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Effect of Dexmedetomidine on Gastric Emptying and Gastrointestinal Transit (GADEX)

3. Juni 2010 aktualisiert von: University of Turku

Effect of Dexmedetomidine Infusion on Gastric Emptying and Gastrointestinal Transit in Healthy Volunteers

The aim of the study is to determine the effect of dexmedetomidine infusion on gastric emptying and oro-caecal transit time in healthy volunteers, judged by measuring plasma paracetamol concentrations after paracetamol ingestion and pulmonary hydrogen measurement technique after lactulose ingestion. The effects of dexmedetomidine will be compared to the effects of morphine and placebo.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

12

Phase

  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Turku, Finnland, 20520
        • Department of Anaesthesiology, Intensive Care, Emergency Care and Pain Medicine, Turku University and Turku University Hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Männlich

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Normal cognitive function and fluent skills in the Finnish language in order to be able to give informed consent and communicate with the study personnel
  • Age ≥ 18 years.
  • Male gender.
  • Weight ≥ 60 kg.
  • Written informed consent from the subject.

Exclusion Criteria:

  • Previous history of intolerance to the study drugs or related compounds and additives.
  • Concomitant drug therapy of any kind except ibuprofen in the 14 days prior to the study days.
  • Existing or recent significant disease.
  • History of haematological, endocrine, metabolic or gastrointestinal disease.
  • History of asthma or any kind of drug allergy.
  • Previous or present alcoholism, drug abuse, psychological or other emotional problems that are likely to invalidate informed consent, or limit the ability of the subject to comply with the protocol requirements.
  • A positive test result for urine toxicology.
  • A "yes" answer to any of the questions in a modified Finnish version of the Abuse Questions
  • Donation of blood within six weeks prior to and during the study.
  • Special diet or lifestyle factors which would compromise the conditions of the study or the interpretation of the results.
  • BMI > 30 kg / m2.
  • Participation in any other clinical study involving investigational or marketed drug products concomitantly or within one month prior to the entry into this study.
  • Smoking during one month before the start of the study or during the study period.
  • Clinically significant abnormal findings in physical examination, ECG or laboratory screening [routine haematology (haemoglobin, haematocrit, red blood cell count, white blood cell count, platelets), renal function tests (creatinine, urea) and liver function tests (bilirubin)].

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Crossover-Aufgabe
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Dexmedetomidine
The study subjects will be given a normal loading dose (1 μg/kg in 20 minutes) of dexmedetomidine (dexmedetomidine hydrochloride 100 μg/ml, Precedex® Abbott Laboratories North Chicago, IL 60064, USA) followed by continuous infusion of 0.7 μg/kg/h for 190 min. The administration of the loading dose will be started at t = -30 min (30 min prior to the administration of paracetamol and lactulose).
The study subjects will be given a normal loading dose (1 μg/kg in 20 minutes) of dexmedetomidine (dexmedetomidine hydrochloride 100 μg/ml, Precedex® Abbott Laboratories North Chicago, IL 60064, USA) followed by continuous infusion of 0.7 μg/kg/h for 190 min. The administration of the loading dose will be started at t = -30 min (30 min prior to the administration of paracetamol and lactulose).
Aktiver Komparator: Morphine
The study subjects will be given 0.10 mg/kg morphine hydrochloride (morphine hydrochloride 2 mg/ml, Morphin® Nycomed Austria GmbH, St. Peter Strasse 25, A-4021, Linz, Austria) in 20 minutes followed by a placebo infusion for 190 min. The administration of the morphine infusion will be started at t = -30 min (30 min prior to the administration of paracetamol and lactulose).
The study subjects will be given 0.10 mg/kg morphine hydrochloride (morphine hydrochloride 2 mg/ml, Morphin® Nycomed Austria GmbH, St. Peter Strasse 25, A-4021, Linz, Austria) in 20 minutes followed by a placebo infusion for 190 min. The administration of the morphine infusion will be started at t = -30 min (30 min prior to the administration of paracetamol and lactulose).
Placebo-Komparator: Placebo
The study subjects will be given a saline infusion.
0.9 % NaCl will be infused.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
The effect of dexmedetomidine on gastric emptying and oro-caecal transit time
Zeitfenster: 10, 15, 20, 30, 40, 45, 50, 60, 70, 75, 80, 90, 105, 120, 135, 150, 165, 180, 210 and 240 min
5 ml venous blood samples will be collected immediately prior to administration of paracetamol (baseline) and thereafter at 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 105, 120, 135, 150, 165, 180, 210 and 240 min into EDTA tubes for determination of paracetamol plasma concentrations. End-expiratory breath samples will be obtained immediately prior to administration of lactulose (baseline) and thereafter at 15, 30, 45, 60, 75, 90, 105 and 120 min.
10, 15, 20, 30, 40, 45, 50, 60, 70, 75, 80, 90, 105, 120, 135, 150, 165, 180, 210 and 240 min

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Timo Iirola, MD, Turku University, Turku University Hospital

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. März 2010

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2010

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2010

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

9. März 2010

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

9. März 2010

Zuerst gepostet (Schätzen)

10. März 2010

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

4. Juni 2010

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

3. Juni 2010

Zuletzt verifiziert

1. März 2010

Mehr Informationen

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