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Effect of Enamel Cleaning on a Remineralizing Paste for Hypomineralizated Lesions (ECLIPSE)

11. Juni 2026 aktualisiert von: Meire Coelho Ferreira, Universidade Ceuma

The Effect Of Deproteinization On The Performance Of CPP-ACPF On Hypomineralized Enamel: A Clinical Evaluation

Molar-incisor hypomineralization (MIH) is a qualitative defect of dental enamel, in which low mineral content and high protein content compromise the effectiveness of remineralizing treatments. Various agents have been used to remove proteins from hypomineralized enamel, such as sodium hypochlorite (NaOCl). Sodium hypochlorite is an antimicrobial irrigant capable of dissolving tissues. CPP-ACPF is used as a remineralizing agent for MIH lesions, it is capable of stabilizing calcium, phosphate, and fluoride ions on the tooth surface, maintaining them in an amorphous form. Therefore, the objective of this study is to evaluate the clinical performance of amorphous calcium fluoride casein phosphate phosphopeptide (CPP-ACPF) dental mousse on deproteinized hypomineralized enamel.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Molar-incisor hypomineralization (MIH) is characterized by a marked opacity, asymmetrically involving the first permanent molars and incisors. In more severe cases of MIH, in addition to the retention of matrix proteins that should have been removed during the enamel maturation process, its more porous structure allows the penetration of proteins present in saliva, which bind to the poorly developed hydroxyapatite crystals. The high protein content of enamel with MIH also promotes the growth of proteolytic bacteria, posing a challenge for the adhesion of restorative materials and treatments for hypersensitivity. Some products containing casein phosphopeptide-amorphous calcium phosphate fluoride (CPP-ACPF) have been used in children with MIH, it can stabilize calcium, phosphate, and fluoride ions on the tooth surface. Given that MIH lesions have a high protein content that may prevent the mineralizing agent from reaching the underdeveloped enamel prisms, it is expected that treatment with CPP-ACPF will be more effective following prior deproteinization of the affected enamel. A double-blind, split-mouth, randomized clinical trial will be conducted. The teeth included in the study will be permanent upper or lower molars with MIH in children aged 7 to 9 years. Two properly calibrated examiners will select the participants, and the diagnosis of MIH lesions will be based on the criteria of the European Association of Paediatric Dentistry (EAPD). The inclusion criteria will be: one permanent molar without MIH; at least two permanent molars with mild MIH lesions (demarcated opacities without structural loss), with or without sensitivity, of a cream-white or yellowish color, and 2 mm in diameter; and without visible bacterial biofilm. The selected teeth from each participant will be divided into 3 groups: Control Group (molars without hypomineralization); CPP-ACPF Group (hypomineralized molars treated with CPP-ACPF); and NaOCl/CPP-ACPF Group (hypomineralized molars deproteinized with 5.25% NaOCl, with application time based on laboratory study findings, and treated with CPP-ACPF). The randomization of treatments for hypomineralized teeth will be performed at the time of treatment. The following data collection tools will be used: a questionnaire to collect demographic and socioeconomic information, as well as information on etiological factors for HMI; clinical examination to assess the following aspects of the lesions: location (occlusal or middle third), lesion area (in mm²), color (cream-white or yellowish), visual appearance (shiny or opaque), sensitivity, and lightness of the lesion color (L). The tooth's L will be measured three times to obtain the average of the values. The data will be analyzed descriptively and inferentially. Clinical analyses will include intragroup comparisons (between follow-up times) and intergroup comparisons (between group outcomes), at a 5% significance level.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Geschätzt)

54

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studieren Sie die Kontaktsicherung

Studienorte

    • Maranhão
      • São Luís, Maranhão, Brasilien, 65075-120
        • Universidade Ceuma

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Kind

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Children must have at least one permanent molar without MIH, at least two permanent molars with mild MIH lesions (demarcated opacities without structural loss), with or without sensitivity, that are cream-white or yellowish in color and at least 2 mm in diameter. The teeth with lesions may or may not be on the same dental arch.

Exclusion Criteria:

  • Children with visible bacterial biofilm, enamel malformations associated with syndromes, amelogenesis imperfecta, or fluorosis, and children who are allergic to milk proteins (casein) will not be eligible to participate in the study.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Doppelt

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Kein Eingriff: Control Group (molars without hypomineralization)
Health molars without hypomineralization
Experimental: CPP-ACPF in hypomineralized molars
Hypomineralized molars treated with CPP-ACPF, without prior deproteinization. (Treatment will be administered once a week for 4 consecutive weeks).
Casein is a milk-derived protein that, during enzymatic digestion in the mouth, is converted into a casein phosphopeptide (CPP) molecule. CPP is capable of stabilizing calcium, phosphate, and fluoride ions on the tooth surface, keeping them in an amorphous form. Thus, CPP-ACPF functions as a reservoir of calcium phosphate.
Andere Namen:
  • Amorphous calcium fluoride casein phosphate phosphopeptide
Experimental: Sodium hypochlorite 5.25%/CPP-ACPF Group
Hypomineralized molars treated with CPP-ACPF, with preliminary deproteinization (Treatment will be administered once a week for 4 consecutive weeks)
Casein is a milk-derived protein that, during enzymatic digestion in the mouth, is converted into a casein phosphopeptide (CPP) molecule. CPP is capable of stabilizing calcium, phosphate, and fluoride ions on the tooth surface, keeping them in an amorphous form. Thus, CPP-ACPF functions as a reservoir of calcium phosphate.
Andere Namen:
  • Amorphous calcium fluoride casein phosphate phosphopeptide
Sodium hypochlorite is a proteolytic substance that interferes with the cellular metabolism of proteins.
Andere Namen:
  • NaOCL

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Mineralization of MIH lesions
Zeitfenster: 1 month
The measurements will be taken using a spectrophotometer (Vita Easyshade) to assess tooth brightness before and after treatment
1 month

Mitarbeiter und Ermittler

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Publikationen und hilfreiche Links

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Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Geschätzt)

1. August 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. Dezember 2027

Studienabschluss (Geschätzt)

1. April 2028

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

11. Juni 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

11. Juni 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

17. Juni 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

17. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

11. Juni 2026

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

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UNENTSCHIEDEN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Hypomineralisation der Molaren Schneidezähne

Klinische Studien zur CPP-ACPF

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