Diese Seite wurde automatisch übersetzt und die Genauigkeit der Übersetzung wird nicht garantiert. Bitte wende dich an die englische Version für einen Quelltext.

Addressing Psychological Risk Factors Underlying Smoking Persistence in COPD Patients: The Fresh Start Study

24. Februar 2021 aktualisiert von: Rush University Medical Center
Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) is caused primarily by smoking and smoking cessation is the first-line treatment for slowing disease progression. Despite this, nearly 50% of COPD patients continue to smoke following diagnosis. Smokers with COPD report high rates of co-occurring conditions - nicotine dependence, depression, and anxiety - which serve as barriers to quitting. The current study will pilot test a behavioral intervention designed to target the common psychological factors underlying these co-occurring conditions and foster smoking cessation among COPD patients.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) is caused primarily by smoking and smoking cessation is the first-line treatment for slowing disease progression. Despite this, nearly 50% of COPD patients continue to smoke following diagnosis. Smokers with COPD report high rates of co-occurring conditions - nicotine dependence, depression, and anxiety - which serve as barriers to quitting. The current study will pilot test a behavioral intervention designed to target the common psychological factors underlying these co-occurring conditions and foster smoking cessation among COPD patients. The specific aim is to:

Aim: Develop a multi-component behavioral treatment to address psychological risk factors among COPD patients. We will conduct a component analysis using single case design experiments with 15 participants to a) examine the contribution of each treatment component to the behavioral target of smoking for affect regulation, and b) establish proof-of-concept on the clinical endpoint of initial cessation (>24 hours abstinence).

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

18

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Illinois
      • Chicago, Illinois, Vereinigte Staaten, 60612
        • Rush University Medical Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

Eligible participants will be males and females who are:

  • Diagnosed with COPD (as documented in electronic health record [EHR]),
  • Daily cigarette smokers (5 or more cigarettes per day over past 30 days),
  • Intend to quit smoking within the next 60 days,
  • Report at least moderate level of smoking for affective regulation (SMQ-R coping subscale score 30 or greater),
  • Have access to a smart phone, tablet, or computer, and
  • Are able to communicate fluently in English

Exclusion Criteria:

  • Any concurrent medical or psychiatric condition which would preclude ability to provide informed consent or perform study procedures (e.g., moderate to severe dementia and/or severe, uncontrolled schizophrenia), as determined by the treating physician or study PI.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Mindfulness
This module introduces mindfulness training skills, with the goal of cultivating nonjudgmental, present-focused experience of emotions, thoughts, and physical sensations related to cigarette smoking. By progressing though a series of experiential exercises (e.g., awareness of the breath, anchoring in the present), this module seeks to reduce maladaptive attempts to control negative emotions and facilitate tolerance of the physical and emotional symptoms of nicotine withdrawal.
Treatment components are cognitive-behavioral strategies adapted from the Unified Protocol (UP) for the Transdiagnostic Treatment of Emotional Disorders. Behavioral counseling strategies for smoking cessation, drawn from current US Public Health Service guidelines, are incorporated in each treatment module. All participants will be provided with the American Lung Association Freedom from Smoking guide to aid in their quit attempt.
Experimental: Interoceptive Exposure (Practice Quitting)
This module introduces interoceptive exposure, a technique in which participants purposefully and systematically complete exercises to evoke physical sensations typically associated with anxiety and distress, in order to reduce fear and avoidance of these sensations. Interoceptive exercises will focus on a gradual exposure to nicotine withdrawal symptoms, through a series of 'practice quit attempts' (i.e., brief periods of smoking abstinence without intention to permanently quit).
Treatment components are cognitive-behavioral strategies adapted from the Unified Protocol (UP) for the Transdiagnostic Treatment of Emotional Disorders. Behavioral counseling strategies for smoking cessation, drawn from current US Public Health Service guidelines, are incorporated in each treatment module. All participants will be provided with the American Lung Association Freedom from Smoking guide to aid in their quit attempt.
Experimental: Behavioral Activation (Countering Emotional Behaviors)
This module introduces behavioral activation, which seeks to increase positive emotions by systematically introducing greater engagement with natural rewards. Treatment sessions focus on the identification of avoidance strategies, including cigarette smoking as a coping strategy for negative emotions. The goal of this treatment module is to replace smoking with adaptive coping strategies to facilitate contact with and enjoyment of reinforcing activities that are incompatible with smoking.
Treatment components are cognitive-behavioral strategies adapted from the Unified Protocol (UP) for the Transdiagnostic Treatment of Emotional Disorders. Behavioral counseling strategies for smoking cessation, drawn from current US Public Health Service guidelines, are incorporated in each treatment module. All participants will be provided with the American Lung Association Freedom from Smoking guide to aid in their quit attempt.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Number of Participants Who Achieved 24-hour Smoking Abstinence at End-of-treatment
Zeitfenster: 24 hours post-quit date
The clinical endpoint will be achievement of 24-hour smoking abstinence at end-of-treatment, as verified by CO < 5 ppm.
24 hours post-quit date

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Percent Change in Smoking Motives Questionnaire-Revised (SMQ-R) Average Score
Zeitfenster: Through active treatment phase (approximately 4 weeks)
The secondary outcome is percent change in Smoking Motives Questionnaire-Revised (SMQ-R) average score. The SMQ-R measures the construct of smoking for affect regulation (i.e., smoking to improve mood or reduce distress). SMQ-R average score is computed as the average of 13 items, each assessed on a 0 to 100 scale, with higher scores indicating greater smoking for affect regulation.
Through active treatment phase (approximately 4 weeks)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

9. September 2019

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

31. März 2020

Studienabschluss (Tatsächlich)

31. März 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

1. August 2019

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

1. August 2019

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

2. August 2019

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

17. März 2021

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

24. Februar 2021

Zuletzt verifiziert

1. Februar 2021

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Abonnieren