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Sleep-Disordered Breathing in Chronic SCI

29. Oktober 2020 aktualisiert von: Shirin Shafazand, University of Miami

Sleep-Disordered Breathing in Chronic SCI: A Randomized Controlled Trial of Treatment Impact on Cognition, Quality of Life, and Cardiovascular Disease

The purpose of this study is to examine impact of Sleep Disordered Breathing (SDB) treatment in persons with chronic Spinal Cord Injury (SCI). The central hypothesis is that the treatment of SDB with Positive Airway Pressure (PAP) will improve cognition, sleep quality, health related quality of life (HRQOL), pain and Cardiovascular Disease (CVD) surrogate measures in persons with chronic SCI.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Investigators will examine the effect of PAP therapy and sleep apnea on thinking (especially memory, learning and concentration), sleep quality, and risks for future heart (cardiovascular) problems in persons with chronic spinal cord injury (SCI).

SDB is a condition where there are pauses in breathing or shallow breathing during sleep due to airway narrowing. This leads to low oxygen levels during sleep and sleep disruption. The usual treatment for sleep apnea is PAP (Positive Airway Pressure) worn while sleeping. This involves the use of usually a mask connected to a machine that supplies enough pressure to keep the airway open during sleep.

SDB will be diagnosed in SCI participants using unattended portable level II polysomnography (PSG) (a portable at home sleep study for one night).

Sleep quality (SQ), SDB risk, insomnia severity, daytime sleepiness,and mood will be measured using questionnaires.

Cognitive evaluations will be completed prior to randomization on all participants who also complete a portable PSG to evaluate general and pre-morbid function, immediate verbal memory, simple and sustained attention, processing speed, and executive function.

Blood and urine samples will be taken for participants with SDB diagnosis after randomization.

All randomized subjects will be fitted with a nasal or full-face mask and head gear. PAP will be delivered by an auto-titrating device. These devices automatically set the level of delivered pressure to ensure upper airway patency, to treat detected apneas, and hypopneas. All subjects will be instructed to use the device nightly during sleep, for the ensuing four months. All outcome measurements will be reassessed after four months of PAP.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

42

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Florida
      • Miami, Florida, Vereinigte Staaten, 33125
        • Miami VA Hospital
      • Miami, Florida, Vereinigte Staaten, 33136
        • Miami Project to Cure Paralysis, University of Miami Miller School of Medicine
    • Michigan
      • Detroit, Michigan, Vereinigte Staaten, 48201
        • Wayne State University
      • Detroit, Michigan, Vereinigte Staaten, 48201
        • John D Dingell VA Medical Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Chronic tetraplegia or paraplegia (C4-L1)
  • American Spinal Injury Association (ASIA) Impairment Scale A, B, C or D
  • 18 years and older
  • At least one year post injury
  • Hearing and vision suitable for comprehension of instructions, and perception of cognitive test stimuli
  • No color blindness as measured by a brief screen with color perception Ishihara cards
  • Stable medical condition for 2 weeks prior to enrollment. Patients admitted to hospital will be eligible for enrolment if the acute illness precipitating admission is in recovery phase for 2 weeks or longer

Exclusion Criteria:

  • Diagnosis of SDB and successful positive airway pressure (PAP) therapy prior to injury. Those with a diagnosis of SDB post injury who are not receiving therapy for SDB (PAP, surgical, and/or oral appliance) are eligible for study enrollment
  • Patients who are intubated, have a tracheostomy, and/or are using long term invasive/non-invasive positive pressure ventilation
  • Participants with predominant central sleep apnea on PSG requiring bi-level PAP therapy
  • Severe traumatic brain injury (GCS < 8 at first assessment)
  • Unable to understand or read English at a grade 5 level
  • Inability to provide informed consent
  • Evidence of advanced neurological or systemic disease that may affect cognitive functioning (e.g., Alzheimer's disease, Dementia, Parkinson's disease)
  • Significant aphasia or language impairments
  • Positive airway pressure therapy may be contraindicated in some patients with the following preexisting conditions:
  • severe bullous lung disease
  • pneumothorax
  • pathologically low blood pressure
  • dehydration
  • cerebrospinal fluid leak, recent cranial surgery, or trauma.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Verdreifachen

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: AutoPAP
PAP treatment will be delivered for four months by an auto-titrating device (IntelliPAP AutoAdjust®). These devices automatically set the level of delivered pressure to ensure upper airway patency, to treat detected apneas and hypopneas.

PAP will be delivered by an auto-titrating device (IntelliPAP AutoAdjust®). These devices automatically set the level of delivered pressure to ensure upper airway patency, to treat detected apneas and hypopneas.

AutoPAP treatment 7 nights a week for four months (16 weeks).

Andere Namen:
  • CPAP
  • IntelliPAP AutoAdjust®
Schein-Komparator: Sham PAP
Sham PAP treatment will be delivered for four months by an auto-PAP device (IntelliPAP AutoAdjust®) that is set to a fixed low pressure of 3 cmH20 without an ability to titrate according to detected respiratory events.

Sham PAP treatment will be delivered by an auto-PAP device (IntelliPAP AutoAdjust®) that is set to a fixed low pressure of 3 cmH20 without an ability to titrate according to detected respiratory events. The pressure is too low to eliminate respiratory events and serves as sham or sub-therapeutic PAP.

Sham PAP treatment 7 nights a week for four months (16 weeks)./

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Cognitive Functioning as Measured by PASAT
Zeitfenster: 16 weeks
Paced Serial Addition Test (PASAT) measures divided attention and memory. PASAT has a total score ranging from 0 to 60 with the lower scores indicate greater impairment of attention.
16 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Shirin Shafazand, MD, MS, University of Miami Miller School of Medicine; Pulmonary and Critical Care Medicine

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Mai 2014

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

30. September 2018

Studienabschluss (Tatsächlich)

30. September 2018

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

25. Juni 2014

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

25. Juni 2014

Zuerst gepostet (Schätzen)

27. Juni 2014

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

2. November 2020

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

29. Oktober 2020

Zuletzt verifiziert

1. Oktober 2020

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Ja

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