- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT07601295
Tiprelestat Versus Placebo When Added to Standard of Care for the Treatment of Pulmonary Arterial Hypertension (PAH) (ATHENA)
15. Mai 2026 aktualisiert von: Roham T. Zamanian, Stanford University
A Phase II, Randomized, Double-Blind, Safety and Efficacy Study of Tiprelestat Versus Placebo When Added to Standard of Care for the Treatment of Pulmonary Arterial Hypertension (PAH)
The primary objective of this study is to compare the efficacy, safety, and tolerability of tiprelestat plus Standard of Care (SOC) compared with placebo plus SOC in patients with World Health Organization (WHO) functional class II-IV pulmonary arterial hypertension (PAH).
Studienübersicht
Status
Noch keine Rekrutierung
Bedingungen
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Geschätzt)
90
Phase
- Phase 2
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
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Arizona
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Tucson, Arizona, Vereinigte Staaten, 85719
- The University of Arizona / Banner University Medical Center
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California
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San Francisco, California, Vereinigte Staaten, 94143
- University of California, San Francisco
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Stanford, California, Vereinigte Staaten, 94305
- Stanford University
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Colorado
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Aurora, Colorado, Vereinigte Staaten, 80045
- University of Colorado (UCD) Anschutz
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Massachusetts
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Boston, Massachusetts, Vereinigte Staaten, 02138
- Harvard University / Brigham and Women's Hospital
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North Carolina
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Durham, North Carolina, Vereinigte Staaten, 27710
- Duke University
-
-
Pennsylvania
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Philadelphia, Pennsylvania, Vereinigte Staaten, 19104
- University of Pennsylvania
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Rhode Island
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Providence, Rhode Island, Vereinigte Staaten, 02904
- Brown University/Rhode Island Hospital
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Texas
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Dallas, Texas, Vereinigte Staaten, 75390
- University of Texas Southwestern
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Washington
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Seattle, Washington, Vereinigte Staaten, 98195
- University of Washington
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Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Adults age 18 to 75 years.
- Willingness to give written informed consent prior to any study-related procedures being performed and to be able to adhere to the study restrictions and examination schedule.
- Diagnosis of WHO Group I PAH.
- WHO functional class II - IV despite optimized treatment SOC, with 1 or more modalities including phosphodiesterase 5 (PDE5) inhibitor, soluble guanylate cyclase stimulator (sGCS), endothelin receptor antagonist (ERA), and/or a prostacyclin analogue or receptor agonist (SC/inhaled/PO) (see #5), as well as Sotatercept (see #6).
- On stable doses of PDE5 inhibitor, ERA, sGCS, or prostacyclin analogue/receptor agonist for at least 90 days prior to screening; for infusion prostacyclins, dose adjustment within 10% of baseline dose during the duration of the study is allowed per medical practice.
- On stable doses of Sotatercept therapy for at least 6 months prior to screening, and intended to be continued during the duration of the study.
- Screening right heart catheterization mean pulmonary arterial pressure (mPAP) ≥ 25 mmHg at rest; pulmonary wedge pressure (PAWP) ≤ 15 mmHg or left ventricular end diastolic pressure (LVEDP) ≤ 15 mmHg; AND pulmonary vascular resistance (PVR) ≥ 400 dynes•sec/cm5 (5 Wood Units).
- If participant is of childbearing potential, willing to use adequate methods of contraception throughout the course of the study. If participant is of childbearing potential (a participant < 55 years of age who has not been postmenopausal for ≥ 5 years or who has not had a bilateral salpingectomy, hysterectomy and/or oophorectomy), need to employ two reliable means of contraception which may include surgical sterilization, barrier methods, spermicidals, intrauterine devices, and/or hormonal contraception, unless the participant chooses abstinence (to avoid heterosexual intercourse completely). If a participant chooses abstinence, then a second reliable means of contraception is not needed.
- 6MWD ≥100 and ≤500 meters at screening.
- Willing to adhere to study restrictions and examination schedule.
Exclusion Criteria:
- Diagnosis of WHO Group 2 - 5 Pulmonary Hypertension.
- Participation in another clinical trial, or experimental use, involving a PAH investigational drug or device within the last 3 months.
- Total lung capacity (TLC) < 60% predicted; if TLC is ≥ 60% and < 70% predicted, high resolution computed tomography (HRCT) must be available to exclude significant interstitial lung disease.
- FEV1 / FVC < 70% predicted and FEV1 < 60% predicted.
Significant left-sided heart disease (based on screening Echocardiogram):
- Moderate or severe aortic or mitral valve disease
- Diastolic dysfunction ≥ Grade II
- LV systolic function < 45%
- Pericardial constriction
- Restrictive cardiomyopathy
- Significant coronary disease with demonstrable ischemia
- Chronic renal insufficiency defined as an estimated creatinine clearance < 30 ml/min.
- Current atrial arrhythmias not under optimal control.
- Uncontrolled systemic hypertension: SBP > 160 mmHg or DBP > 100mmHg.
- Severe hypotension: SBP < 80 mmHg.
- Pregnant or breast-feeding.
- Psychiatric, addictive, or other disorders that compromise the patient's ability to provide informed consent, to follow study protocol, and adhere to treatment instructions.
- Known allergy or hypersensitivity to tiprelestat.
- Moderate to severe hepatic dysfunction with a Child Pugh score >10.
- Hyperkalemia defined as Potassium > 5.1 mEq/L at screening.
- Initiation of an exercise program for cardiopulmonary rehabilitation within 90 days prior to screening or planned during the study. Subjects who are already stable in the maintenance phase of an exercise program which will continue for the duration of the study are eligible.
- Known active infection requiring antibiotic, antifungal, or antiviral therapies. Patients may be rescreened at physician discretion after the resolution of infection and discontinuation of antibiotic, antifungal, or antiviral therapies.
- Co-morbid conditions that would impair a patient's exercise performance and ability to assess WHO functional class, including but not limited to chronic low-back pain or peripheral musculoskeletal problems, other comorbidities expected to alter the patient's clinical course (i.e. active cancer; >3 comorbidities e.g., obesity, systemic HTN, diabetes).
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Verdreifachen
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
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Experimental: Tiprelestat (5 mg)
Participants receive tiprelestat injection daily for 168 days.
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5 mg of tiprelestat in 1 mL saline administered as a daily subcutaneous injection for 168 days.
Andere Namen:
|
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Experimental: Tiprelestat (10 mg)
Participants receive tiprelestat injection daily for 168 days.
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10 mg of tiprelestat in 1 mL saline administered as a daily subcutaneous injection for 168 days.
Andere Namen:
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Placebo-Komparator: Placebo (1 mL 0.9% saline solution)
Participants receive placebo injection (matching tiprelestat) daily for 168 days.
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Matching 1 mL 0.9% saline solution administered as a daily subcutaneous injection for 168 days.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Change in Pulmonary Vascular Resistance (PVR)
Zeitfenster: Baseline to week 24
|
PVR is calculated based on direct measurements during the right heart catheterization (RHC) procedure.
PVR = (mPAP - PAWP) / CO, where mPAP is the mean pulmonary artery pressure, PAWP is the pulmonary wedge arterial pressure, and CO is the cardiac output.
These cardiac measures are also obtained from right heart catheterization.
PVR is measured in Wood units (WU) or dynes (dynes*sec/cm5), and higher values are associated with more severe disease.
Normal range for PVR is 1-3 WU (80-240 dynes*sec/cm5) and can be as high as 30 WU (2,400 80-240 dynes*sec/cm5) in disease.
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Baseline to week 24
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Roham T Zamanian, MD, Stanford University
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Geschätzt)
1. Juli 2026
Primärer Abschluss (Geschätzt)
1. Februar 2030
Studienabschluss (Geschätzt)
1. März 2030
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
15. Mai 2026
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
15. Mai 2026
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
22. Mai 2026
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
22. Mai 2026
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
15. Mai 2026
Zuletzt verifiziert
1. Mai 2026
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- 84755
- UG3HL180990 (US NIH Stipendium/Vertrag)
- U24HL180994 (US NIH Stipendium/Vertrag)
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
NEIN
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Ja
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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