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Evaluation of Persistent Infection by Oncogenic Human Papillomavirus (HPV) in Patients Treated for Cervical Carcinoma and Its Relation to Prognostic Factors (ANIHTA)

2. Juni 2026 aktualisiert von: Instituto do Cancer do Estado de São Paulo

Cervical cancer is strongly associated with HPV infection, yet current post-treatment follow-up relies on cytology and imaging, which have limited accuracy, particularly after radiotherapy. Emerging evidence suggests that HPV clearance is linked to better outcomes and that HPV testing may outperform cytology in detecting recurrence.

This study aims to evaluate a panel of prognostic biomarkers to identify patients at higher risk of recurrence. These include cervical and circulating HPV-DNA (presence, genotype, and load), vaginal microbiota, host DNA methylation, SOD2 expression, and immune profile.

By enabling earlier and more accurate detection of recurrence, these biomarkers may improve patient outcomes, reduce reliance on costly imaging, and support earlier discharge for low-risk patients.

Studienübersicht

Status

Noch keine Rekrutierung

Detaillierte Beschreibung

The association between HPV infection and cervical carcinoma is established in medicine. Tests that assess the presence of HPV in the cervix are already used in primary screening and post-treatment follow-up of cervical precursor lesions (CINs), allowing earlier discharge from tertiary centers, reducing costs and the number of outpatients returns.

Post-treatment follow-up of cervical carcinoma is performed with cervical-vaginal cytology and imaging tests. However, there are already studies demonstrating that both the sensitivity and specificity of cytology are low, leading to false-positive diagnoses or late diagnoses of recurrences, since the treatment with radiotherapy, the treatment of choice for locally advanced cervical carcinoma, can lead to cytological alterations not always related to carcinogenesis.

For cervical carcinoma, there are few studies on the role of the persistence of viral infection in the therapeutic response and recurrence of the disease, most of which are retrospective and with few patients. Despite this, the results show that viral clearance is associated with better outcomes. In addition, when studying the comparison between HPV testing and cervical-vaginal cytology in predicting recurrences at 3 years, HPV testing was shown to be superior in both sensitivity and specificity. Since cervical carcinoma is the third most common in Brazilian women and currently follow-up is conducted with low-accuracy tests, it is of paramount importance that new methodologies be studied, aiming at more accurate and earlier diagnoses of recurrences.

In this context, this project aims to evaluate different prognostic biomarkers that could indicate the group of patients at higher risk of recurrence.

The biomarkers analyzed will be presence, genotyping and load of cervical HPV-DNA, presence of circulating HPV-DNA, vaginal microbiota profile, host DNA methylation, SOD2 expression in tumor tissue and the patient's immunological profile.

The results of this study will identify early cases with a higher chance of recurrence for early treatment, aiming to increase the cure of this population. In addition, such biomarkers can replace high-cost imaging tests currently used and encourage early discharge in the group with clearance of HPV infection.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Geschätzt)

100

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Patients referred to ICESP

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Diagnosis of HPV-associated squamous cell carcinoma, adenocarcinoma, or adenosquamous carcinoma
  • Treatment-naïve
  • FIGO 2018 stage IB3 to IVA
  • Candidates for curative-intent pelvic radiotherapy with concurrent chemoradiation

Exclusion Criteria:

  • Tumors with rare histology, such as small cell tumors, sarcomas, and lymphomas
  • FIGO 2018 stages IA, IB1, IB2, and IVB
  • Planned initial treatment is surgical or palliative
  • Uncertain primary tumor site (cervix vs. endometrium)
  • Pregnant or in the postpartum period
  • Immunosuppression (e.g., HIV infection with active disease, autoimmune diseases, transplant recipients)

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Locally advanced cervical cancer patients
cervical cancer HPV positive

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
recurrence after curative-intent treatment
Zeitfenster: 18 months
evaluate the relationship between the occurrence of recurrences after curative-intent treatment and the persistence of HPV infection
18 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Geschätzt)

10. Mai 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

10. Mai 2029

Studienabschluss (Geschätzt)

10. Mai 2030

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

14. Mai 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

14. Mai 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

20. Mai 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

3. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

2. Juni 2026

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 86076225.2.0000.0068

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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