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Value of Functional Magnetic Resonance Imaging of Hepatocellular Carcinoma After Transarterial Chemoembolization or Transarterial Radioembolization

6. Januar 2021 aktualisiert von: Caecilia Reiner, University of Zurich

Hepatocellular carcinoma (HCC) is one of the most common malignancies worldwide and is commonly treated with transarterial locoregional therapies (transarterial chemoembolization (TACE) or transarterial radioembolization (TARE)). Early assessment of the effectiveness of transarterial locoregional therapies is critical for treatment planning and early identification of non-responders to allow a timely repeat treatment or conversion to a second-line local-regional or systemic treatment. Response of HCC to transarterial locoregional therapies is usually assessed by changes in tumor contrast material enhancement thought to reflect tumor viability. However, contrast material enhancement may not always accurately indicate tumor response as it may also reflect reactive changes rather than residual tumor tissue. A potential alternative for evaluation of the residual tumor is diffusion-weighted imaging (DWI), which can differentiate between tumor tissue with high cellularity and tumor necrosis. DWI has been shown useful in therapy response assessment of liver tumors. A further development of DWI is intravoxel incoherent motion imaging (IVIM), an MRI technique which also takes tumor perfusion and thus tumor viability into account. This makes IVIM a promising tool for early therapy response assessment in HCC patients.

The primary objective is to proof that DWI and especially IVIM with its inherent perfusion information related to tumor neovascularization allows for reliable and quantitative monitoring of tumor response and separating responders from non-responders to either of the two locoregional treatments (TACE or TARE) The secondary objective is to identify whether DWI/IVIM acquired during early follow-up (1 month after treatment) leads to better response assessment than DWI/IVIM acquired during later follow-up (3 months after treatment).

The primary outcome will be the DWI/IVIM values in patients responding to transarterial locoregional therapies of HCC compared to patients not responding to therapy according to mRECIST at 6 months The secondary outcome will be the number of patients correctly identified as responders at early follow-up (after 1 month) with DWI/IVIM compared to the number of patients correctly identified as resopnders at later follow-up (after 3 months).

Studienübersicht

Status

Beendet

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

32

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Zurich, Schweiz
        • University Hospital Zurich

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

Male and female patients with HCC according to imaging findings and/or histology and scheduled for TACE or TARE

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Informed Consent as documented by signature (Appendix Informed Consent Form)
  • Male and Female patients ≥18 years of age
  • Patients with HCC according to imaging findings and/or histology and scheduled for TACE or TARE

Exclusion Criteria:

  • Women who are pregnant or breast feeding,
  • Please note that female participants who are surgically sterilised / hysterectomised or post-menopausal for longer than 2 years are not considered as being of child bearing potential.
  • Inability to follow the procedures of the study, e.g. due to language problems, psychological disorders, dementia, etc. of the participant,
  • Previous enrolment into the current study,
  • Patients with impaired renal function (estimated glomerular filtration rate <30 ml/min)
  • Patients with non-MRI compatible metallic or electronic implants, devices or metallic foreign bodies (cardiac pacemaker, shrapnel, cochlea implants, neurostimulator, or other non-MRI compatible implants).
  • Tumor-directed therapy (i.e. systemic chemotherapy) between transarterial therapy and 3-months follow-up MRI exam

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
post-TAE
Baseline and follow-up MRI at 1 and 3 months post-TAE or post-TARE
post-TARE
Baseline and follow-up MRI at 1 and 3 months post-TAE or post-TARE

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
DWI/IVIM values
Zeitfenster: 6 months
DWI/IVIM values in patients responding to transarterial locoregional therapies of HCC compared to patients not responding to therapy according to mRECIST at 6 months
6 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
early responders
Zeitfenster: 6 months
The secondary outcome will be the number of patients correctly identified as responders at early follow-up (after 1 month) with DWI/IVIM compared to the number of patients correctly identified as resopnders at later follow-up (after 3 months).
6 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

11. September 2017

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

30. April 2019

Studienabschluss (Tatsächlich)

30. April 2019

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

6. Januar 2021

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

6. Januar 2021

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

8. Januar 2021

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

8. Januar 2021

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

6. Januar 2021

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2021

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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