- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT01460082
Endothelial Dysfunction in Acute Exacerbations of Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) (EDAECOPD)
Endothelial Dysfunction and Systemic Inflammation in Patients With Acute Exacerbations of Chronic Obstructive Pulmonary Disease
Studienübersicht
Status
Detaillierte Beschreibung
Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) is a chronic inflammatory disease of the lungs; however, there is cumulating data suggesting that the inflammatory reaction associated with COPD is not restricted to the lungs but has systemic effects. Patients with COPD have increased cardiovascular morbidity and mortality. The suspected link between increased cardiovascular mortality and systemic inflammation is endothelial dysfunction, which in turn is caused by impaired activity of NO. Endothelial dysfunction has been demonstrated in patients with COPD. Furthermore there is a close correlation between endothelial dysfunction in coronary and peripheral vessels, which allows assessing flow-mediated dilation (FMD) in the brachial artery via high resolution ultrasound as an early predictor of atherosclerosis. Moreover, systemic inflammatory markers correlate with endothelial dysfunction in patients with stable COPD.
Exacerbations of COPD are episodes of worsening symptoms characterized by increased airway and systemic inflammation. If systemic inflammation is a cause of endothelial dysfunction in COPD, endothelial function would be suspected to be further impaired during exacerbation and recover thereafter. The purpose of this study is to determine a possible association between the clinical entity of exacerbation, markers of systemic inflammation and endothelial dysfunction in patients with COPD.
Studientyp
Einschreibung (Tatsächlich)
Kontakte und Standorte
Studienorte
-
-
-
Vienna, Österreich, 1140
- 1.Department of Respiratory and Critical Care Medicine and Ludwig Boltzmann Institute for COPD, Otto-Wagner Hospital
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Probenahmeverfahren
Studienpopulation
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- presence of COPD according to standard criteria
- acute exacerbation of COPD according to recommended international criteria
- over 40 years of age
- history of at least 10 py
Exclusion Criteria:
- pneumonia
- history or signs of congestive heart failure,
- acute myocardial infarction
- thoracotomy incl. resection of lungtissue
- interstitial lung disease
- acute or chronic renal failure
- active malignancy
- autoimmune disease
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Beobachtungsmodelle: Nur Fall
- Zeitperspektiven: Querschnitt
Kohorten und Interventionen
Gruppe / Kohorte |
|---|
|
Exacerbation
The study sample will consist of patients admitted to the hospital because of an acute exacerbation of COPD
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
|---|---|
|
change of endothelial dysfunction (impaired vasomotor reactivity due to shaer stress) confirmed by non-invasive measurement of flow mediated dilation (FMD) 6-8 weeks after acute exacerbation of COPD
Zeitfenster: Baseline, Week 6-8
|
Baseline, Week 6-8
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
|---|---|
|
change of systemic inflammation 6-8 weeks after COPD-exacerbation confirmed by inflammatory markers such as interleukin-6 (IL-6), fibrinogen levels, and C-reactive protein (CRP) levels
Zeitfenster: baseline, week 6-8
|
baseline, week 6-8
|
Mitarbeiter und Ermittler
Ermittler
- Hauptermittler: Georg C Funk, M.D., 1. Department of Respiratory and Critical Care Medicine and Ludwig Boltzmann Institute for COPD, Otto-Wagner Hospital, Vienna, Austria
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
Studienabschluss (Tatsächlich)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Schätzen)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- EDAECOPD
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
Klinische Studien zur Endotheliale Dysfunktion
-
University of LeipzigNoch keine RekrutierungImpact of Iridotomy/Iridectomy Size on Postoperative Pupillary Block and Dysphotopsia Following DMEKDysphotopsie | Descemet Membrane Endothelial Keratoplasty (DMEK) | Pupillary Block After DMEK | Laser Iridotomy / Surgical Iridectomy
-
Centre Hospitalier Régional Metz-ThionvilleAbgeschlossenStripping Automated Endothelial Keratoplasty von Descemet
-
Venus MedTech (HangZhou) Inc.Noch keine RekrutierungNative Right Ventricle Outflow Tract(RVOT) Dysfunction
-
Aarhus University HospitalZurückgezogenEndotheldystrophie | Sekundäre bullöse Keratopathie | Hintere lamelläre Keratoplastik | Stripping Endothelial Keratoplasty nach DescemetDänemark
-
Oslo University HospitalRekrutierungDescemet Stripping Automatisierte endotheliale Keratoplastik (DSAEK) | Descemet Membrane Endothelial Keratoplasty (DMEK)Norwegen
-
University Hospital HeidelbergRekrutierungEndotheliale Hornhautdystrophie Fuchs | Descemet Membrane Endothelial Keratoplasty (DMEK)Deutschland
-
Palacky UniversityRekrutierungTemporomandibular Joint Dysfunction; Myofascial Pain Syndrome; Orofacial Pain; Musculoskeletal DisordersTschechien
-
Roberta BallardMallinckrodt; ONYAbgeschlossenBronchopulmonale Dysplasie | Atemnotsyndrom der Frühgeborenen (Surfactant Dysfunction)Vereinigte Staaten