- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT00063622
Pioglitazone vs Vitamin E vs Placebo for Treatment of Non-Diabetic Patients With Nonalcoholic Steatohepatitis (PIVENS) (PIVENS)
12. März 2018 aktualisiert von: National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases (NIDDK)
Clinical Research Network in Nonalcoholic Steatohepatitis: Pioglitazone vs. Vitamin E vs. Placebo for the Treatment of Non-Diabetic Patients With Nonalcoholic Steatohepatitis (PIVENS)
The purpose of this study is to determine if therapy with pioglitazone or vitamin E will lead to an improvement in liver histology in non-diabetic adult patients with non-alcoholic steatohepatitis (NASH).
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
The purpose of this study is to determine if therapy with pioglitazone or vitamin E will lead to an improvement in liver histology in non-diabetic adult patients with non-alcoholic steatohepatitis (NASH).
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
247
Phase
- Phase 3
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
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California
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San Diego, California, Vereinigte Staaten, 92103
- University of California, San Diego
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San Francisco, California, Vereinigte Staaten, 94143
- University of California, San Francisco
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Indiana
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Indianapolis, Indiana, Vereinigte Staaten, 46202
- Indiana University
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Missouri
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Saint Louis, Missouri, Vereinigte Staaten, 63110
- St. Louis University
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North Carolina
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Durham, North Carolina, Vereinigte Staaten, 27710
- Duke University Medical Center
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Ohio
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Cleveland, Ohio, Vereinigte Staaten, 44109
- Case Western Reserve University
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Virginia
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Richmond, Virginia, Vereinigte Staaten, 23298
- Virginia Commonwealth University
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Washington
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Seattle, Washington, Vereinigte Staaten, 98195
- University of Washington
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Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
- Histologic evidence of NASH based on a liver biopsy obtained within 6 months of randomization.
- Age 18 years or older
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Verdreifachen
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
---|---|
Aktiver Komparator: 1
Pioglitazone
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30 mg daily
Andere Namen:
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Aktiver Komparator: 2
Vitamin E
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800 IU daily
Andere Namen:
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Placebo-Komparator: 3
Placebo Pioglitazone or Placebo Vitamin E
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Daily
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Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Number of Participants With Improvement in Non-alcoholic Fatty Liver Disease (NAFLD) Activity Defined by Change in Standardized Scoring of Liver Biopsies at Baseline and After 96 Weeks of Treatment.
Zeitfenster: baseline and 96 weeks
|
Total nonalcoholic fatty liver disease (NAFLD) activity was assessed on a scale of 0 to 8, with higher scores indicating more severe disease; the components of this measure include steatosis (assessed on a scale of 0 to 3), lobular inflammation (assessed on a scale of 0 to 3), and hepatocellular ballooning (assessed on a scale of 0 to 2).
The primary outcome was an improvement in histological findings from baseline to 96 weeks, which required an improvement by 1 or more points in the hepatocellular ballooning score; no increase in the fibrosis score; and either a decrease in the activity score for nonalcoholic fatty liver disease to a score of 3 or less or a decrease in the activity score of at least 2 points, with at least a 1-point decrease in either the lobular inflammation or steatosis score.
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baseline and 96 weeks
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Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Number of Participants With Improvement in Steatosis
Zeitfenster: baseline and 96 weeks
|
Steatosis is assessed on a scale of 0 to 3 with higher scores indicating more severe steatosis.
This secondary outcome measure is the number of participants that experienced a decrease in steatosis score, which indicates improvement in steatosis.
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baseline and 96 weeks
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Number of Participants With Improvement in Lobular Inflammation
Zeitfenster: baseline and 96 weeks
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Lobular inflammation is assessed on a scale of 0 to 3 with higher scores indicating more severe lobular inflammation.
This secondary outcome measure is the number of participants that experienced a decrease in lobular inflammation score, which indicates improvement in lobular inflammation.
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baseline and 96 weeks
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Number of Participants With Improvement in Hepatocellular Ballooning
Zeitfenster: baseline and 96 weeks
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Hepatocellular ballooning is assessed on a scale of 0 to 2 with higher scores indicating more severe hepatocellular ballooning.
This secondary outcome measure is the number of participants that experienced a decrease in hepatocellular ballooning score, which indicates improvement in hepatocellular ballooning.
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baseline and 96 weeks
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Number of Participants With Improvement in Fibrosis
Zeitfenster: baseline and 96 weeks
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Fibrosis is assessed on a scale of 0 to 4 with higher scores indicating more severe fibrosis.
This secondary outcome measure is the number of participants that experienced a decrease in fibrosis score, which indicates improvement in fibrosis.
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baseline and 96 weeks
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Number of Participants With Resolution of Definite Nonalcoholic Steatohepatitis
Zeitfenster: baseline and 96 weeks
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The criteria for nonalcoholic steatohepatitis was definite or possible steatohepatitis (assessed by a pathologist) with an activity score of 5 or more, or definite steatohepatitis (confirmed by two pathologists) with an activity score of 4. This secondary outcome measure is the number of participants who met this definition at baseline and did not meet this definition after 96 weeks of treatment and thus had a resolution of steatohepatitis.
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baseline and 96 weeks
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Vilar-Gomez E, Gawrieh S, Liang T, McIntyre AD, Hegele RA, Chalasani N. Interrogation of selected genes influencing serum LDL-Cholesterol levels in patients with well characterized NAFLD. J Clin Lipidol. 2021 Mar-Apr;15(2):275-291. doi: 10.1016/j.jacl.2020.12.010. Epub 2020 Dec 27.
- Maev IV, Samsonov AA, Palgova LK, Pavlov CS, Shirokova EN, Vovk EI, Starostin KM. Effectiveness of phosphatidylcholine as adjunctive therapy in improving liver function tests in patients with non-alcoholic fatty liver disease and metabolic comorbidities: real-life observational study from Russia. BMJ Open Gastroenterol. 2020 Mar 26;7(1):e000368. doi: 10.1136/bmjgast-2019-000368. eCollection 2020.
- Kanwar P, Nelson JE, Yates K, Kleiner DE, Unalp-Arida A, Kowdley KV. Association between metabolic syndrome and liver histology among NAFLD patients without diabetes. BMJ Open Gastroenterol. 2016 Nov 9;3(1):e000114. doi: 10.1136/bmjgast-2016-000114. eCollection 2016.
- Corey KE, Vuppalanchi R, Wilson LA, Cummings OW, Chalasani N; NASH CRN. NASH resolution is associated with improvements in HDL and triglyceride levels but not improvement in LDL or non-HDL-C levels. Aliment Pharmacol Ther. 2015 Feb;41(3):301-9. doi: 10.1111/apt.13035. Epub 2014 Nov 28.
- Guy CD, Suzuki A, Abdelmalek MF, Burchette JL, Diehl AM; NASH CRN. Treatment response in the PIVENS trial is associated with decreased Hedgehog pathway activity. Hepatology. 2015 Jan;61(1):98-107. doi: 10.1002/hep.27235. Epub 2014 Aug 25.
- Hoofnagle JH, Van Natta ML, Kleiner DE, Clark JM, Kowdley KV, Loomba R, Neuschwander-Tetri BA, Sanyal AJ, Tonascia J; Non-alcoholic Steatohepatitis Clinical Research Network (NASH CRN). Vitamin E and changes in serum alanine aminotransferase levels in patients with non-alcoholic steatohepatitis. Aliment Pharmacol Ther. 2013 Jul;38(2):134-43. doi: 10.1111/apt.12352. Epub 2013 May 29.
- Guerrerio AL, Colvin RM, Schwartz AK, Molleston JP, Murray KF, Diehl A, Mohan P, Schwimmer JB, Lavine JE, Torbenson MS, Scheimann AO. Choline intake in a large cohort of patients with nonalcoholic fatty liver disease. Am J Clin Nutr. 2012 Apr;95(4):892-900. doi: 10.3945/ajcn.111.020156. Epub 2012 Feb 15.
- Sanyal AJ, Chalasani N, Kowdley KV, McCullough A, Diehl AM, Bass NM, Neuschwander-Tetri BA, Lavine JE, Tonascia J, Unalp A, Van Natta M, Clark J, Brunt EM, Kleiner DE, Hoofnagle JH, Robuck PR; NASH CRN. Pioglitazone, vitamin E, or placebo for nonalcoholic steatohepatitis. N Engl J Med. 2010 May 6;362(18):1675-85. doi: 10.1056/NEJMoa0907929. Epub 2010 Apr 28.
- Chalasani NP, Sanyal AJ, Kowdley KV, Robuck PR, Hoofnagle J, Kleiner DE, Unalp A, Tonascia J; NASH CRN Research Group. Pioglitazone versus vitamin E versus placebo for the treatment of non-diabetic patients with non-alcoholic steatohepatitis: PIVENS trial design. Contemp Clin Trials. 2009 Jan;30(1):88-96. doi: 10.1016/j.cct.2008.09.003. Epub 2008 Sep 10.
Nützliche Links
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. Januar 2005
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Juni 2009
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. September 2009
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
1. Juli 2003
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
2. Juli 2003
Zuerst gepostet (Schätzen)
3. Juli 2003
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
6. April 2018
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
12. März 2018
Zuletzt verifiziert
1. August 2012
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- NASH - ADULT (IND)
- U01DK061730 (US NIH Stipendium/Vertrag)
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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