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Calcitriol and Gefitinib With or Without Dexamethasone in Treating Patients With Advanced Solid Tumors

10. Januar 2014 aktualisiert von: Roswell Park Cancer Institute

A Phase I Study of Intravenous (IV) Calcitriol in Combination With ZD1839 (IRESSA®) in Refractory Solid Tumors

RATIONALE: Gefitinib may stop the growth of tumor cells by blocking the enzymes necessary for their growth. Calcitriol may help tumor cells develop into normal cells. Dexamethasone may increase the effectiveness and decrease the side effects of gefitinib and calcitriol.

PURPOSE: This phase I trial is studying the side effects and best dose of calcitriol when given together with gefitinib or when given together with gefitinib and dexamethasone in treating patients with advanced solid tumors.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

Primary

  • Determine the maximum tolerated dose (MTD), toxic effects, and tolerability of calcitriol alone and in combination with gefitinib with or without dexamethasone in patients with advanced solid tumors.

Secondary

  • Determine the pharmacokinetics and pharmacodynamics of these regimens in these patients.
  • Determine any tumor responses in patients treated with these regimens.

OUTLINE: This is a dose-escalation study of calcitriol.

  • Stage 1: Patients receive calcitriol IV over 1 hour on days 1, 15, and 22 and oral gefitinib once daily on days 8-28 during course 1. For all subsequent courses, patients receive calcitriol IV over 1 hour on days 1, 8, 15, and 22 and oral gefitinib once daily on days 1-28. Courses repeat every 28 days in the absence of disease progression or unacceptable toxicity.

Cohorts of 3-6 patients receive escalating doses of calcitriol with a fixed dose of gefitinib until the maximum tolerated dose (MTD) is determined. The MTD is defined as the dose preceding that at which 2 of 3 or 2 of 6 patients experience dose-limiting toxicity.

  • Stage 2: Patients receive calcitriol (beginning at 1 dose level below the MTD determined in stage 1) and gefitinib as in stage 1. Patients also receive oral dexamethasone once on the day before and twice on the day of each dose of calcitriol.

Cohorts 3-6 patients receive escalating doses of calcitriol with fixed doses of gefitinib and dexamethasone until the MTD is determined. The MTD is defined as the dose preceding that at which 2 of 3 or 2 of 6 patients experience dose-limiting toxicity.

PROJECTED ACCRUAL: A total of 21-36 patients will be accrued for this study within 1 year.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

53

Phase

  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • New York
      • Buffalo, New York, Vereinigte Staaten, 14263-0001
        • Roswell Park Cancer Institute

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

DISEASE CHARACTERISTICS:

  • Histologically confirmed advanced solid tumor

    • Metastatic or unresectable disease
    • Standard curative or palliative measures do not exist or are no longer effective
  • No known brain metastases

PATIENT CHARACTERISTICS:

Age

  • 18 and over

Performance status

  • ECOG 0-2 OR
  • Karnofsky 60-100%

Life expectancy

  • More than 3 months

Hematopoietic

  • WBC ≥ 3,000/mm^3
  • Hemoglobin ≥ 8 g/dL
  • Absolute neutrophil count ≥ 1,500/mm^3
  • Platelet count ≥ 100,000/mm^3

Hepatic

  • Bilirubin normal
  • AST and ALT ≤ 2.5 times upper limit of normal
  • No unstable or uncompensated hepatic disease

Renal

  • Creatinine normal OR
  • Creatinine clearance ≥ 60 mL/min
  • No prior hypercalcemia
  • No kidney, ureteral, or bladder stones within the past 10 years
  • No unstable or uncompensated renal disease

Cardiovascular

  • Ejection fraction ≥ 30%
  • No heart failure or significant heart disease
  • No significant arrhythmias
  • No myocardial infarction within the past 3 months
  • No unstable angina pectoris
  • No symptomatic congestive heart failure
  • No other unstable or uncompensated cardiac disease

Pulmonary

  • No evidence of clinically active interstitial lung disease

    • Chronic, stable, asymptomatic, radiographic changes allowed
  • No other unstable or uncompensated respiratory disease

Other

  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test
  • Fertile patients must use effective contraception during and for 30 days after study treatment
  • Able to receive oral medication
  • Willing to have serial skin biopsies
  • No prior allergic reaction to compounds of similar chemical or biological composition to study drugs or other agents used in this study
  • No ongoing or active infection
  • No known severe hypersensitivity to gefitinib or any of its excipients
  • No psychiatric illness or social situation that would preclude study compliance
  • No other severe or uncontrolled systemic disease or concurrent illness that would preclude study participation
  • No other significant clinical disorder or laboratory finding that would preclude study participation

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

Biologic therapy

  • No concurrent filgrastim (G-CSF) or sargramostim (GM-CSF)

Chemotherapy

  • More than 4 weeks since prior chemotherapy (6 weeks for nitrosoureas or mitomycin) and recovered

Endocrine therapy

  • No other concurrent systemic glucocorticoid therapy

Radiotherapy

  • More than 4 weeks since prior radiotherapy and recovered

Surgery

  • Recovered from prior major surgery
  • No prior nephrectomy

Other

  • Recovered from all prior anticancer therapy
  • More than 30 days since prior non-approved or investigational drugs
  • More than 7 days since prior thiazides
  • No concurrent administration of any of the following:

    • Combination antiretroviral therapy for HIV-positive patients
    • Phenytoin
    • Carbamazepine
    • Barbiturates
    • Rifampin
    • Phenobarbital
    • Hypericum perforatum (St. John's wort)
    • Calcium supplements
    • Thiazides
    • Digoxin
  • No other concurrent investigational or commercial anticancer agents or therapies

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maximal tolerierte Dosis

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Marwan Fakih, MD, Roswell Park Cancer Institute

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. November 2002

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Oktober 2006

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Mai 2007

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

10. Juni 2004

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

10. Juni 2004

Zuerst gepostet (Schätzen)

11. Juni 2004

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

13. Januar 2014

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

10. Januar 2014

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2014

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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