Diese Seite wurde automatisch übersetzt und die Genauigkeit der Übersetzung wird nicht garantiert. Bitte wende dich an die englische Version für einen Quelltext.

Bariatric Surgery, Arterial Stiffness and Target Organ Damage Study (BASTOD) (BASTOD)

30. November 2016 aktualisiert von: University Hospital, Montpellier

Longitudinal Assessment of the Effect of Bariatric Surgery on Arterial Function and Blood Pressure Target Organs Damage

Introduction:

Obesity is a major public health problem, associated with many morbidities, including metabolic and cardiovascular disease (CVD). High blood pressure (hypertension) is the most common comorbidity and one of the major risk factors for CVD and kidney failure. It has been described an almost linear relationship between body mass index (BMI) and the level of blood pressure (BP), but the mechanisms underlying this relationship are complex and incompletely understood : activation of renin-angiotensin-aldosterone and sympathetic nervous systems, alterations in systemic hemodynamics and arterial parameters; a significant correlation between overall and / or visceral obesity and arterial stiffness assessed by carotid-femoral pulse wave velocity (PWV) has been observed.

By its effectiveness in terms of magnitude and sustainability of weight loss, bariatric surgery is becoming increasingly important in the management of obesity and the prevention of its comorbidities. It reduces all-cause as well as CV mortality. Bariatric surgery allows a resolution of the metabolic syndrome (in 2 out of 3 patients) and diabetes (in 5 out of 6 patients), but its effect on blood pressure remains inconstant and transient. The reasons for this limitation and the detailed effects of bariatric surgery on hemodynamics and arterial parameters have been poorly studied. Of note, a reduction in left ventricular hypertrophy, an improvement in diastolic dysfunction and aortic distensibility assessed by ultrasound or MRI have been observed.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Objective:

The study aims to (a) estimate the effects of bariatric surgery on the function of large arteries (determined non-invasively by measurement of PWV, pressure central reflection wavelength) in a population of obese grade 2 or 3, and (b) evaluate the respective role of weight loss, the change in metabolic parameters, and the decline in BP on changes in the function of large arteries and on markers of target organ alterations after surgery.

Methods:

This is a prospective longitudinal study with assessment of arterial stiffness before and after 6 and 12 months following bariatric surgery. Ninety grade 2-3 obese patients with an indication of bariatric surgery will be included. Arterial stiffness is estimated by the aortic PWV (SphygmoCor®) at baseline and after 6 and 12 months following surgery. Changes in the central pressure, wave reflection, the PA device, and markers of target organ alteration (left ventricular mass, LVM, glomerular filtration rate, GFR, urinary albumin excretion, EUA; caliber of retinal vessels as assessed by retinography) will be the secondary objectives.

To study the evolution of PWV in connection with weight loss, a linear mixed model is used based on data collected for each patient every time. Correlations between different parameters will be studied each time. Changes in secondary endpoints over time will be correlated to changes in weight, BMI, percentage loss of excess weight and blood pressure.

Expected results and their prospects:

Weight loss surgery should lead to a rapid and sustained weight loss, improved arterial function parameters (BP, arterial stiffness) and markers of target organ damage (GFR, UAE, LVM, caliber of retinal vessels).

The analysis of the relation between the metabolic / hemodynamic responses and target organ damage should enable us to identify consistent pathophysiological mechanisms, and refine our understanding of the consequences of bariatric surgery.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

90

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Montpellier, Frankreich, 34925
        • University Hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 60 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

obese patient candidate for bariatric surgery

Beschreibung

Inclusion criteria:

  • BMI > 40 kg/m2 or BMI 35-40 with major comorbidities
  • Age between 18-60 years
  • Obesity evolving for more than 5 years
  • Failure of medical treatment
  • Elimination of hormonal causes

Exclusion criteria:

  • Uncontrolled hypertension (SBP > 160 mmHg and DBP> 100 mmHg).
  • History of cardiovascular disease or signs of clinical atheroma: stroke, myocardial infarction and coronary heart disease (angina), peripheral arterial disease (no pulse, claudication), aortic aneurysm (anterior abdominal palpation or imaging ), carotid bruit
  • Plasma creatinine > 130 micromol/L and/or proteinuria > 300 mg/24 h and/or dipstick hematuria.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Arterial stiffness
Zeitfenster: 6 and 12 month (plus or minus 30 days) after bariatric surgery
Change in Arterial stiffness at 6 and 12 months(determined non-invasively by measurement of PWV, central pressure and reflection wavelength)
6 and 12 month (plus or minus 30 days) after bariatric surgery

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Changes at 6 and 12 months
Zeitfenster: at 6 and 12 months
Changes at 6 and 12 months in central pressure, wave reflection, blood pressure , and target organ damage (left ventricular mass, glomerular filtration rate, urinary albumin excretion, caliber of retinal vessels)
at 6 and 12 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Matthieu Sardinoux, M.D., UH Montpellier

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Dezember 2011

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Januar 2015

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. März 2016

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

17. November 2011

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

15. Dezember 2011

Zuerst gepostet (Schätzen)

16. Dezember 2011

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

1. Dezember 2016

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

30. November 2016

Zuletzt verifiziert

1. November 2016

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen

Andere Studien-ID-Nummern

  • 8686
  • 2010-A01447-32 (Andere Kennung: AFSSAPS)

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Hypertonie

Klinische Studien zur Bariatric surgery (Roux-en-y bypass or sleeve gastrectomy)

Abonnieren