- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT03451201
High-Intensity Exercise and Endothelial Function in Type 1 Diabetes(HIIT-T1D) (HIIT-T1D)
1. März 2018 aktualisiert von: Hospital de Clinicas de Porto Alegre
Effect of High-Intensity Interval Exercise Training Compared With Moderate-intensity Continuous Training on Endothelial Function and Cardiorespiratory Fitness of Type 1 Diabetes Patients
To study the effect of 8 week high-intensity interval training (HIIT) compared with moderate intensity (MCT) interval training and sedentary patients(CON) with type 1 diabetes.
Adult T1DM patients without known complications are randomised in blocks into these 3 groups according to their baseline flow mediated dilation (FMD).
After 8 week exercise training, the main outcome, FMD, is re-evaluated.
Additional variables such as VO2 peak for cardiovascular fitness, oxidative stress and endothelial independent vasodilation to study vascular rigidity are also evaluated.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Detaillierte Beschreibung
In a randomized controlled open trial, 36 adult type 1 diabetes mellitus (T1DM) patients without known complications were randomized into 3 groups: HIIT n=12; MCT n=12 and a sedentary control group (CON) n=12.
Total sample size was calculated to a power of 80% alha 0.05 and a difference in mean FMD of 2%.
Before randomisation, flow mediated dilation (FMD) and maximal exercise capacity (VO2 peak)is determined.
Block Randomisation based on FMD rank values are done to equalize baseline FMD.
Exercise sessions are performed in cycle ergometers during 40 minutes, 3 times a week, along 8 weeks.
HIIT protocol, intensity vary from 50 to 85% of the maximum heart rate (HRmax), while in MCT, HR remained stable at 50% HRmax.
Endothelial function was measured by flow mediated dilation (FMD) for endothelium-dependent vasodilation (EDVD) and smooth-muscle function was measured by nitroglycerine mediated dilation (endothelium independent vascular dilation) - (EIVD).
Peak oxygen consumption (VO2peak) and oxidative stress markers were determined before and after the training period.
ED was defined as an increase of less than 8% in vascular diameter after cuff release.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
36
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
RS
-
Porto Alegre, RS, Brasilien, 90035-0033
- Serviço de Endocrinologia e Metabologia do HCPA
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre bis 40 Jahre (Erwachsene)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
T1DM
- Physically inactive or not involved in exercise training programs in the previous 6 months
- Interested in starting an exercise training program.
Exclusion Criteria:
- Smokers,
- Pregnancy
- Co-morbidities not related to diabetes
- Drugs other than insulin
- Loss of renal function (serum creatinine above 1.5 mg/dl),
- Moderate to severe retinopathy or blindness,
- Suspected or confirmed coronary artery disease,
- Severe peripheral neuropathy
- Foot ulcers or history of previous foot ulcer
- Suspected or confirmed clinical autonomic neuropathy.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Unterstützende Pflege
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
---|---|
Experimental: High Intensity Interval Training
High Intensity Interval Exercise Training in cycle ergometer 3 times a week for 8 weeks
|
High Intensity Interval Exercise Training in cycle ergometer, exercising at 80% of maximal capacity during one minute alternated with exercise at 50% of maximal capacity during 4 minutes intervals, for a total of 30 minutes.
Three times a week for 8 weeks
|
Aktiver Komparator: Moderate Continuous Exercise Training
Moderate Continuous Interval Training
|
Moderate Continuous Exercise Training 3 times a week for 8 weeks at 50% of maximal capacity
|
Sonstiges: Non-exercise
Sedentary Type 1 Diabetes Controls.
|
Conventional care for sedentary Type 1 Diabetes Controls.
No intervention.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Endothelial Dependent Mediated Vascular Dilation
Zeitfenster: 8 weeks
|
Percent of change from baseline in flow mediated dilation measured through arterial ultrasound at right arm
|
8 weeks
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Peak oxygen consumption
Zeitfenster: 8 weeks
|
Percent of change in maximal oxygen capacity measured by in maximal oxygen consumption
|
8 weeks
|
Endothelial independent vascular dilation
Zeitfenster: 8 weeks
|
Percent of change from baseline in nitrate mediated dilation measured through arterial ultrasound at right arm
|
8 weeks
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Ermittler
- Hauptermittler: Marcello C Bertoluci, MD, PhD, Hospital de Clínicas de Porto Alegre
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Corretti MC, Anderson TJ, Benjamin EJ, Celermajer D, Charbonneau F, Creager MA, Deanfield J, Drexler H, Gerhard-Herman M, Herrington D, Vallance P, Vita J, Vogel R; International Brachial Artery Reactivity Task Force. Guidelines for the ultrasound assessment of endothelial-dependent flow-mediated vasodilation of the brachial artery: a report of the International Brachial Artery Reactivity Task Force. J Am Coll Cardiol. 2002 Jan 16;39(2):257-65. doi: 10.1016/s0735-1097(01)01746-6. Erratum In: J Am Coll Cardiol 2002 Mar 20;39(6):1082.
- Eckstein ML, Farinha JB, McCarthy O, West DJ, Yardley JE, Bally L, Zueger T, Stettler C, Boff W, Reischak-Oliveira A, Riddell MC, Zaharieva DP, Pieber TR, Muller A, Birnbaumer P, Aziz F, Brugnara L, Haahr H, Zijlstra E, Heise T, Sourij H, Roden M, Hofmann P, Bracken RM, Pesta D, Moser O. Differences in Physiological Responses to Cardiopulmonary Exercise Testing in Adults With and Without Type 1 Diabetes: A Pooled Analysis. Diabetes Care. 2021 Jan;44(1):240-247. doi: 10.2337/dc20-1496. Epub 2020 Nov 12.
- Molmen-Hansen HE, Stolen T, Tjonna AE, Aamot IL, Ekeberg IS, Tyldum GA, Wisloff U, Ingul CB, Stoylen A. Aerobic interval training reduces blood pressure and improves myocardial function in hypertensive patients. Eur J Prev Cardiol. 2012 Apr;19(2):151-60. doi: 10.1177/1741826711400512. Epub 2011 Mar 4.
- Ce GV, Rohde LE, da Silva AM, Punales MK, de Castro AC, Bertoluci MC. Endothelial dysfunction is related to poor glycemic control in adolescents with type 1 diabetes under 5 years of disease: evidence of metabolic memory. J Clin Endocrinol Metab. 2011 May;96(5):1493-9. doi: 10.1210/jc.2010-2363. Epub 2011 Feb 23. Erratum In: J Clin Endocrinol Metab. 2011 Jun 1;96(6):1908. Coutinho, Marcia Khaled Punales [corrected to Punales, Marcia Khaled].
- Mitranun W, Deerochanawong C, Tanaka H, Suksom D. Continuous vs interval training on glycemic control and macro- and microvascular reactivity in type 2 diabetic patients. Scand J Med Sci Sports. 2014 Apr;24(2):e69-76. doi: 10.1111/sms.12112. Epub 2013 Sep 17.
- Bertoluci MC, Ce GV, da Silva AM, Wainstein MV, Boff W, Punales M. Endothelial dysfunction as a predictor of cardiovascular disease in type 1 diabetes. World J Diabetes. 2015 Jun 10;6(5):679-92. doi: 10.4239/wjd.v6.i5.679.
- Seeger JP, Thijssen DH, Noordam K, Cranen ME, Hopman MT, Nijhuis-van der Sanden MW. Exercise training improves physical fitness and vascular function in children with type 1 diabetes. Diabetes Obes Metab. 2011 Apr;13(4):382-4. doi: 10.1111/j.1463-1326.2011.01361.x.
- Boff W, da Silva AM, Farinha JB, Rodrigues-Krause J, Reischak-Oliveira A, Tschiedel B, Punales M, Bertoluci MC. Superior Effects of High-Intensity Interval vs. Moderate-Intensity Continuous Training on Endothelial Function and Cardiorespiratory Fitness in Patients With Type 1 Diabetes: A Randomized Controlled Trial. Front Physiol. 2019 Apr 24;10:450. doi: 10.3389/fphys.2019.00450. eCollection 2019.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
1. Januar 2015
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Januar 2016
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. Januar 2017
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
23. Februar 2018
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
23. Februar 2018
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
1. März 2018
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
5. März 2018
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
1. März 2018
Zuletzt verifiziert
1. März 2018
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- 150564
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
NEIN
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
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