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is the Sclerostin Marker of Chronic Periodontitis (itsmcp)

20. August 2018 aktualisiert von: Banda Madhavi, Panineeya Mahavidyalaya Institute of Dental Sciences & Research Centre

Comparative Evaluation of Serum Sclerostin in Chronic Periodontitis Patients Before and After Surgical Periodontal Therapy in Conjunction With Nonsurgical Periodontal Therapy

Reviewed literature suggests that sclerostin will inhibit the bone formation and ultimately leads to chronic periodontitis. Estimation of Sclerostin levels in the serum of periodontitis patients before and after intervention could explore the effectiveness of therapy and also give a more detailed insight into its diagnostic and prognostic potential as a biomarker of periodontal disease.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

Advances during the last decade provided relevant information on the regulation of Sost/sclerostin and its mechanism(s) of action. Several stimuli have been reported to regulate Sost/Sclerostin expression, however how these factors interplay to regulate the expression of this gene in a spatiotemporal manner is unknown. Animal studies demonstrate that sclerostin is key for skeletal homeostasis, and required for the bone anabolic response to mechanical loading although appears dispensable for PTH-induced bone gain. The knowledge provided by preclinical investigations resulted in clinical trials based on the neutralization of sclerostin activity as a novel osteoanabolic therapeutic approach. It is now clear that sclerostin is capable of uncoupling bone formation and bone resorption, by inhibiting osteoblast function while stimulating osteoclast function, as the bone gain achieved by pharmacologic inhibition of sclerostin results from stimulation of osteoblast activity and inhibition of bone resorption. Furthermore, the recent observations show that activation of βcatenin in osteocytes increases bone resorption and Rankl production in a sclerostin-dependent manner. Anti-sclerostin therapy has shown beneficial skeletal outcomes in osteoporotic patients, however more recent evidence shows that the anabolic effects of this therapy attenuate with time and that after discontinuation BMD returns to pretreatment levels over time. The new evidence showing increased levels of Sost/sclerostin (and Dkk1) after activation of Wnt-βcatenin signaling suggest that sclerostin (and Dkk1) act as a negative feedback limiting bone formation stimulated by this pathway.

In this study is there any alterations in sclerostin levels in serum response to periodontal therapy was checked. Periodontal therapy alters the inflammation pathway is a proven fact.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

30

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Telangana
      • Hyderabad, Telangana, Indien, 500060
        • Panineeya Institute of Dentalsciences and Research Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

30 Jahre bis 50 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:• Systemically healthy individuals with more than 50% remaining natural teeth

  • All the patients who are diagnosed as having generalized chronic periodontitis based on the American Academy of Periodontology (AAP) classification.
  • Probing Pocket Depth (PPD)/ Clinical Attachment Loss(CAL) ≥ 5mm
  • Patients indicated for periodontal surgery

Exclusion Criteria:• The patients who have aggressive periodontitis/localized periodontitis

  • Patients having any other systemic diseases
  • Patients taking high-dose steroid therapy, radiation or immunosuppressive therapy and any other drug history.
  • Pregnant and lactating woman.
  • History of smoking within the past five years.
  • Patients who had undergone periodontal therapy in the last six months.
  • Intellectual disability

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Screening
  • Interventionsmodell: Sequenzielle Zuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Sonstiges: interventional prospective study
nonsurgical periodontal therapy(scaling and root planing) surgical therapy( flap surgery)
scaling and root planing periodontal flap surgery

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
sclerostin level response to only scaling and root planing
Zeitfenster: 4 weeks
measuring serum sclerostin levels in pg/ml(Pico grams per milli liter),
4 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
sclerostin level response to periodontal surgery
Zeitfenster: 6 weeks
measuring serum sclerostin levels after surgery in pg/ml(Pico grams per milli liter)
6 weeks

Andere Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
periodontal parametors
Zeitfenster: 0-4-6 weeks
pocket probing depth,Clinical Attachment Level(CAL), both are in mm
0-4-6 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienleiter: Jammula surya prasanna, mds, panineeya institute of dental sciences and research center

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Juni 2017

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

20. Dezember 2017

Studienabschluss (Tatsächlich)

15. Mai 2018

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

10. August 2018

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

20. August 2018

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

21. August 2018

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

21. August 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

20. August 2018

Zuletzt verifiziert

1. August 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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