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Complications After Endoscopic Retrograde Cholangiopancreatography (ERCP)

31. Januar 2021 aktualisiert von: Juan Carlos Martín del Olmo

Long-term Risks After Endoscopic Retrograde Cholangiopancreatography (ERCP) With Sphincterotomy.

Retrospective study to analyze benign complications and malignancy risks after ERCP with sphincterotomy. All patients who received a ERCP with sphincterotomy for a benign disease will be included. Post-ERCP hepato-biliary complications in the follow-up will be registered.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

This is a single center retrospective study. All patients that received an ERCP with sphincterotomy for a benign disease from 1995 will be included.

The exclusion criteria are diagnosis of primary malignant tumors in the liver, bile ducts including peri-ampullary region and pancreas in the ERCP. Loss of follow-up less than two years after the ERCP and biliopancreatic malignancy diagnostic in this period. The initial work-up included laboratory test, ultrasound scan and, when precise, computed tomography (CT) and magnetic resonance image (MRI).

The data collected will be:

  1. Age, sex, comorbidities, long of hospital stay.
  2. ERCP indications.
  3. ERCP sphincterotomy or precut, biliary stent insertion and type of stent.
  4. post-ERCP diagnosis, abnormal diameter of biliary tree.
  5. ERCP repetition and causes.
  6. Immediate complications like bleeding, residual choledocholithiasis, ascending cholangitis, pancreatitis, and cholecystitis, and their number after more than two months.
  7. Malignant complications after more than two years: cholangiocarcinoma, hepatocarcinoma and ductal pancreatic adenocarcinoma.

Stistical analyses will be performed using SPSS, ver. 25.0 (SPSS Inc., Chicago Illinois, USA). The demographics, perioperative data, operation details, length of hospital stay, morbidity, mortality and pathologic and oncological outcomes are expressed as numbers and percentages for qualitative variables and medians and interquartile ranges (IQRs) for quantitative variables.

Univariate and multivariate logistic regression analyses will be employed to determine the risk factors for the development short-term and long-term complications. Variables with P<0.1 in the univariate analysis will be further introduced into the multivariate analysis with the Wald selection method. P values < 0.05 were considered statistically significant.

This study involved the use of data from clinical records. To guarantee the proper handling of the information, the data were treated confidentially and anonymously according to the provisions of the Spanish Organic Law 15/1999, of 13 December 1999, on Personal Data Protection (LOPD). All methods were performed in accordance with the guidelines and regulations established by the Declaration of Helsinki (1964, revised in 1983) on biomedical research in humans, the Spanish Royal Decree 1090/2015, of December 4, which regulates clinical trials with drugs, the Research Ethics Committees with drugs and the Spanish Registry of Clinical Studies. Ethical approval from the Clinical Trials and Ethics Committee of Valladolid University was granted.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

500

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Kind
  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

N/A

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Patients having undergone ERCP with sphincterotomy for benign diseases between 1995 and 2015

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patients having undergone ERCP with sphincterotomy for benign diseases between 1995 and 2015

Exclusion Criteria:

  • Diagnosis of primary malignant tumors in the liver, bile ducts including ampullary region, and pancreas in the ERCP test.
  • Patients with follow-up less than two years after the ERCP and biliopancreatic malignancy diagnostic in this period.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
long-term complications after ERCP with sphincterotomy
Zeitfenster: 10 years
Long- terms complications registered
10 years

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
characteristics of patients who develop complications after endoscopy sphincterotomy
Zeitfenster: 10 years
defined characteristics
10 years

Andere Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
association between ERCP with sphincterotomy and the development of neoplasm in the bile ducts
Zeitfenster: 10 years
risks of malignancy
10 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienleiter: Juan Carlos Martin Del Olmo, MD, PhD, Hospital Medina del Campo
  • Hauptermittler: Mercedes Ibáñez García, MD, PhD, Hospital Medina del Campo
  • Studienstuhl: Carlos Guijarro, MD, PhD, Hospital Medina del Campo
  • Studienstuhl: Kostantin Shirai, MD, PhD, Hospital Medina del Campo
  • Studienstuhl: Cristina López Mestanza, MD, PhD, Hospital Medina del Campo

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Januar 2017

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

10. Oktober 2020

Studienabschluss (Tatsächlich)

20. Dezember 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

22. Dezember 2020

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

31. Januar 2021

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

3. Februar 2021

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

3. Februar 2021

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

31. Januar 2021

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2021

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

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