Diese Seite wurde automatisch übersetzt und die Genauigkeit der Übersetzung wird nicht garantiert. Bitte wende dich an die englische Version für einen Quelltext.

Clinical, Biochemical and Body Composition Analysis in Assessment of Steatosis in Non Alcoholic Fatty Liver Disease

29. Juni 2021 aktualisiert von: Wafaa Gamal Mohamed, Sohag University

Role of Clinical, Biochemical and Body Composition Analysis in Assessment of Steatosis in Patients With Non Alcoholic Fatty Liver Disease

Non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) includes a spectrum of liver disorders characterized by accumulation of hepatic fat in absence of significant alcohol consumption (<20 gm/day) and other causes of liver diseases. It is the most common cause of asymptomatic elevation of liver enzymes worldwide (Marchesini et al., 2003).

Unfortunately, to date, existing non- or minimally invasive biomarkers are inadequate. While a number of non- or minimally invasive tests are able to rule out fibrosis or cirrhosis, no single test to identify steatosis, to early diagnose NASH, or to predict the disease progression is available. Moreover, specialized, combined tests are required to assess treatment response in clinical trials on emerging compounds (Piazzolla and Mangia, 2020).

Among minimally invasive tools, plasma biomarkers and composite scores defined as "wet biomarkers" are commonly used. For example, fasting insulin level and its use in measurement of insulin resistance, Lipid Accumulation Product (LAP) score (Bedogni et al., 2010), the NAFLD Liver Fat Score (NLFS) (Kontronen et al., 2009), Hepatic Steatosis Index (HSI) (Lee et al., 2010), controlled attenuation parameter (CAP) measurement by fibroscan (Piazzolla and Mangia, 2020). Recent studies have shown that CAP significantly correlates with the percentage of steatosis and steatosis grade and that median CAP is higher among patients with significant steatosis (Sasso et al., 2012 & Karlas et al., 2017).

The prevalence of NAFLD is 80-90% in obese, 30-50% in patients with diabetes and up to 90% in patients with hyperlipidemia (Abenavoli et al., 2014)

Central obesity or visceral fat (VF) (determined by waist circumference (WC)) is defined as the presence of excess fat in the abdomen, and this type of obesity is often associated with the development and progression of NAFLD or more advanced forms of liver disease (Abenavoli et al., 2016). Thus, measurement of body composition rather than BMI may be helpful in the prediction of NAFLD (Milić et al., 2014 and Abenavoli et al., 2016)

There is a growing need to assess the steatosis in NAFLD patients using minimally invasive tools.

Studienübersicht

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Voraussichtlich)

80

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studieren Sie die Kontaktsicherung

  • Name: Ghada M Kamal, Professor

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

N/A

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Patients: A total of 80 adult subjects will be included.

Inclusion criteria:

Adult subjects with bright liver by abdominal ultrasound will be recruited for the study. The diagnosis will be based on CAP score result measured by Fibroscan.

Beschreibung

Inclusion criteria:

  • Adult subjects with bright liver by abdominal ultrasound will be recruited.
  • The diagnosis will be based on CAP score result measured by Fibroscan.

Exclusion criteria:

  • Alcohol consumption.
  • Patients with other liver diseases as acute and chronic viral hepatitis, autoimmune hepatitis, primary biliary cirrhosis, drug-induced hepatitis.
  • Decompensated liver disease.
  • Other end organ failure.
  • Pregnancy.
  • Patients on statins or fenofibrate.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
studying anthropometric measurements of NAFLD cases.
Zeitfenster: 2 years
-study anthropometric measurements.
2 years
measurement of steatosis by fibroscan examination
Zeitfenster: 2 years
Fibroscan examination measuring control attenuation parameter "CAP score"
2 years
body muscle percentage
Zeitfenster: 2 years
measurement of body muscle percentage
2 years
body fat percentage.
Zeitfenster: 2 years
measurement of body fat percentage
2 years
measurement of body water percentage.
Zeitfenster: 2 years
measurement of body water percentage.
2 years
measuring serum cholesterol
Zeitfenster: 2 years.
measuring serum cholesterol by mg/ dl.
2 years.
measuring serum triglycerides.
Zeitfenster: 2 years.
measuring serum triglycerides by mg/ dl.
2 years.
measuring serum insulin level.
Zeitfenster: 2 years.
measuring of serum insulin level using ELISA kits
2 years.

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Voraussichtlich)

1. Juli 2021

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

31. Juli 2023

Studienabschluss (Voraussichtlich)

31. Juli 2023

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

13. Juni 2021

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

29. Juni 2021

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

1. Juli 2021

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

1. Juli 2021

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

29. Juni 2021

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2021

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • Soh-Med-21-06-13

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

JA

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Abonnieren