- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT00268229
Imatinib Mesylate, Daunorubicin, and Cytarabine in Treating Patients With Relapsed Acute Myeloid Leukemia
A Phase I Trial of Imatinib Mesylate (Gleevec, Formerly Known as STI571) in Combination With Daunorubicin and Cytarabine for C-kit Positive Relapsed AML
RATIONALE: Imatinib mesylate may stop the growth of cancer cells by blocking some of the enzymes needed for cell growth. Drugs used in chemotherapy, such as daunorubicin and cytarabine, work in different ways to stop the growth of cancer cells, either by killing the cells or by stopping them from dividing. Giving imatinib mesylate together with daunorubicin and cytarabine may kill more cancer cells.
PURPOSE: This phase I trial is studying the side effects and best dose of imatinib mesylate when given together with daunorubicin and cytarabine in treating patients with relapsed acute myeloid leukemia.
Studienübersicht
Status
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
OBJECTIVES:
Primary
- Determine the maximum tolerated dose (MTD) and recommended phase II dose of imatinib mesylate in combination with daunorubicin hydrochloride and cytarabine in patients with relapsed acute myeloid leukemia.
Secondary
- Assess the non-dose-limiting toxicities associated with this regimen in these patients.
- Determine any preliminary evidence of clinical activity of this regimen in these patients.
OUTLINE: This is an open-label, dose-escalation study of imatinib mesylate.
Patients receive daunorubicin IV on days 1-3 and cytarabine IV continuously on days 1-7. Patients also receive oral imatinib mesylate once daily beginning on day 1 and continuing until disease progression or unacceptable toxicity. Patients with persistent leukemia on day 14 bone marrow biopsy but ≥ 50% reduction in bone marrow blasts receive 5 more days of cytarabine and 2 more days of daunorubicin while continuing imatinib mesylate.
Cohorts of 3-6 patients receive escalating doses of imatinib mesylate until the maximum tolerated dose (MTD) is determined. The MTD is defined as the dose preceding that at which 1 of 3 or 2 of 6 patients experience dose-limiting toxicity. At least 6 patients are treated at the MTD.
After completion of study treatment, patients are followed periodically.
PROJECTED ACCRUAL: A total of 24 patients will be accrued for this study.
Studientyp
Einschreibung (Tatsächlich)
Phase
- Phase 1
Kontakte und Standorte
Studienorte
-
-
Ohio
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Cleveland, Ohio, Vereinigte Staaten, 44195
- Cleveland Clinic Taussig Cancer Center
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Beschreibung
DISEASE CHARACTERISTICS:
Bone marrow biopsy confirming acute myeloid leukemia (AML)
- No M3 AML
Patient must have relapsed to standard chemotherapy
- Patients who relapse within six months of response to treatment or those who never responded to an anthracycline/cytarabine combination will be excluded
- At least 20% of peripheral blood or bone marrow blasts positive for c-kit
- No evidence of leptomeningeal involvement
PATIENT CHARACTERISTICS:
- ECOG Performance Status 0-2
- Liver enzymes (AST and ALT) and total bilirubin ≤ 2 times upper limit of normal
- Serum creatinine ≤ 2 times upper limit of normal
No New York Heart Association grade III or IV cardiac problems
- Defined as congestive heart failure or myocardial infraction within the past 6 months
- No known chronic liver disease (i.e., chronic active hepatitis and cirrhosis)
- No serious or poorly controlled medical conditions that could be exacerbated by the treatment or would seriously complicate compliance with this study
- No other active primary malignancy unless it is not currently clinically significant and does not require active intervention
- No history of HIV infection
- Not pregnant or nursing
- Negative pregnancy test
- Fertile patients must use effective contraception during and for 3 months after completion of study treatment
- No significant history of noncompliance to medical regimens or inability to grant reliable informed consent
PRIOR CONCURRENT THERAPY:
- Previous treatment-related toxicities should be resolved
- No other investigational agents within the past 28 days
No chemotherapy within the past 4 weeks
- 6 weeks for nitrosourea or mitomycin C
- No major surgery within the past 4 weeks
- No concurrent use of the following drugs is allowed: ketoconazole, dilantin, itraconazole, erythromycin, clarithromycin, dexamethasone, rifampin, tegretol, phenobarbital, Hypericum perforatum (St. John's wort), cyclosporine, pimozide, warfarin, certain HMG-CoA reductase inhibitors, traizolo-benzodiazepines, or dihydropyridine calcium channel blockers
- No other concurrent anticancer agents, including chemotherapy and biologic agents
- No other concurrent investigational drugs
- Concurrent medications known to be metabolized by cytochrome p450 enzymes are allowed
No therapeutic anticoagulation with warfarin will be permitted in patients participating in this study
- Therapeutic anticoagulation may be accomplished using low-molecular weight heparin
- Mini-dose warfarin for prophylaxis of central venous catheter thrombosis allowed
- No concurrent routine use of systemic corticosteroid therapy
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: N / A
- Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
---|---|
Maximum tolerated dose of imatinib mesylate at one year
Zeitfenster: 1 year
|
1 year
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
---|---|
Non-dose limiting toxicities associated with imatinib mesylate at one year
Zeitfenster: 1 year
|
1 year
|
Mitarbeiter und Ermittler
Sponsor
Mitarbeiter
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
Studienabschluss (Tatsächlich)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Schätzen)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
- akute myeloische Leukämie bei Erwachsenen mit 11q23 (MLL)-Anomalien
- akute myeloische Leukämie bei Erwachsenen mit inv(16)(p13;q22)
- akute myeloische Leukämie bei Erwachsenen mit t(16;16)(p13;q22)
- akute myeloische Leukämie bei Erwachsenen mit t(8;21)(q22;q22)
- rezidivierende akute myeloische Leukämie bei Erwachsenen
- akute megakaryoblastische Leukämie des Erwachsenen (M7)
- akute minimal differenzierte myeloische Leukämie des Erwachsenen (M0)
- akute monoblastische Leukämie bei Erwachsenen (M5a)
- Akute Monozytenleukämie bei Erwachsenen (M5b)
- akute myeloblastische Leukämie bei Erwachsenen mit Reifung (M2)
- Akute myeloische Leukämie des Erwachsenen ohne Reifung (M1)
- Akute myelomonozytäre Leukämie des Erwachsenen (M4)
- Erythroleukämie bei Erwachsenen (M6a)
- reine erythroide Leukämie des Erwachsenen (M6b)
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Neubildungen nach histologischem Typ
- Neubildungen
- Leukämie
- Physiologische Wirkungen von Arzneimitteln
- Molekulare Mechanismen der pharmakologischen Wirkung
- Antiinfektiva
- Antivirale Mittel
- Enzym-Inhibitoren
- Antimetaboliten, antineoplastisch
- Antimetaboliten
- Antineoplastische Mittel
- Immunsuppressive Mittel
- Immunologische Faktoren
- Topoisomerase-II-Inhibitoren
- Topoisomerase-Inhibitoren
- Proteinkinase-Inhibitoren
- Antibiotika, antineoplastische
- Cytarabin
- Daunorubicin
- Imatinibmesylat
Andere Studien-ID-Nummern
- CASE-CCF-6441
- P30CA043703 (US NIH Stipendium/Vertrag)
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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