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Bipolar Disorder (BPD) in Pregnancy: Predictors of Morbidity

12. November 2013 aktualisiert von: Donald Jeffrey Newport, Emory University

Bipolar Disorder in Pregnancy: Predictors of Morbidity

Very little is known about the impact of pregnancy and the postpartum period on BPD. As a result, the investigators have little evidence on which to base treatment guidelines. The main goal of this study is to help fill this gap by finding the risk factors for BPD relapse during pregnancy and the postpartum period.

The risk factors that the investigators will study include:

  1. the severity of illness in the past
  2. the type and severity of both recent and past stressors
  3. any treatments received during pregnancy and the postpartum period.

Other goals of the study are:

  1. to see what effect, if any, illness or any medicines taken during pregnancy have on the baby's well-being at delivery
  2. to see how pregnancy alters the way the body clears any medicines taken for BPD
  3. to see how much of these medicines babies are exposed to during pregnancy or breast-feeding.

The investigators believe that the information gathered in this study will lead to new treatment guidelines for BPD during pregnancy and the postpartum period that will improve outcomes for pregnant women with BPD and their babies.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Detaillierte Beschreibung

Despite the significant morbidity of bipolar disorder (BPD) and its high prevalence during the childbearing years, remarkably little is known about the impact of the female reproductive life cycle on BPD. Clinicians lack evidence-based guidelines for the perinatal management of BPD. The proposal addresses an understudied area with considerable public health implications for the estimated 100,000 women with BPD who conceive each year in the US.

The broad goal of this project is to delineate the clinical, psychosocial, and in particular, pharmacologic predictors of BPD recurrence during pregnancy. Preliminary findings suggest that inadequate treatment is a particularly robust predictor of prenatal BPD recurrence. Consequently, a specific emphasis will be placed on investigating the recurrence risk associated with suboptimal pharmacotherapy occurring as a result of medication discontinuation or declining drug concentrations secondary to increased prenatal clearance.

A prospective cohort design with monthly assessments will be implemented in a collaborative investigation between two of the leading perinatal psychiatry academic centers in the US with specific expertise in mood disorders research during pregnancy. The specific aims are 1) to quantify the risks for both syndromal and subsyndromal prenatal BPD illness associated with suboptimal pharmacotherapy while controlling for the severity of the previous course of illness and recent psychosocial stressors, 2) to examine the association of maternal prenatal BPD morbidity and psychotropic exposure with infant outcome at delivery thereby filling a current void and rounding out the requisite facets of the clinical risk/benefit assessment, and 3) to conduct pharmacokinetic (PK) modeling in an effort to delineate pregnancy-associated changes in drug clearance and provide initial reliable estimates of fetal drug exposure.

Study results will represent an incremental advance that: 1) elucidates risk factors for BPD morbidity during pregnancy; 2) contributes clinically relevant data to establish therapeutic guidelines for BPD during pregnancy; and 3) serve as a basis for preventive strategies aimed at optimizing maternal and infant outcome. Furthermore, the novel PK data will expand our understanding of prenatal drug metabolism, and the project will establish a cohort of children of women with BPD with detailed prospective prenatal histories.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

237

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Georgia
      • Atlanta, Georgia, Vereinigte Staaten, 30322
        • Emory University Department of Psychiatry & Behavioral Sciences

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 45 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Weiblich

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Women of child bearing potential meeting DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual - IV) criteria for any subtype of Bipolar Disorder

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Medically healthy adult women (ages 18-45) fulfilling DSM-IV criteria for BPD of any subtype who are ≥ 16 weeks gestation dated by last menstrual period (LMP)
  • Able to give informed consent and comply with study procedures

Exclusion Criteria:

  • Actively suicidal or homicidal
  • Active substance use disorder within 6 months prior to enrollment
  • Positive urine drug screen
  • Hematocrit < 30

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
To determine if psychiatric morbidity among pregnant women with BPD is greatest for those who receive suboptimal pharmacotherapy, have a more severe past illness-course, or have experienced recent psychosocial stressors.
Zeitfenster: Nine months
Nine months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: D. Jeffrey Newport, MD, Emory Unviersity

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Mai 2005

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Januar 2011

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2013

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

25. Februar 2009

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

17. März 2009

Zuerst gepostet (Schätzen)

18. März 2009

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

13. November 2013

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

12. November 2013

Zuletzt verifiziert

1. November 2013

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • IRB00046058
  • R01MH071531 (US NIH Stipendium/Vertrag)
  • Bipolar Disorder in Pregnancy (Andere Kennung: Other)

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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