- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT02516449
Assessment of Shared Decision Making Aids in Asthma
3. August 2015 aktualisiert von: Louis-Philippe Boulet, Laval University
Utility of Two Patients Decision Aids About Asthma Inhaled Controller Medication Use in Adult Patients With Asthma
The purpose of this study is to determine whether the use of shared decision making aids is more effective than usual care in improving asthma knowledge, lessening decisional conflict, and enhancing adherence to treatments and asthma control in adult patients with mild to severe asthma.
Studienübersicht
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
51
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
Quebec
-
Québec, Quebec, Kanada, G1V 4G5
- Centre de Recherche de l'Institut Universitaire de Cardiologie et de Pneumologie de Quebec
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Men or women, aged 18 to 65 years;
- Current diagnosis of mild to severe asthma; 2.1) Asthma diagnosis will be made upon one of the following criteria: 2.1.1) Forced expiratory volume in one second (FEV1) increases by at least 12% after the use of a bronchodilator (and a minimum ≥ 200 mL); 2.1.2) Current asthma symptoms and a positive methacholine challenge test (20% fall in FEV1 after inhalation of a provocative dose of methacholine 16 mg/mL); 2.1.3) A respirologist's current diagnosis of asthma found in the patient's medical report. 2.2) Severity of asthma will be assessed according to prescribed pharmacotherapy, as suggested by the 2012 Canadian Thoracic Society Guidelines: 2.2.1) Patients with mild asthma using SABA as well as low doses (≤250 mcg/day beclomethasone or equivalent) of inhaled glucocorticosteroids; 2.2.2) Patients with moderate asthma using SABA as well as low to moderate doses (250mcg/day < dose ≤500 mcg/day beclomethasone or equivalent) of inhaled glucocorticosteroids, with or without additional therapy (LABA or LTRA); 2.2.3) Patients with severe asthma using high doses (>500 mcg/day beclomethasone or equivalent) of inhaled glucocorticosteroids, and additional pharmacotherapy (LABA, LTRA, or Prednisone), and SABA.
Exclusion Criteria:
- Chronic obstructive pulmonary disease (COPD);
- Education on asthma in the last 6 months.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Versorgungsforschung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Doppelt
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Experimental: Patient decision aids
Participants read and fill a patient decision aid before being provided education on asthma.
|
The patient decision aid is a 12-page A3 size color-printed booklet entitled "Should I take asthma inhaled controller medication to optimize asthma control?"
|
|
Kein Eingriff: Usual care
Participants do not read and fill a patient decision aid before being provided education on asthma.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
|---|---|
|
Change from baseline in asthma knowledge at 2 months, measured by QCALF score
Zeitfenster: Visit 1 (baseline) and visit 2 (2-month follow-up)
|
Visit 1 (baseline) and visit 2 (2-month follow-up)
|
|
Change from baseline in decisional conflict at 2 months, measured by DCS score
Zeitfenster: Visit 1 (baseline) and visit 2 (2-month follow-up)
|
Visit 1 (baseline) and visit 2 (2-month follow-up)
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
|---|---|
|
Change from baseline in adherence to treatment at 2 months, measured by questionnaire
Zeitfenster: Visit 1 (baseline) and visit 2 (2-month follow-up)
|
Visit 1 (baseline) and visit 2 (2-month follow-up)
|
|
Change from baseline in asthma control at 2 months, measured by ACSS score
Zeitfenster: Visit 1 (baseline) and visit 2 (2-month follow-up)
|
Visit 1 (baseline) and visit 2 (2-month follow-up)
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Mitarbeiter
Ermittler
- Hauptermittler: Louis-Philippe Boulet, MD, Centre de Recherche de l'Institut Universitaire de Cardiologie et de Pneumologie de Quebec
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. März 2013
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. November 2013
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. November 2013
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
2. Juli 2015
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
3. August 2015
Zuerst gepostet (Schätzen)
6. August 2015
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
6. August 2015
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
3. August 2015
Zuletzt verifiziert
1. August 2015
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- CER 20858
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