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Imatinib Mesylate, Daunorubicin, and Cytarabine in Treating Patients With Relapsed Acute Myeloid Leukemia

12. Februar 2013 aktualisiert von: The Cleveland Clinic

A Phase I Trial of Imatinib Mesylate (Gleevec, Formerly Known as STI571) in Combination With Daunorubicin and Cytarabine for C-kit Positive Relapsed AML

RATIONALE: Imatinib mesylate may stop the growth of cancer cells by blocking some of the enzymes needed for cell growth. Drugs used in chemotherapy, such as daunorubicin and cytarabine, work in different ways to stop the growth of cancer cells, either by killing the cells or by stopping them from dividing. Giving imatinib mesylate together with daunorubicin and cytarabine may kill more cancer cells.

PURPOSE: This phase I trial is studying the side effects and best dose of imatinib mesylate when given together with daunorubicin and cytarabine in treating patients with relapsed acute myeloid leukemia.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

Primary

  • Determine the maximum tolerated dose (MTD) and recommended phase II dose of imatinib mesylate in combination with daunorubicin hydrochloride and cytarabine in patients with relapsed acute myeloid leukemia.

Secondary

  • Assess the non-dose-limiting toxicities associated with this regimen in these patients.
  • Determine any preliminary evidence of clinical activity of this regimen in these patients.

OUTLINE: This is an open-label, dose-escalation study of imatinib mesylate.

Patients receive daunorubicin IV on days 1-3 and cytarabine IV continuously on days 1-7. Patients also receive oral imatinib mesylate once daily beginning on day 1 and continuing until disease progression or unacceptable toxicity. Patients with persistent leukemia on day 14 bone marrow biopsy but ≥ 50% reduction in bone marrow blasts receive 5 more days of cytarabine and 2 more days of daunorubicin while continuing imatinib mesylate.

Cohorts of 3-6 patients receive escalating doses of imatinib mesylate until the maximum tolerated dose (MTD) is determined. The MTD is defined as the dose preceding that at which 1 of 3 or 2 of 6 patients experience dose-limiting toxicity. At least 6 patients are treated at the MTD.

After completion of study treatment, patients are followed periodically.

PROJECTED ACCRUAL: A total of 24 patients will be accrued for this study.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

21

Phase

  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Ohio
      • Cleveland, Ohio, Vereinigte Staaten, 44195
        • Cleveland Clinic Taussig Cancer Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

DISEASE CHARACTERISTICS:

  • Bone marrow biopsy confirming acute myeloid leukemia (AML)

    • No M3 AML
  • Patient must have relapsed to standard chemotherapy

    • Patients who relapse within six months of response to treatment or those who never responded to an anthracycline/cytarabine combination will be excluded
  • At least 20% of peripheral blood or bone marrow blasts positive for c-kit
  • No evidence of leptomeningeal involvement

PATIENT CHARACTERISTICS:

  • ECOG Performance Status 0-2
  • Liver enzymes (AST and ALT) and total bilirubin ≤ 2 times upper limit of normal
  • Serum creatinine ≤ 2 times upper limit of normal
  • No New York Heart Association grade III or IV cardiac problems

    • Defined as congestive heart failure or myocardial infraction within the past 6 months
  • No known chronic liver disease (i.e., chronic active hepatitis and cirrhosis)
  • No serious or poorly controlled medical conditions that could be exacerbated by the treatment or would seriously complicate compliance with this study
  • No other active primary malignancy unless it is not currently clinically significant and does not require active intervention
  • No history of HIV infection
  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test
  • Fertile patients must use effective contraception during and for 3 months after completion of study treatment
  • No significant history of noncompliance to medical regimens or inability to grant reliable informed consent

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

  • Previous treatment-related toxicities should be resolved
  • No other investigational agents within the past 28 days
  • No chemotherapy within the past 4 weeks

    • 6 weeks for nitrosourea or mitomycin C
  • No major surgery within the past 4 weeks
  • No concurrent use of the following drugs is allowed: ketoconazole, dilantin, itraconazole, erythromycin, clarithromycin, dexamethasone, rifampin, tegretol, phenobarbital, Hypericum perforatum (St. John's wort), cyclosporine, pimozide, warfarin, certain HMG-CoA reductase inhibitors, traizolo-benzodiazepines, or dihydropyridine calcium channel blockers
  • No other concurrent anticancer agents, including chemotherapy and biologic agents
  • No other concurrent investigational drugs
  • Concurrent medications known to be metabolized by cytochrome p450 enzymes are allowed
  • No therapeutic anticoagulation with warfarin will be permitted in patients participating in this study

    • Therapeutic anticoagulation may be accomplished using low-molecular weight heparin
    • Mini-dose warfarin for prophylaxis of central venous catheter thrombosis allowed
  • No concurrent routine use of systemic corticosteroid therapy

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Maximum tolerated dose of imatinib mesylate at one year
Zeitfenster: 1 year
1 year

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Non-dose limiting toxicities associated with imatinib mesylate at one year
Zeitfenster: 1 year
1 year

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Juli 2003

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. August 2011

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. August 2011

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

20. Dezember 2005

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

20. Dezember 2005

Zuerst gepostet (Schätzen)

22. Dezember 2005

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

15. Februar 2013

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

12. Februar 2013

Zuletzt verifiziert

1. Februar 2013

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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