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Exercise Intolerance in Elderly Patients With Diastolic Heart Failure (SECRET)

12. Februar 2019 aktualisiert von: Wake Forest University

Study of the Effect of Caloric Restriction and Exercise Training in Patients With Heart Failure and a Normal Ejection Fraction.(SECRET)

The purpose of this study is to examine the effects of weight loss via hypocaloric diet, aerobic exercise training, combined hypocaloric diet and exercise training, and attention control in patients with heart failure and a normal ejection fraction (HFNEF) and body mass index greater than or equal to 30.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Heart failure with a normal ejection fraction (HFNEF, previously termed diastolic heart failure), accounts for the majority of heart failure cases in the population > 65 years old and has been recognized as a true geriatric syndrome. Exercise intolerance is the primary chronic symptom of HFNEF and a major determinant of these patients' severely reduced quality of life; however little is known regarding its pathophysiology and treatment. Therefore, our work has focused on understanding the pathophysiology of exercise intolerance in HFNEF and developing and testing interventions that may improve this pivotal outcome in this highly prevalent disorder of older persons. The aims of the proposed study are to conduct a randomized, controlled, single-blinded, 2x2 design trial to examine the effects of weight loss via hypocaloric diet, aerobic exercise training, combined hypocaloric diet and exercise training, and attention control in patients with HFNEF and body mass index >30 in order to test the following hypotheses: 1) Both weight loss and exercise training will improve exercise intolerance and quality of life in older, obese patients with HFNEF; 2) The combination of weight loss and exercise training will produce complementary effects on body and thigh muscle composition and additive improvements in exercise intolerance in HFNEF; 3) Improvements in exercise intolerance will correlate with improvements in lean body mass, reversal of adverse thigh muscle remodeling, and increased thigh muscle capillarity. The study has the potential to significantly advance our understanding of exercise intolerance and its treatment in the large population of older persons with HFNEF.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

100

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • North Carolina
      • Winston-Salem, North Carolina, Vereinigte Staaten, 271757
        • Wake Forest University Health Sciences

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

60 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Heart failure clinical score greater than or equal to 3
  • Age 60 and over
  • Normal ejection fraction greater than or equal to 50%
  • BMI greater than or equal to 30

Exclusion Criteria:

  • Valvular heart disease
  • Significant change in cardiac medication <4 weeks
  • Uncontrolled hypertension
  • Recent or debilitating stroke
  • Cancer or other noncardiovascular conditions with life expectancy less than 2 years
  • Significant Anemia
  • Renal insufficiency (creatinine >2.5mg/dl)
  • Psychiatric disease- uncontrolled major psychoses, depressions, dementia, or personality disorder
  • Plans to leave area within 6 months
  • Refuses informed consent
  • Failure to pass screening test:pulmonary function, echocardiogram,or exercise

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Fakultätszuweisung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: Exercise Training
Exercise participants will undergo a 1-hour supervised exercise program 3 times per week for 20 weeks consisting primarily of walking exercise using an individualized exercise prescription based on the initial exercise stress testing results.
walking, treadmill and bicycle exercise
Aktiver Komparator: Dietary Intervention
A hypocaloric diet will be developed to achieve a 2800 kcal/week deficit, which should produce about 0.4 kg (1 lb) weight loss per week.
Subjects will be provided meals and instructions for individual food selections.
Aktiver Komparator: Attention control
Attention control participants will be provided a counseling session regarding general health education at baseline and will be contacted by staff via telephone every 2 weeks to discuss general health status.
control group- continue their previously randomized life style
Aktiver Komparator: Diet and Exercise
A hypocaloric diet will be developed to achieve a 2450 kcal/week deficit in addition to undergoing a 1-hour supervised exercise program 3 times per week for 20 weeks consisting primarily of walking exercise using an individualized exercise prescription based on the initial exercise stress testing results.
walking, treadmill and bicycle exercise
Subjects will be provided meals and instructions for individual food selections and will undergo walking, treadmill and bicycle exercise.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Exercise Capacity
Zeitfenster: 20 weeks
Exercise capacity assessed as Peak VO2 (ml/kg/min) via treadmill cardiopulmonary exercise testing using the modified Naughton protocol to the end point of exhaustion.
20 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Quality of Life
Zeitfenster: 20 weeks
Heart failure-specific quality of life was assessed with the Kansas City Cardiomyopathy Questionnaire (KCCQ) on a range 0-100; higher scores indicate better quality of life.
20 weeks
Body Composition
Zeitfenster: 20 weeks
Total Body Fat Mass and Total Non-bone Lean Mass via DEXA
20 weeks
Thigh Muscle Composition
Zeitfenster: 20 weeks
Thigh Skeletal Muscle and Subcutaneous Fat via MRI
20 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Februar 2009

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

15. August 2012

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. August 2013

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

14. August 2009

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

14. August 2009

Zuerst gepostet (Schätzen)

17. August 2009

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

15. Februar 2019

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

12. Februar 2019

Zuletzt verifiziert

1. Februar 2019

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • IRB00005668
  • R37AG018915 (US NIH Stipendium/Vertrag)

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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