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Digital Screening for Atrial Fibrillation to Prevent Stroke (ADHP)

29. Juni 2026 aktualisiert von: Medical University Innsbruck

Digital Screening for Atrial Fibrillation to Prevent Stroke: The Randomized Austrian Digital Heart Study

The Austrian Digital Heart Study is a population-based, siteless, randomized, controlled digital trial testing whether a smartphone-based atrial fibrillation screening and management pathway reduces stroke hospitalizations compared with usual care. Adults aged 65 years or older in Austria are randomized to either a digital intervention using the 'Pulskontrolle' app or to usual care. The intervention includes smartphone-camera photoplethysmography for atrial fibrillation screening, confirmatory 7-day ECG patch monitoring in case of suspected atrial fibrillation, and digital education and management support. The primary outcome is hospitalization for stroke of any type within 48 months.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Atrial fibrillation is common in older adults, often remains undetected, and is a major risk factor for stroke, heart failure, hospitalization, and death. Digital screening using smartphone-based photoplethysmography provides substantial benefits in detecting atrial fibrillation compared to usual care, but it remains unclear whether such screening improves clinical outcomes.

The Austrian Digital Heart Study tests a brand-independent digital atrial fibrillation screening and management pathway embedded in the Austrian public health-care system. Participants randomized to the intervention arm use the 'Pulskontrolle' smartphone application for repeated photoplethysmographic pulse-wave (PPG) recordings. If atrial fibrillation is suspected, confirmatory 7-day ECG patch monitoring is initiated. Participants with positive PPG receive structured digital information, telehealth support, and guideline-oriented management recommendations.

The control arm receives usual care without active app-based atrial fibrillation screening. The primary endpoint is hospitalization for stroke of any type within 48 months after randomization. Secondary outcomes include mortality, cardiovascular morbidity, bleeding, atrial fibrillation-related outcomes, health-care utilization, and health-economic endpoints.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Geschätzt)

100060

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studieren Sie die Kontaktsicherung

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Inclusion Criteria

  1. Age ≥ 65 years
  2. Policyholder in Austria (active unique social insurance number)
  3. Written electronic informed consent Exclusion Criteria

a) Currently treated with oral anticoagulation b) Cardiac implanted electronic device (CIED)

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Screening
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Digital atrial fibrillation screening and management
Participants assigned to the experimental arm are offered access to the 'Pulskontrolle' app. The app supports smartphone-camera photoplethysmography recordings for atrial fibrillation screening, digital education, and atrial fibrillation management support. Participants with suspected atrial fibrillation undergo confirmatory 7-day ECG patch monitoring. Confirmed atrial fibrillation triggers structured digital and telehealth-supported guidance according to guideline-oriented care pathways.
Participants randomized to the digital intervention arm receive access to a smartphone-based atrial fibrillation screening and management pathway. The intervention includes photoplethysmography-based pulse wave measurements using a CE-certified smartphone application, followed by confirmatory 7-day ECG patch monitoring in participants with abnormal findings suggestive of atrial fibrillation. Participants with suspected or confirmed atrial fibrillation receive structured digital information, adherence support, and the option of telehealth guidance to facilitate guideline-oriented care. Treatment decisions remain the responsibility of the participant's usual treating physician.
Kein Eingriff: Usual care
Participants assigned to the control arm receive usual care.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Hospitalization for stroke of any type (ischemic or hemorrhagic)
Zeitfenster: Up to 48 months
Up to 48 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Hospitalization for Ischemic stroke
Zeitfenster: Up to 48 months
Up to 48 months
Hospitalization for Hemorrhagic stroke
Zeitfenster: Up to 48 months
Up to 48 months
All-cause mortality
Zeitfenster: Up to 48 months
Up to 48 months
Cardiovascular mortality
Zeitfenster: Up to 48 months
Up to 48 months
Hospitalization for heart failure
Zeitfenster: Up to 48 months
Up to 48 months
The combination of hospitalization for stroke, hospitalization for heart failure and cardiovascular death.
Zeitfenster: Up to 48 months
Up to 48 months
Hospitalization for bleeding
Zeitfenster: up to 48 months
up to 48 months
Fatal bleeding
Zeitfenster: up to 48 months
up to 48 months
Cost and incremental cost effectiveness ratio
Zeitfenster: Up to 48 months
Up to 48 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienstuhl: Axel Bauer, Medical University Innsbruck
  • Hauptermittler: Sebastian J Reinstadler, MD, PhD, Medical University Innsbruck

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Geschätzt)

29. Juni 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

31. Dezember 2031

Studienabschluss (Geschätzt)

1. Juni 2032

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

29. Juni 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

29. Juni 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

6. Juli 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

6. Juli 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

29. Juni 2026

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

UNENTSCHIEDEN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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