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Liposomal Doxorubicin Before Mastectomy in Treating Women With Invasive Breast Cancer

A Phase I Study Assessing the Feasibility and Safety of Intraductal Administration of Pegylated Liposomal Doxorubicin (Doxil) in Women With Breast Cancer

RATIONALE: Drugs used in chemotherapy, such as liposomal doxorubicin, work in different ways to stop the growth of tumor cells, either by killing the cells or by stopping them from dividing. Giving chemotherapy in different ways, such as into the breast ducts, may kill more tumor cells. Giving chemotherapy before surgery may make the tumor smaller and reduce the amount of normal tissue that needs to be removed.

PURPOSE: This phase I trial is studying the side effects and best dose of liposomal doxorubicin when given before mastectomy in treating women with invasive breast cancer.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

Primary

  • Evaluate the feasibility, safety, and maximum tolerated dose of intraductal pegylated doxorubicin HCl liposome in women with invasive breast cancer awaiting mastectomy.

Secondary

  • Determine the pharmacokinetics of intraductal pegylated doxorubicin HCl liposome, including serial plasma concentrations of doxorubicin and doxorubicinol and tissue concentrations in different portions of the breast at the time of surgery.

OUTLINE: This is a dose-escalation study.

Patients receive an intraductal injection of pegylated doxorubicin HCl liposome* on day 1. Patients undergo mastectomy 2-4 weeks later.

Cohorts of 3-6 patients receive escalating doses of pegylated doxorubicin HCl liposome* until the maximum tolerated dose (MTD) is determined. The MTD is defined as the dose preceding that at which 2 of 3 or 2 of 6 patients experience dose-limiting toxicity. At least 6 patients are treated at the MTD.

NOTE: *The first cohort of 3 patients receive intraductal dextrose only followed by surgery as a feasibility study. An additional 3 patients receiving intravenous PLD will be enrolled in a pharmacokinetic control portion of the study.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

20

Phase

  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Indiana
      • Indianapolis, Indiana, Vereinigte Staaten, 46202-5289
        • Indiana University Melvin and Bren Simon Cancer Center
    • Maryland
      • Baltimore, Maryland, Vereinigte Staaten, 21231-2410
        • Sidney Kimmel Comprehensive Cancer Center at Johns Hopkins

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Weiblich

Beschreibung

DISEASE CHARACTERISTICS:

  • Histologically confirmed infiltrating carcinoma of the breast meeting any of the following criteria:

    • T1-3, any N disease
    • Proven ductal carcinoma in situ
  • Unresected disease

    • Planned mastectomy as definitive surgical procedure

      • Known or suspected metastatic disease allowed provided mastectomy is planned
  • Nonpalpable tumor allowed (e.g., initial T2-3 tumor that responded to preoperative therapy)
  • No inflammatory breast cancer or other T4 features
  • Successful baseline ductogram

    • Baseline nipple aspiration procedure must identify a duct productive of nipple aspirate fluid
    • No severe nipple retraction
  • Hormone receptor status not specified

PATIENT CHARACTERISTICS:

  • Female patients
  • Menopausal status not specified
  • ECOG performance status 0-2
  • Absolute neutrophil count ≥1,500/mm^3
  • Platelet count ≥ 100,000/mm^3
  • Hemoglobin ≥ 9.0 g/dL
  • Creatinine ≤ 2 times upper limit of normal (ULN)
  • Bilirubin ≤ 2 times ULN
  • AST and ALT ≤ 2.5 times ULN
  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test
  • Fertile patients must use effective contraception
  • No significant history of severe allergy to iodinated contrast material or debilitating anxiety that may not allow for a ductogram

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

  • See Disease Characteristics
  • Prior preoperative chemotherapy, trastuzumab (Herceptin®), or hormonal therapy allowed provided it was completed 7-14 days prior to study treatment
  • No prior radiation therapy, excisional biopsy, breast reduction, areolar surgery, or breast implant (present or past history of implant that was removed)
  • No other prior procedure that may have altered the breast ductal system in the ipsilateral breast
  • No other concurrent chemotherapy, radiotherapy, endocrine therapy, or biologic agents for breast cancer
  • No other concurrent investigational drugs
  • Concurrent bisphosphonates allowed

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Nicht randomisiert
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Intraductal arm
Participants received intraductal administration of dextrose or dextrose with pegylated liposomal doxorubicin hydrochloride (or PLD) prior to conventional surgery for breast cancer.
Patients will receive PLD intraductally according to the dose escalation schema (Dose Level -1=1 mg, Dose Level 1=2 mg, Dose Level 2= 5mg, Dose Level 3=10 mg). The PLD dose will be diluted in 5% dextrose in water and will be mixed for a total volume of 5 ml. The PLD will be administered via a breast duct (i.e., intraductally) using a microcatheter
Andere Namen:
  • Doxorubicin HCl Liposome Injection, Dox-SL, Doxil TM
Aktiver Komparator: Intravenous arm
Participants receiving standard intravenous administration of pegylated liposomal doxorubicin prior to breast biopsy for drug concentrations.
Blood samples and a breast tissue biopsy collected to look at levels of doxorubincol from patients receiving intravenous pegylated liposomal doxorubin to compare to the group receiving drug intraductally.
Andere Namen:
  • Doxorubicin HCl Liposome Injection, Dox-SL, Doxil TM

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Maximum Tolerated Dose (MTD)
Zeitfenster: Until up to 30 days after PLD administration
Maximum tolerated dose (MTD) of administering pegylated liposomal doxorubicin (PLD) into one duct of women with breast cancer awaiting mastectomy. MTD reflects highest dose of drug that did not cause Dose Limiting Toxicity (DLT) in more than 30% of patients.
Until up to 30 days after PLD administration

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Concentrations of Doxorubicin in Blood (Plasma) at Definitive Surgery
Zeitfenster: Baseline, 4 hrs, day2/24 hrs, day 8, day of surgery/biopsy
Due to the limited number of samples and detectable levels, the maximum concentration of doxorubicin in blood (plasma) across all the participants in each group is reported.
Baseline, 4 hrs, day2/24 hrs, day 8, day of surgery/biopsy
Concentrations of Doxorubicin in Tissue at Definitive Surgery
Zeitfenster: Day of surgery/biopsy
Due to the limited number of samples and detectable levels, the maximum concentration of doxorubicin in tissue across all the participants in each group is reported.
Day of surgery/biopsy

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienstuhl: Vered Stearns, MD, Sidney Kimmel Comprehensive Cancer Center at Johns Hopkins

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. November 2005

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Mai 2011

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Oktober 2011

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

9. Februar 2006

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

9. Februar 2006

Zuerst gepostet (Schätzen)

13. Februar 2006

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

31. Oktober 2013

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

7. Oktober 2013

Zuletzt verifiziert

1. Oktober 2013

Mehr Informationen

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