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Evaluation of the Strategies of Switching Schizophrenia Patients to Aripiprazole From Other Antipsychotic Agents

16. Mai 2012 aktualisiert von: National Taiwan University Hospital

Evaluation of the Strategies of Switching Schizophrenia Patients to Aripiprazole From Other Antipsychotic Agents: Combination of Pharmacogenomics and Therapeutic Drug Monitoring

The purpose of this study is to determine whether moderately ill Asian schizophrenic patients can be switched from their previous antipsychotic medication to aripiprazole with minimal adverse clinical consequences, and elucidate both pharmacokinetic and pharmacodynamic factors associated with clinical efficacy of aripiprazole.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Aripiprazole (commercial name abilify) is the first commercially available drug with dopamine partial agonist effects approved for the treatment of schizophrenia and bipolar disorder since 2002 in the U.S. It reduces negative symptoms of schizophrenia efficiently and has a markedly lower incidence of extrapyramidal symptoms and tardive dyskinesia. However, the process of switching other antipsychotic agents to aripiprazole can result in a re-emergence or worsening of psychosis, along with unpleasant side effects such as insomnia, nausea, vomiting, anxiety and agitation. On the basis of a prior study demonstrating the efficacy and safety of aripiprazole in Taiwan population, we hence propose to apply a combined use of pharmacogenomics and therapeutic drug monitoring in the evaluation of the strategies of switching stable schizophrenia patients to aripiprazole from other antipsychotic agents.

We will evaluate their cytochrome P450 background along with other potential candidate genes of schizophrenia. This 2-year proposal will examine the relative efficacy, safety and tolerability of two different strategies for switching stable inpatients/outpatients from prior antipsychotic monotherapy to aripiprazole 15 mg/day monotherapy using two different strategies:

  1. Fast tapering of the previous medication within 1 week after initiating aripiprazole for 2 weeks.
  2. Slow tapering of the previous medication within 4 weeks after initiating aripiprazole for 2 weeks.

A total of 200 stable schizophrenia patients will be randomized with open label to two strategies.

We expect to achieve the following results:

  1. Developing a protocol that has high probability of switching successfully schizophrenia patients to aripiprazole, which is effective in treatment refractory cases and has a markedly lower incidence of severe side effects, from other antipsychotics.
  2. Elucidate both pharmacokinetic and pharmacodynamic factors associated with clinical efficacy of aripiprazole.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

79

Phase

  • Phase 4

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Taipei, Taiwan, 100
        • Department of Psychiatry, National Taiwan University Hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Men and non-lactating, non-pregnant women who are aged 18 to 65 years
  • primary diagnosis of DSM-IV schizophrenia or schizoaffective disorder
  • taking a stabilized dose of a single oral antipsychotic for at least 1 month prior to study entry
  • cannot have been hospitalized for an exacerbation of schizophrenia or schizoaffective disorder for at least 2 months

Exclusion Criteria:

  • having other psychiatric disorders
  • hospitalizing for acute exacerbation of patients' condition within 2 months
  • having taken a selective serotonin reuptake inhibitor (SSRI) within 4 weeks of screening
  • a first episode of schizophrenia or schizoaffective disorder
  • a clinically significant neurological abnormality other than tardive dyskinesia or EPS
  • current diagnosis of psychoactive substance dependence or a historical drug or alcohol abuse within 1 month before the beginning of the study
  • treatment with an investigational drug within 4 weeks prior to randomization
  • requiring to take medication that inhibits the microsomal enzyme CYP2D6 or inhibits or acts as a substrate for CYP3A4

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: 1
fast tapering of the previous medication within 1 week after initiating aripiprazole for 2 weeks
Aripiprazole will be given as a fixed does, 15 mg/day, orally throughout 8 weeks in the 2 arms.
Andere Namen:
  • befähigen
Aktiver Komparator: 2
slow tapering of the previous medication within 4 weeks after initiating aripiprazole for 2 weeks
Aripiprazole will be given as a fixed does, 15 mg/day, orally throughout 8 weeks in the 2 arms.
Andere Namen:
  • befähigen

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Treatment efficacy was assessed using PNASS, Clinical Global Impression (CGI) Scale, and EPS rating scales
Zeitfenster: on days 0, 7, 14, 28, 56
on days 0, 7, 14, 28, 56

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
HPLC analysis Genotyping
Zeitfenster: on days 0, 14, 56
on days 0, 14, 56

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienstuhl: Tzung-Jeng Hwang, MD, Department of Psychiatry, National Taiwan University Hospital

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. August 2007

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2009

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2009

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

15. Oktober 2007

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

15. Oktober 2007

Zuerst gepostet (Schätzen)

17. Oktober 2007

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

17. Mai 2012

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

16. Mai 2012

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2012

Mehr Informationen

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