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CD4 Cell Recovery in HIV-1 Patients Comparing 2 Treatment Regimes

28. September 2009 aktualisiert von: University of Cologne

Phase 3, Single Center, Controlled, Investigator-blinded, Randomized Matched Pair Design Study of CD4 Cell Recovery in HIV-1 Patients With Sustained Virologic Response Comparing Protease Inhibitor and Non-nucleoside Reverse Transcriptase Inhibitor Based Treatment Regimes

Therapy guidelines recommend the use of either the non-nucleoside reverse transcriptase inhibitor (NNRTI) efavirenz or a ritonavir-boostered protease inhibitor (PI) plus 2 nucleoside reverse transcriptase inhibitors (NRTI) as first-line treatment regimes of HIV-1 infection. Recent clinical studies suggest potential advantages of NNRTI- over PI-based regimes in therapy initiation due to lower rates of virologic failure and less metabolic side-effects. In contrast, PI regimes were claimed to cause greater increases in CD4 cell count than NNRTI regimes, which has been attributed to intrinsic antiapoptotic effects of the PI. However, it is still unclear whether the immunological response to a PI-containing regime is greater than to an NNRTI-containing regime, whether there is a difference in the extent of reduction of apoptosis between PI and NNRTI regimes and whether a difference in apoptosis is associated with a difference in CD4 cell recovery.

We conducted a controlled, long-term, random matched pair design study in HIV-1 infected individuals under sustained virologic suppression to evaluate in head-to-head comparison the clinical effects of a constant PI-based or NNRTI-based regime on CD4 cell recovery and the underlying molecular, biochemical and functional mechanisms.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

215

Phase

  • Phase 3

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Cologne, Deutschland
        • Medical Clinic I and Department of Pharmacology, University of Cologne

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

20 Jahre bis 60 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Recent, non-acute HIV-1 infection
  • Caucasians
  • BMI between 17.5 and 30 kg/m2
  • CD4 count <200 cells/µl
  • Plasma viral load >100,000 HIV-1 RNA copies/ml

Exclusion Criteria:

  • Actual or previous antiretroviral therapy
  • Acute illness
  • Coinfection with HBV or HCV
  • Opportunistic infection (Pneumocystis jiroveci pneumonia, Toxoplasma gondii encephalitis, Mycobacterium ssp. infection, syphilis, cryptosporidiosis, cryptococcosis, aspergillosis, cytomegalovirus infection or progressive multifocal leukoencephalopathy)
  • Hepatic or renal disorder
  • Severe cardiovascular disease
  • Hematologic disorder
  • Autoimmune disorder
  • Diabetes mellitus or other severe endocrine disorder
  • Malignancy
  • Neurocognitive disorder
  • Psychiatric disorder
  • Drug or alcohol addiction
  • Chronic drug use (except of blood pressure-lowering or lipid-lowering drugs or proton-pump inhibitors)
  • Any acute medication within 7 days or vaccination within 30 days prior to entry
  • Pregnancy or lactation

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: PI
400 mg lopinavir and 100 mg ritonavir (Kaletra capsules, Abbott Laboratories) twice daily plus 150 mg lamivudine (Epivir tablets, GlaxoSmithKline) and 300 mg zidovudine (Retrovir tablets, GlaxoSmithKline) twice daily over a 56-week run-in and a 420-week follow-up
400 mg lopinavir and 100 mg ritonavir (Kaletra capsules, Abbott Laboratories) twice daily plus 150 mg lamivudine (Epivir tablets, GlaxoSmithKline) and 300 mg zidovudine (Retrovir tablets, GlaxoSmithKline) twice daily over 476 weeks
Aktiver Komparator: NNRTI
600 mg efavirenz (Sustiva tablets, Bristol-Myers Squibb) once daily plus 150 mg lamivudine (Epivir tablets, GlaxoSmithKline) and 300 mg zidovudine (Retrovir tablets, GlaxoSmithKline) twice daily over a 56-week run-in and a 420-week follow-up
600 mg efavirenz (Sustiva tablets, Bristol-Myers Squibb) once daily plus 150 mg lamivudine (Epivir tablets, GlaxoSmithKline) and 300 mg zidovudine (Retrovir tablets, GlaxoSmithKline) twice daily over 476 weeks

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Difference in changes of CD4 cell count between PI and NNRTI groups
Zeitfenster: 420 weeks
420 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Evolution of CD4 cell counts
Zeitfenster: 420 weeks
420 weeks
Molecular, biochemical and functional markers of CD4 cell apoptosis
Zeitfenster: 420 weeks
420 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienleiter: Dirk Taubert, MD PhD, Department of Pharmacology, University of Cologne, Germany

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Januar 1999

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2008

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2008

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

25. August 2009

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

25. August 2009

Zuerst gepostet (Schätzen)

26. August 2009

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

29. September 2009

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

28. September 2009

Zuletzt verifiziert

1. August 2009

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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