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Effects of Gongs Mobilization and Proprioceptive Neuromuscular Facilitation in Patients With Adhesive Capsulitis

4. Mai 2026 aktualisiert von: Riphah International University
The randomized controlled trail aims is to evaluate the outcome of Gongs mobilization and PNF in patients with adhesive capsulitis. The significance of this study is to compare Gong's mobilization technique with proprioceptive neuromuscular facilitation (PNF) compare their effects on pain, range of motion, and functional disability. The sample size was calculated with G-power. This study would include total 44 female participants aged 40-60 years will be recruited and randomly assigned to two groups. Group A(Gongs mobilization+ conventional therapy)and Group B(PNF+ Conventional therapy). Intervention will be provided for 4 weeks 3 session per week. Primary outcome measures are pain, ROM and functional disability via NPRS, Goniometer and U-SPADI. Outcomes will be reassessed at baseline, after 2nd week, and after 4th week.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Adhesive capsulitis ,which is also referred as frozen shoulder is described as a progressive and self-limiting condition leading to gradual onset of pain and loss of shoulder Range of motion. It restricts both Active and Passive movements due to adhesions in Glenohumeral(GH) joint capsule. which leads to fibrosis, scarring and contracture of joint capsule. As fibrosis progresses restricting the shoulder normal Range of motion. ultimately impacting person's daily activities and frequently interfering with sleep and making basic activities like combing hair , dressing and overhead activities difficult.

Gong's Mobilization(GM) serves as an effective technique in the treatment of Frozen shoulder, it was introduced by W. Gong, the mainstay of this mobilization is to correct the positional fault of the humeral head that is often medially rotated and dragged forward due to muscular tension of Subscapularis and Pectoralis Major along with the tightness of posterior capsule. Gong mobilization intends to keep the humeral head in its correct position during dynamic motion of the GH joint by keeping the affected scapula in anterior to posterior position and the humeral head in posterior to anterior direction at the same time. Proprioceptive neuromuscular facilitation (PNF) stretch is a technique commonly used in clinical environments to enhance both active and passive range of motion (ROM), with the ultimate goal of optimizing motor performance and rehabilitation

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Geschätzt)

44

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studieren Sie die Kontaktsicherung

Studienorte

    • Punjab Province
      • Rawalpindi, Punjab Province, Pakistan, 46000
        • Rekrutierung
        • Pakistan Railway General Hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Females in the age group between 40-60 years.
  • Diagnosed with Unilateral frozen shoulder.
  • Patients in frozen stage (progressive loss of ROM, marked stiffness with gradual pain reduction).
  • More than 25% painful limitation of GH ROM in two planes, more than 50% in external rotation(arm at 0 degree of abduction).

Exclusion Criteria:

  • History of surgery on the affected shoulder.
  • Patients having any cervical or thoracic problem.
  • Painful, stiff shoulder after severe trauma, inflammatory diseases such as rheumatoid arthritis and malignancies.
  • Recent fractures in and around the shoulder.
  • Rotator cuff disorder.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Gongs Mobilization
Gongs Mobilization + conventional Therapy
Glenohumeral mobilization (GM) will be performed in a side-lying position with the therapist standing on the affected side. An anterior-to-posterior glide will be applied to the humeral head parallel to the joint plane while the opposite hand stabilizes the scapula from posterior to anterior. The patient will perform quick shoulder abduction movements with the elbow extended as the therapist applies Maitland's Grade III-IV oscillatory glides, maintaining slight joint distraction and following the motion through the abduction phase. Each session will include two sets of five repetitions with a five-minute rest between sets, for a total of twelve sessions
The therapist will use proprioceptive neuromuscular facilitation (PNF) techniques specifically employing the hold-relax method followed by the D2 pattern of flexion-extension movement. Each session will last 15 minutes, comprising 10 sets of PNF. Each set will include 5 repetitions, with a 5-second hold and a 2-second rest between repetitions. This protocol will be administered over 12 sessions.
Experimental: Proprioceptive Neuromuscular facilitation
PNF + conventional Therapy
Glenohumeral mobilization (GM) will be performed in a side-lying position with the therapist standing on the affected side. An anterior-to-posterior glide will be applied to the humeral head parallel to the joint plane while the opposite hand stabilizes the scapula from posterior to anterior. The patient will perform quick shoulder abduction movements with the elbow extended as the therapist applies Maitland's Grade III-IV oscillatory glides, maintaining slight joint distraction and following the motion through the abduction phase. Each session will include two sets of five repetitions with a five-minute rest between sets, for a total of twelve sessions
The therapist will use proprioceptive neuromuscular facilitation (PNF) techniques specifically employing the hold-relax method followed by the D2 pattern of flexion-extension movement. Each session will last 15 minutes, comprising 10 sets of PNF. Each set will include 5 repetitions, with a 5-second hold and a 2-second rest between repetitions. This protocol will be administered over 12 sessions.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Numeric Pain Rating Scale
Zeitfenster: 4 weeks
Numeric pain rating scale is Subjective Assessment Tool used to assess level of discomfort patients are experiencing. It is eleven-point scale (0-10).whereas 0 indicates(no pain at all) and 10 indicates(worst imaginable pain).
4 weeks
Goniometer
Zeitfenster: 4 weeks
Universal goniometer is used to assess active and passive Range of motion
4 weeks
Shoulder pain and Disability Index Urdu version(SPADI-U)
Zeitfenster: 4 weeks
SPADI-U was Created to assess degree of pain and discomfort in carrying out activities of daily living by patients without any assistance. In the recent version 11-Point Numeric pain rating scale is used to rate each item. It has total 13 items, 5-items for evaluating pain and 8-items for disability.
4 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Fatima Miraj, DPT, Riphah International University

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. September 2025

Primärer Abschluss (Geschätzt)

5. Mai 2026

Studienabschluss (Geschätzt)

15. Mai 2026

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

4. Mai 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

4. Mai 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

8. Mai 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

8. Mai 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

4. Mai 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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