- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT00003243
Combination Chemotherapy Plus Infusion of White Blood Cells in Treating Patients With Hematologic Cancer
A Phase I Trial of Combined Chemotherapy and Donor Lymphocyte Infusion for Aggressive Hematologic Malignancies in Relapse After Allogeneic Bone Marrow Transplantation
RATIONALE: Drugs used in chemotherapy use different ways to stop cancer cells from dividing so they stop growing or die. Combining more than one drug may kill more cancer cells. White blood cells from donors may be able to kill cancer cells in patients who have hematologic cancer that has recurred following bone marrow transplantation.
PURPOSE: Phase I trial to study the effectiveness of combination chemotherapy plus infusion of donated white blood cells in treating patients who have hematologic cancer that has recurred after bone marrow transplantation.
Studienübersicht
Status
Bedingungen
Detaillierte Beschreibung
OBJECTIVES:
- Determine the maximum tolerated dose of doxorubicin HCl liposome when combined with etoposide, cyclophosphamide, and allogeneic donor lymphocyte infusion with or without interleukin-2 after allogeneic bone marrow transplantation in patients with relapsed or persistent aggressive hematologic malignancies.
OUTLINE: This is a partially randomized, dose-escalation study of doxorubicin HCl liposome (LipoDox).
Patients enter 1 of 4 cohorts.
- Cohort 1: Three to six patients receive induction comprising etoposide IV over 1 hour on days 1-3, cyclophosphamide IV over 1-2 hours on day 8, and allogeneic donor lymphocyte infusion on day 10. Filgrastim (G-CSF) is administered subcutaneously (SC) or IV daily beginning on day 10 and continuing until blood counts recover.
- Cohort 2: In the absence of dose-limiting toxicity (DLT) on cohort 1, 3-6 patients receive treatment as in cohort 1 and LipoDox IV over 2 hours on day 1.
Cohort 3: In the absence of DLT on cohort 2, 3-6 patients are randomized to 1 of 2 treatment arms.
- Arm I: Patients receive treatment as in cohort 1 plus a higher dose of LipoDox IV over 2 hours on day 1.
- Arm II: Patients receive treatment as in cohort 1 and interleukin-2 (IL-2) SC on days 10-12.
If DLT is reached on cohort 2, 3-6 patients receive treatment as in arm II.
- Cohort 4: In the absence of DLT on arms I and II, patients receive treatment as in cohort 1, LipoDox as in arm I, and IL-2 as in arm II.
Cohorts of 3-6 patients receive escalating doses of LipoDox until the maximum tolerated dose (MTD) is determined. The MTD is defined as the dose preceding that at which 2 of 6 patients experience DLT.
Patients are followed every 3 months for 2 years, every 6 months for 3 years, and then annually thereafter.
PROJECTED ACCRUAL: A total of 12-15 patients will be accrued for this study within 12-18 months.
Studientyp
Phase
- Phase 1
Kontakte und Standorte
Studienorte
-
-
Maryland
-
Baltimore, Maryland, Vereinigte Staaten, 21231-2410
- Sidney Kimmel Comprehensive Cancer Center at Johns Hopkins
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Kind
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Beschreibung
DISEASE CHARACTERISTICS:
- Diagnosis of relapsed or persistent acute leukemia, myelodysplasia, aggressive non-Hodgkin's lymphoma (NHL), or chronic myeloid leukemia in transformed phase (accelerated phase or blast crisis) after allogeneic bone marrow transplantation (BMT)
- Aggressive NHL defined as diffuse mixed, diffuse large cell, diffuse small noncleaved cell, and lymphoblastic histologies
- No active acute graft versus host disease (GVHD) or extensive chronic GVHD
PATIENT CHARACTERISTICS:
Age:
- Not specified
Performance status:
- ECOG 0-2
Life expectancy:
- More than 4 weeks
Hematopoietic:
- Not specified
Hepatic:
- Not specified
Renal:
- Not specified
Other:
- No severe psychiatric illness or mental deficiencies
PRIOR CONCURRENT THERAPY:
Biologic therapy:
- See Disease Characteristics
- At least 6 months since prior allogeneic BMT
- No other concurrent interleukin-2
- No other concurrent immunomodulatory medication (e.g., interferon)
Chemotherapy:
- Not specified
Endocrine therapy:
- No concurrent steroids
Radiotherapy:
- Not specified
Surgery:
- Not specified
Other:
- No concurrent immunosuppressive medication (e.g., cyclosporine) for GVHD
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
Mitarbeiter und Ermittler
Mitarbeiter
Ermittler
- Studienstuhl: Ephraim J. Fuchs, MD, Sidney Kimmel Comprehensive Cancer Center at Johns Hopkins
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Schätzen)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
- rezidivierendes diffuses großzelliges Lymphom bei Erwachsenen
- rezidivierendes Burkitt-Lymphom bei Erwachsenen
- rezidivierendes kleinzelliges Lymphom im Kindesalter
- rezidivierendes großzelliges Lymphom im Kindesalter
- zuvor behandelte myelodysplastische Syndrome
- sekundäre akute myeloische Leukämie
- Chronische myeloische Leukämie im Kindesalter
- Myelodysplastische Syndrome im Kindesalter
- rezidivierende akute myeloische Leukämie bei Erwachsenen
- atypische chronische myeloische Leukämie
- myelodysplastische/myeloproliferative Erkrankung, nicht klassifizierbar
- rezidivierendes diffuses gemischtzelliges Lymphom bei Erwachsenen
- chronische myeloische Leukämie in der Blastenphase
- rezidivierende chronische myeloische Leukämie
- rezidivierendes lymphoblastisches Lymphom bei Erwachsenen
- rezidivierende akute lymphoblastische Leukämie bei Erwachsenen
- rezidivierende akute lymphoblastische Leukämie im Kindesalter
- Chronische myeloische Leukämie in beschleunigter Phase
- rezidivierende akute myeloische Leukämie im Kindesalter
- rezidivierendes lymphoblastisches Lymphom im Kindesalter
- akute undifferenzierte Leukämie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Pathologische Prozesse
- Erkrankungen des Immunsystems
- Neubildungen nach histologischem Typ
- Neubildungen
- Lymphoproliferative Erkrankungen
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- Erkrankung
- Erkrankungen des Knochenmarks
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- Lymphom
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- Physiologische Wirkungen von Arzneimitteln
- Molekulare Mechanismen der pharmakologischen Wirkung
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- Myeloablative Agonisten
- Antineoplastische Mittel, Phytogen
- Topoisomerase-II-Inhibitoren
- Topoisomerase-Inhibitoren
- Antibiotika, antineoplastische
- Aldesleukin
- Cyclophosphamid
- Etoposid
- Doxorubicin
- Liposomales Doxorubicin
Andere Studien-ID-Nummern
- CDR0000066119, J9743
- P30CA006973 (US NIH Stipendium/Vertrag)
- JHOC-97112101
- NCI-V98-1387
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