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- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT00824291
Study Evaluating Desvenlafaxine Succinate Sustained Release In Outpatients With Major Depressive Disorder
4. März 2011 aktualisiert von: Wyeth is now a wholly owned subsidiary of Pfizer
A Multicenter, Double-Blind, Randomized, Placebo-Controlled Study To Evaluate Functional Outcome In Outpatients With Major Depressive Disorder Treated With Desvenlafaxine Succinare Sustained Release
This is a multicenter study to assess the health and well-being in subjects who are outpatients with major depressive disorder that take desvenlafaxine succinate sustained release (DVS SR) or placebo for 12 weeks.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
437
Phase
- Phase 3
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
19 Jahre bis 74 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Outpatient men and women, between the ages of 18 to 75 years, fluent in both written and spoken English.
- Employed for 20 hours or more for a minimum of 1 month prior to baseline.
- Primary diagnosis of Major Depressive Disorder with symptoms for at least 30 days prior to baseline.
Exclusion Criteria:
- Treatment with desvenlafaxine succinate sustained release at any time in the past and/or venlafaxine (Effexor or Effexor XR) 1 year prior to baseline.
- Treatment-resistant defined as any of the following failed treatments in the past 3 years: 3 or more previous adequate trials of >=2 classes of antidepressant medication, electroconvulsive therapy, or psychotherapy (2 adequate trials).
- Current (within 12 months prior to the screening visit) psychoactive substance abuse or dependence (including alcohol), manic episode, posttraumatic stress disorder, obsessive-compulsive disorder, or a lifetime diagnosis of bipolar or psychotic disorder.
- Clinically important abnormalities on physical examination, electrocardiogram (ECG), or laboratory evaluations.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Vervierfachen
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Experimental: 2
|
CYP2D6 genotyping at randomization
|
|
Placebo-Komparator: 1
|
50 mg/day oral tablet for 12 weeks
Andere Namen:
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Change From Baseline in Hamilton Depression Scale (HAM-D) at Week 12
Zeitfenster: At Baseline and Week 12.
|
HAM-D, clinician-rated interview, measures presence of depressive symptoms in 17 areas (symptoms such as depressed mood, guilt feelings, suicide, sleep disturbances, anxiety levels and weight loss).
Total score ranges from 0 to 52; higher scores indicate more depression.
Change from baseline: mean at observation minus mean at baseline.
|
At Baseline and Week 12.
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Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Change From Baseline in Sheehan Disability Scale (SDS) Total Score at Week 12
Zeitfenster: At Baseline and Week 12.
|
Participant rated scale was used to assess the effect of the participant's symptoms on their work/social/family life.
Total scores range from 0 to 30 with higher values indicating greater disruption in the participant's work/social/family life.
Individual item scores range from 0 to 10.
|
At Baseline and Week 12.
|
|
Clinical Global Impression Scale - Improvement (CGI- I) Score at Week 12
Zeitfenster: At Baseline and Week 12.
|
CGI-I: 7-point clinician rated scale ranging from 1 (very much improved) to 7 (very much worse).
Improvement is defined as a score of 1 (very much improved), 2 (much improved), or 3 (minimally improved) on the scale.
Higher score = more affected.
Change = score at observation minus score at baseline.
|
At Baseline and Week 12.
|
|
Clinical Global Impressions Scale - Severity of Illness (CGI-S) at Week 12
Zeitfenster: At Baseline and Week 12.
|
CGI-S: 7-point clinician rated scale to assess severity of participant's current illness state; range: 1 (normal - not ill at all) to 7 (among the most extremely ill patients).
Higher score = more affected.
Change: score at observation minus score at baseline.
|
At Baseline and Week 12.
|
|
Change From Baseline on Work and Activities Item of HAM-D17 at Week 12
Zeitfenster: At Baseline and Week 12.
|
The Work and Activities Item of the HAM-D17 is item 7 of HAM-D17.
Scoring range from 0 to 4.
|
At Baseline and Week 12.
|
|
Change From Baseline in Adjusted Mean on Montgomery-Asberg Depression Rating Scale (MADRS) at Week 12
Zeitfenster: At Baseline and Week 12.
|
Measures the overall severity of depressive symptoms.
The MADRS has a 10-item checklist.
Items are rated on a scale of 0-6, for a total score range of 0 (low severity of depressive symptoms) to 60 (high severity of depressive symptoms).
|
At Baseline and Week 12.
|
|
Change From Baseline on Worry Anxiety Tension Scale (WATS) at Week 12
Zeitfenster: At Baseline and Week 12.
|
WATS: a self-administered, 3-question rating scale assesses worry, anxiety, and tension.
Each item was a visual analog scale on which the participant circles a number from 0 to 10. Higher scores indicated worse function.
WATS total score was the sum of the 3 items.
If 1 item was missing, the total score would be missing.
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At Baseline and Week 12.
|
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Change From Baseline on Stress and Social Support Scales at Week 12
Zeitfenster: At Baseline and Week 12.
|
Stress and Social Support Scales: self-administered rating scale where item 1 is the stress vulnerability scale measuring how much the subject was set back by stressful events on an 11-point scale ranging from 0 (not at all) to 10 (extremely) and item 2 is an 11-point scale ranging from 0 to 100 percent of the amount of support the subject received from relatives and friends.
|
At Baseline and Week 12.
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Zilcha-Mano S, Wang X, Wajsbrot DB, Boucher M, Fine SA, Rutherford BR. Trajectories of Function and Symptom Change in Desvenlafaxine Clinical Trials: Toward Personalized Treatment for Depression. J Clin Psychopharmacol. 2021 Sep-Oct 01;41(5):579-584. doi: 10.1097/JCP.0000000000001435.
- Soares CN, Zhang M, Boucher M. Categorical improvement in functional impairment in depressed patients treated with desvenlafaxine. CNS Spectr. 2019 Jun;24(3):322-332. doi: 10.1017/S1092852917000633. Epub 2017 Nov 15.
- Reddy S, Fayyad R, Edgar CJ, Guico-Pabia CJ, Wesnes K. The effect of desvenlafaxine on cognitive functioning in employed outpatients with major depressive disorder: a substudy of a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. J Psychopharmacol. 2016 Jun;30(6):559-67. doi: 10.1177/0269881116631649. Epub 2016 Mar 23.
- McIntyre RS, Fayyad R, Mackell JA, Boucher M. Effect of metabolic syndrome and thyroid hormone on efficacy of desvenlafaxine 50 and 100 mg/d in major depressive disorder. Curr Med Res Opin. 2016;32(3):587-99. doi: 10.1185/03007995.2015.1136603. Epub 2016 Jan 13.
- McIntyre RS, Fayyad RS, Guico-Pabia CJ, Boucher M. A Post Hoc Analysis of the Effect of Weight on Efficacy in Depressed Patients Treated With Desvenlafaxine 50 mg/d and 100 mg/d. Prim Care Companion CNS Disord. 2015 Jun 4;17(3):10.4088/PCC.14m01741. doi: 10.4088/PCC.14m01741. eCollection 2015.
- Thase ME, Fayyad R, Cheng RF, Guico-Pabia CJ, Sporn J, Boucher M, Tourian KA. Effects of desvenlafaxine on blood pressure in patients treated for major depressive disorder: a pooled analysis. Curr Med Res Opin. 2015 Apr;31(4):809-20. doi: 10.1185/03007995.2015.1020365. Epub 2015 Mar 26.
- Endicott J, Lam RW, Hsu MA, Fayyad R, Boucher M, Guico-Pabia CJ. Improvements in quality of life with desvenlafaxine 50mg/d vs placebo in employed adults with major depressive disorder. J Affect Disord. 2014 Sep;166:307-14. doi: 10.1016/j.jad.2014.05.011. Epub 2014 May 21.
- Lam RW, Endicott J, Hsu MA, Fayyad R, Guico-Pabia C, Boucher M. Predictors of functional improvement in employed adults with major depressive disorder treated with desvenlafaxine. Int Clin Psychopharmacol. 2014 Sep;29(5):239-51. doi: 10.1097/YIC.0000000000000031.
- Soares CN, Endicott J, Boucher M, Fayyad RS, Guico-Pabia CJ. Predictors of functional response and remission with desvenlafaxine 50 mg/d in patients with major depressive disorder. CNS Spectr. 2014 Dec;19(6):519-27. doi: 10.1017/S1092852914000066. Epub 2014 Feb 26.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. Februar 2009
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Oktober 2009
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. November 2009
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
14. Januar 2009
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
15. Januar 2009
Zuerst gepostet (Schätzen)
16. Januar 2009
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
10. März 2011
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
4. März 2011
Zuletzt verifiziert
1. März 2011
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Verhaltenssymptome
- Psychische Störungen
- Pathologische Prozesse
- Stimmungsschwankungen
- Depression
- Depression
- Erkrankung
- Depressive Störung, Major
- Physiologische Wirkungen von Arzneimitteln
- Neurotransmitter-Agenten
- Molekulare Mechanismen der pharmakologischen Wirkung
- Psychopharmaka
- Hemmer der Aufnahme von Neurotransmittern
- Membrantransportmodulatoren
- Antidepressiva
- Serotonin- und Noradrenalin-Wiederaufnahmehemmer
- Desvenlafaxin Succinat
Andere Studien-ID-Nummern
- 3151A1-4415
- B2061006
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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