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Risk Factors of Atrial Fibrillation After Cardiac Surgery, Prospective Observational Cohort Study (PFAS)

29. Mai 2026 aktualisiert von: Centre Hospitalier Régional Metz-Thionville
Supraventricular arrhythmias complicate more than 40% of cardiac surgeries and are associated with an increased risk of bleeding, stroke, heart failure, and death. Preventing the occurrence of these arrhythmias is a major challenge. This study aims to investigate risk factors and protective factors regarding atrial fibrillation and other iatrogenic cardiac arrhythmias after cardiac surgery, particularly innovative anesthetic strategies such as stellar ganglion blockade which have been recently implemented in our center.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

STUDY OBJECTIVE

The aim of this study is to compare atrial fibrillation incidence between patients having undergone a cardiac surgery with a stellate ganglion block and patients having undergone a cardiac surgery without a stellate ganglion block .

STUDY PROCEDURES

This study does not require any additional examinations or specific treatments. It uses information already routinely available in the CHR Mercy electronic medical record systems (Diane, Metavision, dxCare).

This is a prospective single-center study. Patients referred for cardiac surgery (both off-pump and on-pump procedures) will be included for data collection between June 2026 and June 2029. The use of a stellate ganglion block after a cardiac surgery is a routine practice in our hospital that varies depending on the intensivist and/or the time period.

Clinical, demographic, and biological data will be collected in patient records. Perioperative data related to the surgical procedure will also be collected, as well as data regarding the management and clinical course during the intensive care unit stay.

The socio-demographic data collected as part of routine clinical care will include: age, sex, past medical and surgical history, chronic medications, type of cardiac disease, coronary angiography findings, history of coronary stenting, stent localization, preoperative assessment (lower limb Doppler ultrasound, carotid Doppler ultrasound), type of coronary artery bypass surgery (off-pump/on-pump), and history of cardiac arrhythmias.

The following clinical data, routinely collected on a daily basis as part of standard care, will be recorded: blood pressure, heart rate, body temperature, respiratory rate, duration of mechanical ventilation, daily urine output (mL), FiO2 (for intubated patients, otherwise oxygen flow rate), need for non-invasive ventilation (Yes/No) assessed daily, mobilization to chair (Yes/No), presence of clinical Claude Bernard-Horner syndrome, recurrent laryngeal nerve palsy, swallowing disorders/aspiration events, inflammatory signs around the perineural catheter, pain at the puncture site/cervical region, chest pain assessed using a visual analogue scale (VAS), signs of phrenic nerve paralysis (reduced thoracic expansion on the stellate block side), acute neurological disorders (confusion, agitation, seizures), daily chest drain output, number and location of chest drains, type and dosage of inotropic support (dobutamine, levosimendan), type and dosage of vasopressors (norepinephrine, vasopressin).

The following paraclinical data will be monitored daily: ECG recordings (D1, D2, D3, D4), continuous ECG Holter monitoring, chest X-ray on D0 as part of routine care, and transthoracic echocardiography (TTE) performed routinely on D1, D2, D3, and D4, including: left ventricular outflow tract velocity-time integral (LVOT VTI), heart rate, LVOT area (cardiac output/cardiac index calculation), E-wave velocity (cm/s), A-wave velocity (cm/s), mitral E' velocity (cm/s), TAPSE (mm), tricuspid S-wave velocity (cm/s), pericardial effusion (Yes/No), inferior vena cava diameter (mm), aortic regurgitation grade (1-4), mitral regurgitation grade (1-4), maximum intraventricular gradient (mmHg), and mean transvalvular gradient (mmHg).

Biological data collected as part of routine care

Day 0 (D0)

Serum electrolytes (sodium, potassium), renal function tests (serum creatinine, urea), liver function tests (AST, ALT, gamma-GT, alkaline phosphatase, total bilirubin, conjugated bilirubin), troponin, NT-proBNP, CPK, complete blood count, PT, aPTT, fibrinogen, and serum bicarbonate levels.

Day 1 (D1) (and all consecutive days in ICU)

Serum electrolytes (sodium, potassium), renal function tests (serum creatinine, urea), liver function tests (AST, ALT, gamma-GT, alkaline phosphatase, total bilirubin, conjugated bilirubin), troponin, NT-proBNP, CPK, complete blood count, PT, aPTT, fibrinogen, serum bicarbonates, plus venous blood gas analysis (pH, lactate, PaO2, PaCO2, bicarbonates, ScvO2) and arterial blood gas analysis (pH, lactate, PaO2, PaCO2, bicarbonates, SaO2, PaO2/FiO2 ratio).

Those biological data will be monitored as long as the patient is in ICU.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Geschätzt)

918

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studieren Sie die Kontaktsicherung

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Patients having undergone a scheduled cardiac surgery in the study center and having agreed to the reuse of their hospital care data

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • age >18
  • having undergone a scheduled cardiac surgery in the study center
  • having agreed to the reuse of their hospital care data

Exclusion Criteria:

  • Atrial fibrillation at the admission in hospital.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Occurrence of postoperative atrial fibrillation
Zeitfenster: from cardiac surgery (day 0) up to ICU discharge (about 3 days on average)
monitor on cardiac ECG monitoring performed during the routine cares in cardiac ICU
from cardiac surgery (day 0) up to ICU discharge (about 3 days on average)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Geschätzt)

1. Juni 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. Juni 2026

Studienabschluss (Geschätzt)

1. Juni 2026

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

29. Mai 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

29. Mai 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

4. Juni 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

4. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

29. Mai 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen

Andere Studien-ID-Nummern

  • 2026-03-Obs-CHRMT

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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