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PET/CT in Diagnosing Patients With Liver Cancer Undergoing Surgical Resection

29. August 2018 aktualisiert von: Sandi Kwee, Queen's Medical Center

Genomic and Imaging Study for Patients Undergoing Surgery for Liver Cancer

This clinical trial studies positron emission tomography (PET)/computed tomography (CT) in diagnosing patients with liver cancer undergoing surgical resection. Diagnostic procedures, such as fluorine-18 fluoromethylcholine PET/CT, may help find and diagnose liver cancer.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

PRIMARY OBJECTIVES:

I. Determine the most optimal fluorine-18 (18F) fluoromethylcholine (FCH) PET/CT parameters for detecting primary hepatocellular carcinoma (HCC) by conducting a clinical radiologic-pathologic correlation study to estimate and compare the receiver operating characteristics of kinetic and static PET measures of tumor FCH metabolism in patients that test positive during screening or conventional imaging.

II. Identify cancer signaling pathways associated with choline metabolism in HCC by profiling the global gene expression patterns in fresh-frozen liver tissue samples that are correlated with the features derived from FCH PET/CT images.

III. Characterize the association between features derived from FCH PET/CT images of the liver and clinical liver disease severity and comparatively evaluate the ability of corresponding gene expression signatures to predictively model HCC disease outcome.

OUTLINE:

Patients undergo 18F-fluoromethylcholine PET/CT within 14 days of surgical resection.

After completion of study treatment, patients are followed up periodically.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

64

Phase

  • Phase 2

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Hawaii
      • Honolulu, Hawaii, Vereinigte Staaten, 96813
        • University of Hawaii Cancer Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

19 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Liver tumor diagnosed histologically as HCC or suspected of being HCC in association with serum alpha-fetoprotein level > 200 or tumor mass with characteristics of malignancy on diagnostic imaging
  • Under the care of a surgical attending
  • Deemed a surgical candidate and has agreed to surgery to remove a portion of the liver containing tumor
  • Child-Pugh A/B

Exclusion Criteria:

  • Weight > 350 lbs
  • Pregnant or lactating female, a serum pregnancy test will be performed within 2 weeks or less before the date of the FCH PET/CT scan in all women capable of becoming pregnant
  • Serious underlying medical condition that would impair patient's ability to tolerate the imaging procedure
  • Concurrent treatment with chemotherapy, molecule-selective, biological, or radiotherapeutic agent

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Diagnose
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: 18F-fluoromethylcholine PET/CT
Patients undergo 18F-fluoromethylcholine positron emission tomography (PET)/ computed tomography (CT) scan within 14 days of surgical resection of liver tumor.
Undergo FCH PET/CT
Andere Namen:
  • CT
  • Computergestützte axiale Tomographie
  • Tomographie
  • Computertomographie
  • CT-Scan
Undergo FCH PET/CT
Andere Namen:
  • FCH
  • fluorine-18 fluoromethylcholine
  • 18F-Fluorocholin
  • 18F-choline
Undergo FCH PET/CT
Andere Namen:
  • Medizinische Bildgebung, Positronen-Emissions-Tomographie
  • HAUSTIER
  • PET-Scan
  • Positronen-Emissions-Tomographie-Scan
  • Positronen-Emissions-Tomographie
  • Protonen-Magnetresonanzspektroskopische Bildgebung

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Fluorine-18 (18F) Fluoromethylcholine (FCH) PET/CT Parameters for Assessing Hepatocellular Carcinoma (HCC): Area Under the Receiver Operating Characteristic Curve.
Zeitfenster: Up to study completion at an average of 2.5 years
Area under the receiver operating characteristic curve for detecting resectable hepatocellular carcinoma with prognostically favorable molecular features (Hoshida molecular sub-class S3) based on FCH PET/CT measurement of tumor maximum standardized uptake value (SUVmax).
Up to study completion at an average of 2.5 years
Fluorine-18 (18F) Fluoromethylcholine (FCH) PET/CT Parameters for Assessing Hepatocellular Carcinoma (HCC): Sensitivity/Specificity
Zeitfenster: Up to study completion at an average of 2.5 years
Sensitivity and specificity estimated at a predefined point (ie. Youden's maxima) on the receiver operating characteristic curve for detecting hepatocellular carcinoma with prognostically favorable molecular features (Hoshida molecular sub-class S3) based on FCH PET/CT measurement of tumor maximum standardized uptake value (SUVmax) in patients who underwent subsequent tumor resection.
Up to study completion at an average of 2.5 years
Statistical Significance of Molecular Pathways Associated With Choline Metabolism as Identified Through Gene Set Enrichment Analysis of Hepatocellular Carcinoma (HCC) Tumor Samples.
Zeitfenster: Up to study completion at an average of 2.5 years
Statistically significant enrichment by sets of genes corresponding to previously-defined molecular pathway signatures was assessed by gene set enrichment analysis (a publicly available algorithm) of whole-genome expression array data obtained from tumors previously characterized by FCH PET/CT. Statistical significance was based on a false discovery rate < 0.05. Tumors demonstrating high choline metabolism (defined by a tumor-liver ratio > 1.0 measured on PET) were assessed for enrichment by publicly-available gene sets. This particular analysis involved the entire Molecular Hallmarks gene signature collection (v6.0) as obtained from the Broad Institute Molecular Signature Database (MSigDB).
Up to study completion at an average of 2.5 years
Clinical Liver Disease Severity Based on Liver Fibrosis (Metavir) Stage
Zeitfenster: Up to 1 year
Odds ratios and 95% confidence intervals for histologic liver fibrosis (Metavir) stage >= F1, >= F2, >= F3, and F4 at liver standardized uptake value (SUV) thresholds of 8.3, 8.0, 7.4, and 6.4, respectively. Reference: PMID 29315063.
Up to 1 year
Number of Participants Comprising Two Distinct PET/CT Imaging Phenotypes (High FCH Uptake vs. Low FCH Uptake) Between the Different Tumor Sub-classes
Zeitfenster: Up to study completion at an average of 2.5 years
HCC tumors were sub-classified using gene expression arrays into 3 distinct prognostically-relevant molecular sub-classes (S1,S2, S3, where S3 is associated with the most favorable clinical prognosis) based on Hoshida et. al (PMID 19723656). The number of tumors comprising two distinct PET/CT imaging phenotypes (high FCH uptake vs. low FCH uptake) was compared between the different sub-classes.
Up to study completion at an average of 2.5 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Sandi Kwee, MD, Queen's Medical Center

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

15. August 2011

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

31. Mai 2017

Studienabschluss (Tatsächlich)

31. Mai 2018

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

12. Juli 2011

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

13. Juli 2011

Zuerst gepostet (Schätzen)

15. Juli 2011

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

26. September 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

29. August 2018

Zuletzt verifiziert

1. August 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • RA-2011-025 (Andere Kennung: Queen's Medical Center)
  • NCI-2012-02095 (Registrierungskennung: CTRP (Clinical Trial Reporting Program))
  • CHS-19373 (Andere Kennung: University of Hawaii)
  • R01CA161209 (US NIH Stipendium/Vertrag)

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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