- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT02291978
MR Guided High Intensity Focused Ultrasound for Lumbar Back Pain
20. Februar 2020 aktualisiert von: Pejman Ghanouni, Stanford University
A Feasibility Study to Evaluate the Safety and Initial Effectiveness of MR Guided High Intensity Focused Ultrasound (MRgHIFU) in the Treatment of Facetogenic Lumbar Back Pain
The primary purpose of this protocol is to assess the ExAblate 2100 MR guided high intensity focused ultrasound device as an intervention for treatment of facetogenic lower back pain.
Studienübersicht
Status
Zurückgezogen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
This is a single group, single arm, open/nonblinded, non-randomized study.
The primary outcomes are safety and preliminary efficacy.
The InSightec ExAblate 2100 MRgHIFU system is a non-invasive thermal ablation device fully integrated with an MR imaging system and used for the ablation of soft tissue and bone.The study will reach primary completion 12 months from the time the study opens to accrual.
Studientyp
Interventionell
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
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California
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Stanford, California, Vereinigte Staaten, 94305
- Stanford University
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Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
21 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Men and women > 21 years of age and who are skeletally mature
- Body mass index ≤ 30 kg/m2
- Patients who are able to understand and willing to sign a written informed consent document and able to attend all study visits
- Patients with at least 6 months of chronic lower back pain (LBP) localized to the midline or axial low back, with symptoms attributed to the facet joints on physical examination that have persisted despite conservative therapy. Conservative therapy is defined as systemic pain medications and anti-inflammatory medications, as well as physical therapy, such as massage, heating, hydrotherapy, and strengthening exercises.
- Patients with Numerical Rating Scale worst lumbar back pain score of at least 4 out of 10 over the 24 hours preceding the time of rating.
- Patients must have chronic LBP attributed to facet joints as demonstrated by MRI consistent with at least grade 2 facet joint arthritis, with corresponding abnormal activity at the facet joint on 18F-sodium fluoride PET-CT.
- Patients must have an analgesic response to either prior local anesthetic injection to the facet joint or to radiofrequency ablation of the facet joint, with relapse of pain.
- The targeted facet joint must be deeper than 10 mm from the skin
Exclusion Criteria:
- Patients with severe lumbar lordosis
- Patients with contraindication for MR imaging such as implanted metallic devices that are not MRI-safe, size limitations, claustrophobia. etc
- Patients with known intolerance or allergy to MR contrast agent (gadolinium chelates) including advanced kidney disease (GFR <30 mL/min/1.73 m2) or on dialysis
- Pregnant and nursing patients will be excluded from the study because of a contraindication to administering MRI contrast agents to these patients
- Patients with known intolerance or allergy to medications used for sedation (midazolam), analgesia (fentanyl), and local and regional anesthesia (lidocaine, bupivacaine, and ropivacaine)
- Patients with evidence of lumbosacral radiculopathy on MRI or physical exam findings, including radicular leg pain, or any neurologic deficit at or below the segmental level of the highest facet to be treated, including subjects with impaired sphincter control
Patients with pain at another location that
- cannot be distinguished from lumbar back pain
- does not rate at least 2 points less in worst pain score compared to lumbar back pain
- requires the use of analgesics
- Patients with gross spinal instability on imaging
- Patients who have lumbar spinal stabilization hardware in place
Target is:
- NOT visible by non-contrast MRI, OR
- NOT accessible to ExAblate device
- Individuals who are not able or willing to tolerate the required prolonged stationary position during treatment (can be up to 5 hrs of total table time)
- Patients with acute medical condition (e.g. pneumonia, sepsis) that is expected to hinder them from completing this study
Patients with unstable cardiac status including:
- Unstable angina pectoris on medication
- Patients with documented myocardial infarction within six months of protocol entry
- Congestive heart failure requiring medication (other than diuretic)
- Patients on anti-arrhythmic drugs
- Patients with severe hypertension (diastolic BP > 100 on medication)
- Patients with severe hematologic, neurologic, or other uncontrolled disease (e.g. platelets < 50,000/microL, INR > 1.5)
- Patients who are taking anti-thrombotic medication
- Severe cerebrovascular disease (multiple CVAs or CVA within 6 months)
- Patients with inflammatory arthritides.
- Patients unable to communicate with the investigator and staff
- Patients seeking compensation for disability or work injury.
- Patients who are part of another trial testing other Investigational Agents
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: N / A
- Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
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Experimental: ExAblate 2100 Treatment
The ExAblate 2100 system will be used in the MRgHIFU treatment of lower back pain arising from facet joint arthritis.
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The InSightec ExAblate 2100 MRgHIFU system is a non-invasive thermal ablation device fully integrated with an MR imaging system and used for the ablation of soft tissue and bone.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Device Related Complications as a Measure of Safety
Zeitfenster: 24 months
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Safety will be determined by evaluating for the incidence and severity of any device related complication from the treatment day visit through 24 months after treatment.
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24 months
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Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Pain Relief on the Visual Analog Scale
Zeitfenster: 24 months
|
Effectiveness will be determined by the level of pain relief, as measured by the NRS, and decrease in analgesic/opiate use.
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24 months
|
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Quality of Life Improvement
Zeitfenster: 24 months
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Effectiveness will be determined by improved quality of life, as measured by the Oswestry Disability Index.
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24 months
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Pejman Ghanouni, MD, PhD, Stanford University
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. Oktober 2014
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
20. Februar 2020
Studienabschluss (Tatsächlich)
20. Februar 2020
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
5. November 2014
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
12. November 2014
Zuerst gepostet (Schätzen)
17. November 2014
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
24. Februar 2020
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
20. Februar 2020
Zuletzt verifiziert
1. Februar 2020
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- 29163
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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