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Endothelial Dysfunction in Acute Exacerbations of Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) (EDAECOPD)

10. März 2014 aktualisiert von: Matthias Urban, LudwLudwig Boltzmann Institute for COPD and Respiratory Epidemiology

Endothelial Dysfunction and Systemic Inflammation in Patients With Acute Exacerbations of Chronic Obstructive Pulmonary Disease

The purpose of the study is to determine a possible association between the clinical entity of exacerbation, markers of systemic inflammation and endothelial dysfunction in patients with COPD.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) is a chronic inflammatory disease of the lungs; however, there is cumulating data suggesting that the inflammatory reaction associated with COPD is not restricted to the lungs but has systemic effects. Patients with COPD have increased cardiovascular morbidity and mortality. The suspected link between increased cardiovascular mortality and systemic inflammation is endothelial dysfunction, which in turn is caused by impaired activity of NO. Endothelial dysfunction has been demonstrated in patients with COPD. Furthermore there is a close correlation between endothelial dysfunction in coronary and peripheral vessels, which allows assessing flow-mediated dilation (FMD) in the brachial artery via high resolution ultrasound as an early predictor of atherosclerosis. Moreover, systemic inflammatory markers correlate with endothelial dysfunction in patients with stable COPD.

Exacerbations of COPD are episodes of worsening symptoms characterized by increased airway and systemic inflammation. If systemic inflammation is a cause of endothelial dysfunction in COPD, endothelial function would be suspected to be further impaired during exacerbation and recover thereafter. The purpose of this study is to determine a possible association between the clinical entity of exacerbation, markers of systemic inflammation and endothelial dysfunction in patients with COPD.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

29

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Vienna, Österreich, 1140
        • 1.Department of Respiratory and Critical Care Medicine and Ludwig Boltzmann Institute for COPD, Otto-Wagner Hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

40 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Patients with COPD diagnosed according to standard criteria in the state of acute exacerbation

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • presence of COPD according to standard criteria
  • acute exacerbation of COPD according to recommended international criteria
  • over 40 years of age
  • history of at least 10 py

Exclusion Criteria:

  • pneumonia
  • history or signs of congestive heart failure,
  • acute myocardial infarction
  • thoracotomy incl. resection of lungtissue
  • interstitial lung disease
  • acute or chronic renal failure
  • active malignancy
  • autoimmune disease

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Beobachtungsmodelle: Nur Fall
  • Zeitperspektiven: Querschnitt

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Exacerbation
The study sample will consist of patients admitted to the hospital because of an acute exacerbation of COPD

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
change of endothelial dysfunction (impaired vasomotor reactivity due to shaer stress) confirmed by non-invasive measurement of flow mediated dilation (FMD) 6-8 weeks after acute exacerbation of COPD
Zeitfenster: Baseline, Week 6-8
Baseline, Week 6-8

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
change of systemic inflammation 6-8 weeks after COPD-exacerbation confirmed by inflammatory markers such as interleukin-6 (IL-6), fibrinogen levels, and C-reactive protein (CRP) levels
Zeitfenster: baseline, week 6-8
baseline, week 6-8

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Georg C Funk, M.D., 1. Department of Respiratory and Critical Care Medicine and Ludwig Boltzmann Institute for COPD, Otto-Wagner Hospital, Vienna, Austria

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. August 2008

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. September 2010

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. September 2010

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

25. Oktober 2011

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

25. Oktober 2011

Zuerst gepostet (Schätzen)

26. Oktober 2011

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

12. März 2014

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

10. März 2014

Zuletzt verifiziert

1. März 2014

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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