSI-774 (NSC #718781) In The Treatment Of Persistent or Recurrent Squamous Cell Carcinoma Of The Cervix

This phase II trial is studying erlotinib to see how well it works in treating patients with persistent or recurrent cancer of the cervix. Biological therapies such as erlotinib may interfere with the growth of tumor cells and slow the growth of the tumor

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

PRIMARY OBJECTIVES:

I. To evaluate the antitumor cytostatic activity of OSI-774 as measured by the probability of surviving progression-free for at least 6 months in patients with persistent or recurrent squamous cell carcinoma of the cervix.

II. To determine the nature and degree of toxicity of OSI-774 in this cohort of patients.

SECONDARY OBJECTIVES:

I. To determine the partial and complete response rates in patients with squamous cell carcinoma of the cervix receiving OSI-774.

II. To determine the duration of progression-free survival and overall survival within this patient population treated with OSI-774.

III. Assess the effects of prognostic factors: initial performance status and age.

TERTIARY OBJECTIVES:

I. To determine epidermal growth factor receptor (EGFR) and p110 truncated EGFR (p110 sEGFR) isoform expression levels in primary tumors, and from tumor samples obtained pretreatment and following four weeks of therapy to determine tumor response (or resistance) to OSI-774 inhibition of the EGFR tyrosine kinase.

II. To correlate EGFR and p110sEGFR expression levels with either MAPK or AKT phosphorylation status in the same tissue samples obtained pretreatment and following four weeks of drug treatment to determine downstream effects with response to OSI-774 inhibition of EGFR.

III. To determine whether pretreatment serum p110 sEGFR concentrations are a useful prognostic indicator and whether altered and/or sEGFR concentrations are useful indicators of therapeutic responsiveness, time to progression, and overall survival in cervical carcinoma patients.

OUTLINE: This is a multicenter study.

Patients receive oral erlotinib once daily for 4 weeks. Courses repeat every 4 weeks in the absence of disease progression or unacceptable toxicity.

Patients are followed every 3 months for 2 years and then every 6 months for 3 years.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

51

Phase

  • Phase 2

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Pennsylvania
      • Philadelphia, Pennsylvania, Vereinigte Staaten, 19103
        • Gynecologic Oncology Group

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Weiblich

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Histologically confirmed squamous cell carcinoma (SCC) of the cervix

    • Persistent or recurrent progressive disease
    • At least 1 prior systemic chemotherapy regimen for management of advanced, metastatic, or recurrent SCC of the cervix is required

      • Chemotherapy administered as a radiosensitizer in conjunction with radiotherapy does not count as a systemic chemotherapy regimen
  • At least 1 unidimensionally measurable target lesion

    • At least 20 mm by conventional techniques OR at least 10 mm by spiral CT scan
    • Lesions within a previously irradiated field are considered nontarget lesions unless disease progression or persistence is confirmed ≥ 90 days after completion of radiotherapy
  • Tumor accessible for repeat needle biopsy
  • Ineligible for a higher priority Gynecologic Oncology Group (GOG) protocol (any active GOG phase III protocol for the same patient population)
  • Performance status - GOG 0-2 (for patients who have received only 1 prior regimen)
  • Performance status - GOG 0-1 (for patients who have received 2 prior regimens)
  • Platelet count at least 100,000/mm^3
  • Absolute neutrophil count at least 1,500/mm^3
  • Bilirubin no greater than upper limit of normal (ULN)
  • SGOT no greater than 2.5 times ULN
  • Alkaline phosphatase no greater than 2.5 times ULN
  • Creatinine no greater than 1.5 times ULN
  • No symptomatic congestive heart failure
  • No unstable angina pectoris
  • No cardiac arrhythmia
  • No abnormalities of the cornea (e.g., dry eye syndrome or Sjogren's syndrome)
  • No congenital abnormalities (e.g., Fuch's dystrophy)
  • No abnormal slit-lamp examination using a vital dye (e.g., fluorescein or Bengal-Rose)
  • No abnormal corneal sensitivity test (Schirmer test or similar tear production test)
  • No other invasive malignancy within the past 5 years except nonmelanoma skin cancer
  • No uncontrolled concurrent illness
  • No ongoing or active infection requiring IV antibiotics
  • No psychiatric illness or social situation that would preclude study compliance
  • No grade 2 or greater sensory or motor neuropathy
  • No prior allergic reactions attributed to compounds of similar chemical or biological composition to erlotinib
  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test
  • Fertile patients must use effective contraception
  • HIV negative
  • At least 3 weeks since prior immunologic therapy for SCC of the cervix
  • One additional prior cytotoxic chemotherapy regimen for recurrent or persistent disease allowed
  • At least 3 weeks since prior chemotherapy for SCC of the cervix and recovered
  • No prior non-cytotoxic chemotherapy for recurrent or persistent disease
  • At least 3 weeks since prior hormonal therapy for SCC of the cervix
  • At least 3 weeks since prior radiotherapy for SCC of the cervix and recovered
  • Recovered from recent prior surgery
  • At least 3 weeks since other prior therapy for SCC of the cervix
  • No prior epidermal growth factor receptor-targeting therapies
  • No prior anticancer treatment that would preclude study participation
  • No other concurrent investigational or commercial agents or therapies for SCC of the cervix

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Treatment (erlotinib hydrochloride)
Patients receive oral erlotinib once daily for 4 weeks. Courses repeat every 4 weeks in the absence of disease progression or unacceptable toxicity.
Korrelative Studien
PO gegeben
Andere Namen:
  • OSI-774
  • Erlotinib
  • CP-358.774

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Progressionsfreies Überleben
Zeitfenster: Mit 6 Monaten
Mit 6 Monaten
Frequency and severity of adverse effects as measured by NCI CTC version 3.0
Zeitfenster: Up to 5 years
Up to 5 years

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Duration of overall survival
Zeitfenster: Up to 5 years
Up to 5 years
Duration of progression-free survival
Zeitfenster: Up to 5 years
Up to 5 years
Frequency of clinical response (complete and partial)
Zeitfenster: Up to 5 years
Up to 5 years
Prognostic factors including initial performance status and age
Zeitfenster: Up to 5 years
Up to 5 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. März 2002

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. November 2005

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

8. März 2002

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

26. Januar 2003

Zuerst gepostet (Schätzen)

27. Januar 2003

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

17. Januar 2013

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

16. Januar 2013

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2013

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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