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Mepolizumab Treatment for Rhinovirus-induced Asthma Exacerbations (MATERIAL)

6. Februar 2012 aktualisiert von: Suzanne Bal, Academisch Medisch Centrum - Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA)

The Efficacy of Mepolizumab Treatment on Rhinovirus Induced Asthma Exacerbations

Asthma is a chronic inflammatory disorder of the airways characterized by lower respiratory tract (LRT) symptoms such as wheeze, cough and airway obstruction. Patients with asthma frequently suffer from exacerbations, which can be triggered by allergens and, in particular, viral respiratory infections. It has recently been shown that mepolizumab, a humanized monoclonal antibody that neutralizes interleukin(IL)-5, markedly reduces the exacerbation rate in asthma patients with eosinophilic airway inflammation. Previous studies have indicated that in a mixed population (eosinophilic and non eosinophilic) of mild asthma patients, mepolizumab did not have an impact on lung function and asthma symptom scores upon allergen provocation, although it did on markers such as sputum and blood eosinophils. Together, these observations led to the hypothesis that mepolizumab treatment reduces the exacerbation rate by limiting virus-induced asthma exacerbations.

The investigators hypothesize that neutralization of IL-5 during virus infection in patients with allergic asthma:

  1. Reduces virus-induced bronchial inflammation
  2. Attenuates virus-induced asthma symptoms, airflow limitation and bronchial hyperresponsiveness.
  3. Enhances cellular immune responses to the virus.

The aims of this study are to:

  1. To investigate whether IL-5 neutralization reduces the inflammatory response to viral airway infections in allergic asthma patients
  2. To investigate whether IL-5 neutralization prevents or reduces asthma symptoms during virus-induced asthma exacerbations
  3. To investigate whether IL-5 neutralization affects the cellular immune response to viral airway infections in allergic asthma patients

Studienübersicht

Status

Unbekannt

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

Mild allergic asthma subjects receive three times an infusion containing 750 mg of mepolizumab. Two weeks after the third infusion, subjects will be experimentally infected with RV16. One day before and six days after infection a bronchoscopy will be performed to collect bronchoalveolar lavage fluid and bronchial brushes. Blood will be collected at each infusion and each bronchoscopy and at least 6 weeks after infection. Lung function will be evaluated throughout the study.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Voraussichtlich)

48

Phase

  • Phase 3

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Amsterdam, Niederlande, 1105 AZ
        • Rekrutierung
        • Academic Medical Center
        • Hauptermittler:
          • René Lutter, PhD

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 50 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age between 18 - 50 years
  • History of episodic chest tightness and wheezing
  • Intermittent or mild persistent asthma according to the criteria by the Global Initiative for Asthma
  • Non-smoking or stopped smoking more than 12 months ago and ≤ 5 pack years (PY)
  • Clinically stable, no history of exacerbations within the last 6 weeks prior to the study
  • Steroid-naïve or those patients who are currently not on corticosteroids and have not taken any corticosteroids by any dosing-routes within 2 weeks prior to the study. Occasional usage of inhaled short-acting beta2-agonists as rescue medication is allowed, prior and during the study
  • Baseline FEV1 > 80% of predicted
  • Airway hyperresponsiveness, indicated by a positive acetyl-ß-methylcholine bromide (MeBr) challenge with PC20 < 9.8 mg/ml
  • Positive skin prick test (SPT) to one or more of the 12 common aeroallergen extracts, defined as a wheal with an average diameter of > 3mm
  • No other clinically significant abnormality on medical history and clinical examination

Exclusion Criteria:

  • Presence of antibodies directed against RV16 in serum (titer > 4), measured at visit 1
  • History of clinical significant hypotensive episodes or symptoms of fainting, dizziness, or light-headedness
  • Women who are pregnant, lactating or who have a positive urine pregnancy test at visit 1
  • Chronic use of any other medication for treatment of lung disease other than short-acting beta2-agonists
  • Participation in any clinical investigational drug treatment protocol within the preceding 3 months
  • Ongoing use of tobacco products of any kind or previous usage with ≥ 6 total PY
  • Concomitant disease or condition which could interfere with the conduct of the study, or for which the treatment might interfere with the conduct of the study, or which would, in the opinion of the investigator, pose an unacceptable risk to the patient
  • People with young children (< 2 years)

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Verhütung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Verdreifachen

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Placebo-Komparator: Kochsalzlösung
3 monthly intravenous infusions with saline
Experimental: Mepolizumab
3 monthly intravenous infusions of 750 mg
Andere Namen:
  • Mepolizumab, SB240563

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
FEV1
Zeitfenster: 1 day prior and 6 days after RV16 challenge
Change in pre-bronchodilator FEV1 between day 70 and day 77, i.e. 1 day prior and 6 days after RV16 challenge.
1 day prior and 6 days after RV16 challenge
Questionnaire to score asthma and common cold complaints
Zeitfenster: During 14 days following viral infection
During 14 days following viral infection

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Viral load
Zeitfenster: Day 6 after viral infection
Viral load in nasal swab and bronchial brushes
Day 6 after viral infection
Sputum eosinophils
Zeitfenster: Before and after mepolizumab infusion
Change in sputum eosinophils
Before and after mepolizumab infusion
Cell influx in bronchoalveolar lavage fluid
Zeitfenster: 6 days after viral infection
Influx of neutrophils, eosinophils, macrophages, monocytes, T en B lymphocytes into the lungs
6 days after viral infection
Pro-inflammatory cytokines in bronchoalveolar lavage fluid
Zeitfenster: 6 days after viral infection
Measurement of IL-6, IL-8 and IFN-y in bronchoaveolar lavage fluid
6 days after viral infection
Antibody production
Zeitfenster: 6 weeks after infection
Anti RV-16 antibodies are measured in serum
6 weeks after infection

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: René Lutter, PhD, Academic Medical Center, Respiratory Medicine
  • Studienleiter: Elisabeth H Bel, MD, PhD, Academic Medical Center, Respiratory Medicine
  • Studienleiter: Peter J Sterk, PhD, Academic Medical Center, Respiratory Medicine

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Januar 2012

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. Dezember 2013

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. März 2014

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

25. Januar 2012

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

25. Januar 2012

Zuerst gepostet (Schätzen)

27. Januar 2012

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

7. Februar 2012

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

6. Februar 2012

Zuletzt verifiziert

1. Februar 2012

Mehr Informationen

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