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Multiorgan Pathology in Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD)

26. März 2010 aktualisiert von: Top Institute Pharma

COPD: Transition of Systemic Inflammation Into Multiorgan Pathology (Study 3). (De Effecten Van Ontsteking op Skeletspieren Bij COPD)

There is increasing evidence in the literature that COPD should not be considered as a localised pulmonary disorder but as a systemic disease involving pathology in several extra pulmonary tissues. Well characterized systemic features are a chronic low grade systemic inflammation, altered body composition and a skeletal muscle fibre type shift. There are indications that an absolute or relative increase of fat mass puts COPD patients at increased risk for cardiovascular pathology while muscle atrophy is associated with a high prevalence of osteoporosis and with impaired physical function. The origin of systemic inflammation is poorly understood. Both endogenous and exogenous risk factors contribute to systemic inflammation and extra-pulmonary manifestations of COPD.

Overall objective of study 3:

To compare the pattern and severity of the systemic inflammatory profile in relation to skeletal muscle weakness and cardiovascular risk profile in COPD patients with mild to moderate disease compared to non-susceptible smokers.

Specific objectives:

  1. To study the relative contribution of pulmonary and extra pulmonary factors on exercise capacity, skeletal muscle function and health status
  2. To relate diet, physical activity and cardiovascular risk factors to body composition, skeletal muscle function and exercise capacity status
  3. To study the influence of the emphysema phenotype on extra pulmonary pathology in COPD
  4. To study muscle fibre type size and composition and to relate muscle oxidative phenotype with insulin sensitivity, inflammation (local and systemic) and molecular signatures of oxidative energy and protein metabolism.

Study design:

Cross-sectional study. Healthy smoking subjects and COPD patients will undergo extensive clinical, metabolic and inflammatory assessment at the university clinics in Groningen, Maastricht and CIRO Horn.

Study population:

Totally 60 subjects will be included

  • 30 healthy subjects who after 20 pack years smoking have no signs of COPD (age 40-75 years)
  • 30 COPD patients with GOLD stage II (age 40-75 years)

Studienübersicht

Status

Unbekannt

Detaillierte Beschreibung

Primary study parameters/outcome of the study:

  1. Smoking history and behaviour, diet and physical activity level assessed by questionnaire
  2. Extensive lung function and CT scanning of the lung, ECG
  3. Candidate genes for muscle dysfunction and CVD risk
  4. Body composition (BIA, waist-hip ratio, DEXA-scan)
  5. Systemic inflammation
  6. Advanced Glycosylated Endproduct (AGE)
  7. Glucose tolerance test
  8. Risk factors of metabolic syndrome
  9. 6 minute walking distance
  10. Handgrip strength
  11. Skeletal muscle function by isokinetic dynamometry
  12. Physical activity level and pattern by accelerometry
  13. Muscle oxidative phenotype, fibre cross-sectional area and molecular signatures obtained in vastus lateralis muscle biopsies before and after incremental cycle ergometry

Nature and extent of the burden and risks associated with participation, benefit and group relatedness (if applicable):

  • Totally 22 hours will be spend in the hospital during 3 visits
  • CT-scanning of the lung is associated with a radiation burden of 0.8-1.6 mSv (dependent of body weight)
  • 50 ml peripheral blood (v. cubiti)
  • Muscle biopsy may be associated with temporary pain and haematoma
  • Drawing of arterial blood from the radial artery rarely leads to bleeding and transitory nerve damage (numb feeling in wrist/hand area).

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Voraussichtlich)

60

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Limburg
      • Maastricht, Limburg, Niederlande, 6200 MD
        • Maastricht University Medical Center, Dept. of Respiratory Medicine

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

40 Jahre bis 75 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Totally 60 subjects will be included

  • 30 healthy subjects with 20 pack years smoking who have no signs of COPD (age 40-75 years)
  • 30 COPD patients with GOLD stage II (age 40-75 years)

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age 40-75 years
  • Age, pack years, FEV1/FVC and FEV1% predicted must fit in one of 2 groups of table 4.3
  • Physically and mentally able to undergo the total study protocol
  • Written informed consent

Exclusion Criteria:

  • Participation in another study
  • Alpha-1-antitrypsin deficiency
  • Selected grade 1-3 co-morbidity listed in the ACE-27
  • Active pulmonary infection like tuberculosis, pneumonia, flue, tracheobronchitis
  • Active extra-pulmonary infection like hepatitis A-C, cystitis, gastroenteritis etc.
  • Pulmonary diseases like sarcoidosis, IPF, silicosis, hypersensitivity pneumonitis, asthma
  • Life threatening diseases like carcinoma, AIDS (including HIV+), acute leukemia etc.
  • Medication that may affect the results of the study: NSAID's, immunosuppressive agents like prednisolon, methotrexate, azathioprine, sintrom tablets, askal
  • Antibiotic or prednisolon use in the past 2 months

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
1
• 30 healthy subjects with 20 pack years smoking who have no signs of COPD (age 40-75 years)
2
• 30 COPD patients with GOLD stage II (age 40-75 years)

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
6 Gehminuten entfernt
Körperzusammensetzung
Griffstärke
Smoking history and behaviour, diet and physical activity level assessed by questionnaire
Extensive lung function and CT scanning of the lung, ECG
Candidate genes for muscle dysfunction and CVD risk
Systemic inflammation
Advanced Glycosylated Endproduct (AGE)
Glucose Tolerance Test
Risk factors of metabolic syndrome
Skeletal muscle function by isokinetic dynamometry
Physical activity level and pattern by accelerometry
Muscle oxidative phenotype, fibre cross-sectional area and molecular signatures obtained in vastus lateralis muscle biopsies before and after incremental cycle ergometry

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Emiel Wouters, Prof. dr. MD, Maastricht University Medical Center, Dept. of Respiratory Medicine

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. September 2010

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. April 2015

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. April 2015

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

18. März 2009

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

18. März 2009

Zuerst gepostet (Schätzen)

19. März 2009

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

29. März 2010

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

26. März 2010

Zuletzt verifiziert

1. September 2010

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

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