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Phase I/II Study of Vaccination With Antigen Loaded Dendritic Cells (DCs) in Patients With Inoperable Stage III and Stage IV Melanoma

13. September 2013 aktualisiert von: Prof. Dr. Silke Gillessen
The prognosis of patients with metastatic melanoma is poor and current available treatments are limited. Identification of a number of melanoma-specific tumor antigens that are shared by tumors from different patients, provides attractive targets for immune-based therapies (http://www.bioinfo.org.cn/hptaa/). Different approaches like DNA-/RNA-vaccines, peptide vaccines and dendritic cell (DC) vaccines are under investigation to induce peptide-specific immune responses. In various animal models and in clinical trials it was shown that the most potent induction of anti tumor-specific killer cells was achieved with DC vaccination. DCs are professional antigen presenting cells (APC) that are critical in the initiation of cellular responses in naïve T lymphocytes, in vivo. They are armed with all the molecules needed for the induction of immune responses and have the capacity to migrate into secondary lymphatic organs. In vitro generated dendritic cells are loaded with tumor derived peptides and injected subcutaneously. The concept is to induce or to propagate already existing tumor specific killer T cells.

Studienübersicht

Status

Beendet

Bedingungen

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

2

Phase

  • Phase 2
  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • St.Gallen, Schweiz, 9007
        • Cantonal Hospital St.Gallen

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Histologically confirmed melanoma
  • Inoperable Stage III or Stage IV melanoma
  • Tumor expression of Melan-A and/or NY-Eso-1 by immunohistochemistry
  • Human leukocyte antigen (HLA)-A0201 positivity (flow cytometry and PCR)
  • Life expectancy more than three months
  • Full recovery from surgery
  • Karnofsky scale performance status of 70% or more (App II)
  • One prior chemo- or cytokine based therapy is allowed
  • Age > 18 years
  • No uncontrolled infections
  • Neutrophile count >1500/ul and thrombocytes >100 000/ul
  • Creatinine <1.5 of upper normal level
  • Adequate liver function with bilirubin <2 of upper normal level, alanine aminotransferase (ALAT) and aspartate aminotransaminase (ASAT) < 3 x upper normal level
  • Clinically significant (i.e. active) cardiovascular disease: Cardiovascular accident (CVA)/stroke (< 6 months prior to enrolment), myocardial infarction (< 6 months prior to enrolment), unstable angina, congestive heart failure or serious cardiac arrythmia requiring medication
  • absence of any psychological, familial, sociological or geographical condition potentially hampering compliance with the study protocol and follow-up schedule; those conditions should be discussed with the patient before registration in the trial
  • before patient registration, informed consent must be given according to International Conference on Harmonization (ICH)- Good Clinical Practice (GCP), and national/local regulations

Exclusion Criteria:

  • Presently clinically significant heart disease (NYHA Class III or IV)
  • Other serious illnesses, eg, serious infections requiring antibiotics, bleeding disorders or uncontrolled peptic ulcer, or seizure or central nervous system disorders
  • History of immunodeficiency disease or severe autoimmune disease
  • Metastatic disease to the central nervous system
  • HIV, hepatitis B virus (HBV), hepatitis C virus (HCV) (test required) or any other severe uncontrolled infection
  • Chemotherapy, radiation therapy, or immunotherapy within 4 weeks before study entry
  • Concomitant treatment with steroids or antihistamine drugs. Topical or inhalational steroids are permitted
  • Participation in any other clinical trial involving another investigational agent within 6 weeks prior to enrollment
  • Pregnancy or lactation
  • Women of childbearing potential not using a medically acceptable means of contraception
  • Lack of availability of the patient for immunological and clinical follow-up assessment.
  • Coagulation or bleeding disorders
  • Rapidly progressing disease

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Toxicity as defined by NCI Common Toxicity Criteria Version 3.0 (App I)
Zeitfenster: 24 hours
If any grade III or IV toxicity occurs within 24 hours of the vaccine treatment, no further vaccinations will be given. Grade III or IV toxicities arising later will only lead to treatment termination if the toxicity is clinically significant and can be attributed to the vaccination.
24 hours

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Response rates in case of measurable disease
Zeitfenster: 12 weeks, 20 weeks, 28 weeks
Three indicator lesions that are measurable in 2 diameters will be assessed radiologically. If there are not three measurable lesions, only the measurable lesions will be assessed.
12 weeks, 20 weeks, 28 weeks

Andere Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Peptide specific cellular immunity: Analyses of peptide specific peripheral blood lymphocytes (PBL) by - tetramer method (flow cytometry) - interferon-gamma ELISPOT
Zeitfenster: 6 weeks, 12 weeks, 20 weeks, 28 weeks
Monitoring of immune responses in peripheral blood mononuclear cells (PBMC) via enzyme-linked immunospot (ELISPOT) and Tetramer-staining.
6 weeks, 12 weeks, 20 weeks, 28 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Silke Gillessen, MD, Cantonal Hospital St. Gallen, Dept. Oncology

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. August 2006

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2007

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2010

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

13. September 2013

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

13. September 2013

Zuerst gepostet (Schätzen)

18. September 2013

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

18. September 2013

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

13. September 2013

Zuletzt verifiziert

1. September 2013

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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